John Paalsen Brataa gift 1820 med Ildri Olsdatter

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

John Paalsen Brataa gift 1820 med Ildri Olsdatter

Legg inn av Astrid Ryen » 20. november 2012 kl. 18.12

John Paalsen Brataa og Ildria Olsdatter ble gift 6/6-1820, nr 14:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Dolm i Hitra, Ministerialbok nr. 634A03 (1818-1826), Ekteviede 1821, side 187.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-146

Jeg finner under Brataaen på Hitra i 1801 en Jon Paulsen 5 år med foreldre Paul Olsen og Marit Jonsdatter og en bror Daniel på 2 år:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... rk=80#ovre

Dette paret John Paulsen og Ildri Olsdatter hadde to barn født på Hitra: Elsebe Johanna født 1820 og Ragnild født 1824, vider to barn født på Ørlandet: Johan Petter født 1827 og Olaus født 1829. Videre hadde Ildri Olsdatter en uekte datter Marit Ingebrigtsdatter født 1815 i Surnadal. Etterslekten har jeg kort sagt klart å finne ut av.

Det er John Paulsens opprinnelse jeg her er ute etter. Ut fra FS har jeg funnet følgende i kirkebok for Hitra: 23 S. etter Trinitatis 1793: Copuleret Unge Karl Povel Olsen Helbostad og Marit Jonsdatter. Skjærtorsdag 1795 ved Dolm: Døpt Povel Helbostads sønn Joen. Daniel ser ifølge FS ut til være døpt 25/8-1799 med far Joen Brataaen.

Har jeg funnet riktige foreldre til John Paulsen ? For meg ser det slik ut, men det ville være fint om noen Hitrakjennere kunne bekrefte dette.
Mvh Astrid

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: John Paalsen Brataa gift 1820 med Ildri Olsdatter

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 21. november 2012 kl. 20.56

Hei,
det er ikke de letteste problemene som kommer til Slektsforum :)

Bratåa var en plass under gården Sørkvammen, som i 1801 lå i Kvenvær sogn. Men Kvammengrenda ble senere overført til Fillan sogn, og havnet i Sandstad sogn da Fillan ble delt. Bratåa synes ikke å være nevnt i folketellingene etter 1801. Hitraboka II nevner Blåbærvika og Bratåa i et par setninger, de 2 plassene lå antaglig nær hverandre, og ser ut til å ha vært fraflyttet. Hitraboka III ( Sandstadboka ) gir bra oversikt over Blåbærvika frem til ca 1818 ( side 463 ), deretter ingenting, og Bratåa finner jeg ikke. Den store øya Helgebostad ligger på motsatt side av Hitra, der var det 4-5 gårder og flere plasser og mye folk.

Forøvrig så bodde et par, Ole Povelsen og hustru Elen Jørgensdatter, på Helgebostad i 1762. Samme år var både Blåbærvika og Bratåa befolket, på førstnevnte bodde en Jakob Paulsen, i Bratåa bodde paret Povel Eriksen og Anne Nilsdatter. Ellers har jeg i mine registre en konfirmant i 1784 ved navn Paul Olsen Forsnes, 18 år, altså født ca 1766, og dermed i riktig alder i h.h.t. 1801-tellingen. Forsnes er nabogård til Sørkvammen, men senere kom herreds- og sognegrensa mellom Sandstad og Kvenvær til å gå mellom Forsnes og Kvammen.

Er det riktig Daniel du har funnet i FS ? Han skulle vel være en Paulsen/Povelsen - men Bratåa er jo rett.
Mvh Knut

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Re: John Paalsen Brataa gift 1820 med Ildri Olsdatter

Legg inn av Astrid Ryen » 21. november 2012 kl. 22.50

Hei Knut Ragnar.

Tusen takk for utførlig svar. Jeg har jobbet med dette på vegne av en venninne som skriver en liten slektshistorie for sine barnebarn. Hun kommer til å bli storfornøyd med dette, og hennes ambisjon er å finne sin slekt til og med sine egne tippoldeforeldre. (I dette tilfelle John Paulsen og Ildri Olsdatter). Dermed er mitt oppdrag utført. Skal sende henne en kopi av ditt svar, for hun lurte på hvor Bratåa var, min venninne har i mange år hatt hytte på Hitra, og er sikkert relativt godt kjent der.

Jeg har nå funnet Paul Brataaens Daniel døpt Dom 14 Trin 1799 ved Qværnvær:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-122

Dermed skulle saken være løst fra min side - med din hjelp :)
Mvh Astrid

Svar

Gå tilbake til «Hitra»