Jacobine Gundersdatter
Moderator: MOD_Vestfold
Jacobine Gundersdatter
Har tidligere hatt innlegg om min mormor Jensine Kathrine , født Fredriksen, for å forsøke å finne hennes navn som gift i Amerika. Men selv etter hjelp fra flere slektforskere, har det ikke lyktes meg.
Nå prøver jeg en annen vinkel. Er det noen som har opplysninger om Jensines mor, Jacobine Gundersdatter, født 11.11.1838 i Holmestrand, og hennes barn?
Med hilsen
Aagot Anette Holmen
Nå prøver jeg en annen vinkel. Er det noen som har opplysninger om Jensines mor, Jacobine Gundersdatter, født 11.11.1838 i Holmestrand, og hennes barn?
Med hilsen
Aagot Anette Holmen
Re: Jacobine Gundersdatter
Jacobines dåp, jeg mener hun er født i 1837. Kirkeåret 1838 begynner i november 1837;
Kjeldeinformasjon: Vestfold fylke, Holmestrand, Ministerialbok nr. 1 (1814-1840), Fødde og døypte 1838, side 280-281.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-142
Mor Marjette (som enke) og bror Gunder i FT 1865;
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=176#ovre
Kjeldeinformasjon: Vestfold fylke, Holmestrand, Ministerialbok nr. 1 (1814-1840), Fødde og døypte 1838, side 280-281.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-142
Mor Marjette (som enke) og bror Gunder i FT 1865;
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=176#ovre
Vennlig hilsen Tove
Nå ser jeg fra dine tidligere innlegg at du har fått svar der Jacobines barn er ramset opp.
Da er det vel ikke nødvendig for oss å lete dem opp på nytt.
Her er såpass mange opplysninger at du vel finner kirkebokinnføringene sjøl?
https://familysearch.org/search/records ... Ajacobine~
Da er det vel ikke nødvendig for oss å lete dem opp på nytt.

Her er såpass mange opplysninger at du vel finner kirkebokinnføringene sjøl?
https://familysearch.org/search/records ... Ajacobine~
Vennlig hilsen Tove
Hei!
Takk for svaret og opplysning om kirkeåret. Det visste jeg ikke.
Mitt innlegg skulle nok vært skrevet litt anderledes. så det hadde gått ut på hva jeg egentlig ønsket.
Å lete etter min mormor som jeg er veldig opptatt av, og som jeg antagelig heller ikke vil klare å oppspore, tenkte jeg at noen slektninger av Jacobine eller noen som kjente til min mormors ekteskap i Amerika gjennom opplysninger om Jacobine, kanskje kunne ha opplysninger også om min mormors ekteskap.
Jeg er nok ikke så flink til slektsforskning, med jeg har allikevel funnet ut mye om min slekt jeg ikke har visst om. Det er bare opplysninger om min mormor jeg mangler.
Jeg skulle spurt min mor som brevvekslet med sin mor inntil krigen kom i 1940 før hun døde, men da var jeg bare 12 år og da var det ikke et tema for meg.
Med hilsen
Aagot Anette Holmen
Takk for svaret og opplysning om kirkeåret. Det visste jeg ikke.
Mitt innlegg skulle nok vært skrevet litt anderledes. så det hadde gått ut på hva jeg egentlig ønsket.
Å lete etter min mormor som jeg er veldig opptatt av, og som jeg antagelig heller ikke vil klare å oppspore, tenkte jeg at noen slektninger av Jacobine eller noen som kjente til min mormors ekteskap i Amerika gjennom opplysninger om Jacobine, kanskje kunne ha opplysninger også om min mormors ekteskap.
Jeg er nok ikke så flink til slektsforskning, med jeg har allikevel funnet ut mye om min slekt jeg ikke har visst om. Det er bare opplysninger om min mormor jeg mangler.
Jeg skulle spurt min mor som brevvekslet med sin mor inntil krigen kom i 1940 før hun døde, men da var jeg bare 12 år og da var det ikke et tema for meg.
Med hilsen
Aagot Anette Holmen
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Den eneste måten man muligens kan finne Jensine Kathrine på, må være lensmannens dødsfallsprotokoll når Jacobine dør 16.1.1928. Der står ofte barn oppført - noen ganger også med fullt navn. Ser at disse protokollene ikke ligger digitalt, så du bør kontakte Statsarkivet i Kongsberg. Er ikke bøkene avlevert til Statsarkivet enda, kunne du kanskje kontakte lensmannen.
Tusen takk. Dette er et godt råd, som jeg vil forsøke.
Med hilsen
Aagot Anette Holmen
Med hilsen
Aagot Anette Holmen
Jeg sendte forespørsel om min oldemors død og hennes arvinger til Statsarkiveti Kongsberg, og fikk opplysninger om etternavn og bosted for de som da bodde her i landet.
For min mormor står det at hun heter Kathrine, det er hennes mellomnavn, at hun er gift i Amerika med ukjent navn og adresse.
Om hennes søster Jenny står det at hun er gift, heter Johansen, med ukjent adresse i USA.
Ved å søke på henne, kan jeg kanskje få opp hennes nålevende slektninger.
Jeg synes det er et lyspunkt at jeg fikk vite at min mormor står oppført med navnet Kathrine. Jeg har hele tiden søkt på navnet Jensine. Så nå vil jeg forsøke å søke etter henne med navnet Kathrine, selv om jeg ikke tror det er stor sjangse til å finne henne med det navnet heller.
Med hilsen
Aagot Anette Holmen
For min mormor står det at hun heter Kathrine, det er hennes mellomnavn, at hun er gift i Amerika med ukjent navn og adresse.
Om hennes søster Jenny står det at hun er gift, heter Johansen, med ukjent adresse i USA.
Ved å søke på henne, kan jeg kanskje få opp hennes nålevende slektninger.
Jeg synes det er et lyspunkt at jeg fikk vite at min mormor står oppført med navnet Kathrine. Jeg har hele tiden søkt på navnet Jensine. Så nå vil jeg forsøke å søke etter henne med navnet Kathrine, selv om jeg ikke tror det er stor sjangse til å finne henne med det navnet heller.
Med hilsen
Aagot Anette Holmen
- Kari Sandberg
Om du ikke har lagt merke til det, så giftet Jenny seg i Michigan 27. mars 1905 med Edvin Johnson. Se lenken fra FS høyere opp. Da er det litt mer å gå på.
- Kari Sandberg
Det burde vel være Jenny her. Iflg. Census 1910 gift i 5 år, og den eldste sønnen er f. i Michigan.
1910 United States Federal Census
about Jennie Johnson
Name:Jennie Johnson
Age in 1910:30
Birth Year:1880
Birthplace:Norway
Home in 1910:Chicago Ward 22, Cook, Illinois
Race:White
Immigration Year:1904[1902]
Relation to Head of House:Wife
Marital Status:Married
Spouse's Name:Edwin Johnson
Father's Birthplace:Norway
Mother's Birthplace:Norway
Neighbors:View others on page
Household Members:NameAge
Edwin Johnson 27
Jennie Johnson 30
Edwin Johnson 4 (født i Michigan)
Frederick Johnson 3 (f. i Wisconsin)
Anna Johnson 2 (f. i Illinois)
Margaret Olson 23
1910 United States Federal Census
about Jennie Johnson
Name:Jennie Johnson
Age in 1910:30
Birth Year:1880
Birthplace:Norway
Home in 1910:Chicago Ward 22, Cook, Illinois
Race:White
Immigration Year:1904[1902]
Relation to Head of House:Wife
Marital Status:Married
Spouse's Name:Edwin Johnson
Father's Birthplace:Norway
Mother's Birthplace:Norway
Neighbors:View others on page
Household Members:NameAge
Edwin Johnson 27
Jennie Johnson 30
Edwin Johnson 4 (født i Michigan)
Frederick Johnson 3 (f. i Wisconsin)
Anna Johnson 2 (f. i Illinois)
Margaret Olson 23
Sist redigert av Kari Sandberg den 29. desember 2012 kl. 14.39, redigert 1 gang totalt.
- Kari Sandberg
Cook County, Illinois, Birth Certificates Index, 1871-1922
about Anna Marie Johnson
Name:Anna Marie Johnson
Birth Date:3 Apr 1908
Birth Place:Chicago, Cook, Illinois
Father Name:Edvin Johnson
Mother Name:Jenny Kristina Fredrikson
FHL Film Number:1315045
about Anna Marie Johnson
Name:Anna Marie Johnson
Birth Date:3 Apr 1908
Birth Place:Chicago, Cook, Illinois
Father Name:Edvin Johnson
Mother Name:Jenny Kristina Fredrikson
FHL Film Number:1315045
- Kari Sandberg
Barn av Jennie og Edwin på FS :
https://www.familysearch.org/search/rec ... redriksen~
https://www.familysearch.org/search/rec ... redriksen~
Dette var virkelig oppløftende. Nå er jeg i Spania inntil 26. mars, og har ikke dataene mine med meg, men når jeg kommer hjem igjen, vil jeg gripe fatt i disse opplysningene, som jeg tror jeg vil få noe ut av.
Tusen takk.
Med hilsen
Aagot Anette
Tusen takk.
Med hilsen
Aagot Anette
Til mine snille hjelpere:
Nå vil jeg gå inn på Ancestry.com, og prøve via Jennie Johnsens nålevende slektninger,å søke etter nålevende slektninger, og kanskje få vite min mormors ektemanns navn.
Det at familien til Jennie var medlem i The Church of Jesus Christ of Latter-day Saint, var også en god opplysning. Kan da undersøke om denne kirken kan ha opplysninger til meg.
Jeg er veldig glad for at jeg fikk disse opplysningene.
Mvh Aagot Anette Holmen
Nå vil jeg gå inn på Ancestry.com, og prøve via Jennie Johnsens nålevende slektninger,å søke etter nålevende slektninger, og kanskje få vite min mormors ektemanns navn.
Det at familien til Jennie var medlem i The Church of Jesus Christ of Latter-day Saint, var også en god opplysning. Kan da undersøke om denne kirken kan ha opplysninger til meg.
Jeg er veldig glad for at jeg fikk disse opplysningene.
Mvh Aagot Anette Holmen