Tyskerbarn!

Moderator: MOD_Østfold

Svar
dn24132
Sted: GREÅKER

Tyskerbarn!

Legg inn av dn24132 » 20. september 2012 kl. 12.53

Heisann!

Har vært lite aktivitet på meg en stund, men så plutselig faller ånden over meg igjen.

Det har seg slik at jeg har truffet ei ny "venninne", og hun fyller rundt år til neste år.
Så da er tanken min å se litt på slekten hennes, for å kunne gi henne et slektstre.
Dette har hun ytret ønske om...uten at jeg har sagt noe som helst :-)

Hennes far, J. Johnsen, skal visstnok være resultatet av en affære mellom en tysk soldat og ei norsk dame.
Har blitt fortalt at han er født i Sarpsborg, usikker på hvor.
Også usikker på hva moren heter, men faren (den tyske soldaten) skal visstnok hete noe i nærheten av Alf Klingenberg. Og var da mest trolig stasjonert i Østfoldtraktene et sted under krigen (hele eller deler av den)
Moren skal i ettertid ha truffet en ny mann, så sønnen får dennes etternavn; Johnsen.

Jeg har vært i kontakt med Deutche Bunderarchiv Freiburg angående oversikt over tjenestegjørende tyske soldater i Norge under krigen, og venter fortsatt på svar.

Og jeg er fullt inneforstått med at dette er litt vanskelig å jobbe med, siden dette er tidsmessig ganske nytt (ikke lenger tilbake enn kirgen)

Men hvis noen sitter på noe slekt som krysser, eller annen info, så blir jeg veldig glad.
Og jeg beklager denne noe vanskelig utfordringen :-(

Mvh
Geir A. Johansen

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Re: Tyskerbarn!

Legg inn av Magne Østhus » 20. september 2012 kl. 13.20

Hei Geir Arne !

Som også du nevner så er det ikke så lett å finne når det er i fra den nyere tid.
Likevel noen spørsmål.
J. Johansen lever han i dag og vet noe om det og hvilket år var han født og når død og gravlagt, gravsted med navn, datoer og år ?
Lever mor til J. Johansen og hva var hennes etternavn den gang og når født, død og gravsted ?
Ved dåpen til din nye " veninne " hva er nevnt der om hennes foreldre m.m. ?
Fødsels eller dåpsattester kan det finnes, også andre dokumenter som arveoppgjør ?

Sikkert også noen andre spørsmål og gode råd som jeg ikke husker i farten, men håper at også andre kan hjelpe til så en løsning kan finnes ?

Mange spørsmål og ikke noe svar med løsning men likevel noe som du kan tenke på videre.

Men huske for all del å IKKE ta med opplysninger her om nålevende personer. ( Personvernet )

Lykke til, håper du kan finne ut av det.

Mvh. Magne.

dn24132

Legg inn av dn24132 » 20. september 2012 kl. 13.26

Heisann, og takk for svar.

Ja, denne J. Johnsen lever fortsatt.
Og slik jeg har forstått det hele, så er han sønn til en tysk soldat, så da må han være født under krigen, evnt rett i etterkant.
Jeg har ingen info om moren til J. Johnsen dessverre, utover at hun nok gifter seg på nytt med en herremann som heter Johnsen til etternavn.
Dette foregår mest sannsynlig i Fredrikstad / Sarpsborg området.
Jeg vet heller ingenting om info som er lagret ifm med dåpen til min "venninne"
Og jeg kan heller ikke spørre henne personlig for mye, i fare for å vekke misstanke :-(

Men takker for spørsmålene du deler. ¨
Jeg tar de også med vider :-)

Mvh
Geir A. Johansen

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 20. september 2012 kl. 13.42

Siden din venninnes far fortsatt er i live, så vil evt. opplysninger om ham og hans fødsel normalt bare kunne gis til ham selv. Han kan (skriftlig!) henvende seg til Riksarkivet i Oslo, for å få ut opplysninger om foreldrene, dersom slike opplysninger finnes. Hvis han er født før mai 1945, vil det muligens kunne finnes noe i Lebensbornarkivet i Riksarkivet.

Han kan evt. også gi sin datter, din venninne, fullmakt (skriftlig, den også) til å innhente opplysninger fra Riksarkivet.

Mvh
Else B.

dn24132

Legg inn av dn24132 » 20. september 2012 kl. 13.45

Hei Else.

Ja selvfølgelig skal J. Johnsen slippe å bli spredt utover alle vinder.
Og det er jo egentlig hans far, den tyske soldaten, jeg er mest interessert i.
Jeg valgte å bruke deler av hans navn, i tillfelle noen hadde kryssende slekt eller lignende :-)

Mvh
Geir A. Johansen

dn24132

Legg inn av dn24132 » 25. september 2012 kl. 19.10

En liten oppdatering;

Jeg har nå klart å finne ut at stefaren til denne J. Johnsen het Arne Johnsen og moren til J.J het Vesla.
Disse er begge Østfoldinger, så jakten fortsetter.
Takk til alle som stikker nesa innom for meg :-)

Mvh
Geir A. Johansen

dn24132

Legg inn av dn24132 » 31. oktober 2012 kl. 17.48

Ny oppdatering;

Denne faren jeg prater om har jeg nå funnet ut at heter Arne Johannes Johnsen og hans kone heter IKKE Vesla, men Anne Jensen. Hun ble kallt Vesla da, antar jeg :-)
Deres sønn (som ikke skal nevnes med navn) er fra Stavanger, så jeg antar at også Arne Johannes og Anne er det også. Og ikke fra Østfold som jeg tidligere har trudd.

Er det noen som har disse navnene i sine arkiv, eller som er kjent med slektesleting på vestlandet?
For det er ikke jeg dessverre :-(

gj09303
Sted: DRAMMEN

Legg inn av gj09303 » 1. november 2012 kl. 1.16

Hei

På gravminner finner jeg en Alf Klingenberg f. 15/3 1925 og død 7/8 1990.
Han er begravet nettopp i Sarpsborg-området (i Tune). (Jeg får ikke til å lage link)

Vivi

dn24132

Legg inn av dn24132 » 1. november 2012 kl. 8.31

Hei Vivi.

Denne Alf Klingenberg som er gravlagt i Tune kirke, tror jeg er en nordmann.
Og etter hva jeg har fått høre så skal denne Alf jeg er på leting etter være tysk soldat.
Derfor tenker jeg at det er lite sannsynlig at han ble igjen i Norge etter krigen.

Takker så meget for innlegget ditt alikavel :-)

Svar

Gå tilbake til «Sarpsborg»