Samle endrede/forvrengte navn på nordmenn i USA?

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
gj12185
Sted: OSLO

Samle endrede/forvrengte navn på nordmenn i USA?

Legg inn av gj12185 » 15. september 2012 kl. 2.47

Jeg støter stadig på underlige stavemåter på folk med norsk opprinnelse i USA. Noen har laget en 'amerikansk' utgave av fornavn eller etternavn fordi de trolig har opplevd at enkelte stavemåter er ganske uforenelige med engelsk uttale, noen bare tok et amerikansk for- eller etternavn for å skape seg et nytt liv i et nytt land. I andre tilfeller er de som registrerte personene i f.eks. en 'US Census', fullstendig ukjente med norsk stavemåte vs. uttale.

Jeg regner med at dere vil ha noen eksempler, selv om disse ikke er av de verste:
fra https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MDCJ-2S4
Thomas Reuison M 54y Norway
Oley Haugan M 45y Norway
Morris Anderson M 56y Norway

Vi har eksempler på at Knut blir til Newton, Gulbrand til Gilbert, Just ble til Henry J, Hauger ble til Hanyer (om man skriver for hånd og myser, ser man hvorfor - lesefeil!) Ekstra forvirrende er det jo med de som kom hjem til Norge igjen, men beholdt f.eks. Gilbert som fornavn! For en som søker etter norskklingende navn, er det mildt sagt frustrerende å ikke ha en sjanse til å finne endel av disse personene, spesielt ettersom praksisen er så forskjellig fra person til person.

Så jeg stiller derfor spørsmålet:
Kan det være en fordel å opprette en egen seksjon under seksjonen for emigranter til USA/Canada, som samler endel av disse uvanlige navnene? Eller kanskje en mere destinasjonsuavhengig liste? Så kan de som ikke finner den de søker etter i første omgang, kanskje hente litt inspirasjon der før neste søk?

Mvh Olaf

Jeg kan jo ta noen flere i samme slengen:
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MDC2-B1T
Peter Myram M 43y Norway
Ole Holeloken M 36y Norway
Ole Iuam M 37y Norway
Oliver Olson M 32y Norway
Gabriel Gulbertson M 42y Norway

Brukeravatar
gj11159
Sted: De Forente Stater
Kontakt:

Re: Samle endrede/forvrengte navn på nordmenn i USA?

Legg inn av gj11159 » 19. oktober 2012 kl. 23.46

Dette ville være nesten umulig å gjøre. Jeg har sett navner (både første og familie) skifte med hver US folketelling - hvert 10 år. Dette er ofte fordi folketellingen taker stavet navnet da de hørte det, ikke som det faktisk ble skrevet.

Og navner i norsk folketellinger og kirkebøker er ikke noe bedre:
* Johannes Andersen
* Johans Andreasson
* Jon Andreson
osv.

Dette er grunnen til at Soundex systemet brukes i slektsforskning. Det hjelper å finne versjoner av navnet av lyd, ikke av staving.

gj12185

Legg inn av gj12185 » 20. oktober 2012 kl. 2.56

Hei Ruth.
Joda, jeg er forsåvidt enig med deg, men jeg ville lufte tanken! De navnene jeg tenkte på er de som faller helt utenfor rammene for soundex, de som helt tydelig er endret med hensikt, eller de som er resultat av skrivefeil eller mistolking og derfor vanskelig ville kunne tolkes som norske.

Men jeg ser problemene med hvor man skal trekke grensen... :D

Mvh Olaf

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 20. oktober 2012 kl. 20.21

For såvidt en god ide, men en kjempejobb. Også etternavn ble jo endret, helst på en slik måte at det enten hørtes likt ut når amerikanere uttalte navnet, eller at det betød det samme.

F.eks, Eikeland -> Oakland

Fornavn

Nils og Niels blir Neils

Eller man byttet komplett navn, f.eks. min oldeonkel Simen Martinius Thorbjørnsen som ble kaptein på Lakene og bosatte seg i Racine under navnet Samuel Martin :-)

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 20. oktober 2012 kl. 21.00

Ja en kan finne mye rart angående navn. Min far og hans søsken bodde en tid i USA. Fars navn 'Kaare' ble uttalt 'Kari'. Min tantes navn var 'Gunvor'. Etter amerikanernes uttalemåte ble det 'Gunwar'. Ikke særlig tillitsfullt når hun samtidig var sykepleier. Hun endret det til 'Gwen'.

Mvh Paul

gj12185

Legg inn av gj12185 » 21. oktober 2012 kl. 21.11

Grunnen til at jeg kom på denne gale ideen, er bl.a. søken etter en nordmann som takket være svenske forfedre ble døpt Just. Hans far het Carl Nilsson, men kalte seg senere Österlund - Østerlund i Norge, og den gode Just ble derfor kalt både Carlsson, Nilsson og Østerlund. Etter emigrasjon til USA ble han hetende Henry J. Osterlund. Veien fra Just Carlsson til Henry J. Osterlund har ikke vært helt enkel å følge. At foreldrene var dissentere, har ikke gjort det enklere!

Nå er det er jo forsåvidt enkelt å søke etter nordmenn i f.eks Familysearch ved å angi fødested Norway, så jeg tror jeg skrinlegger denne ideen inntil videre.

Takk for tilbakemeldingene! :D

Mvh Olaf

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»