I Östersund återfinns 1879 en Karin Jonsdotter född 7 maj 1840 i Leije, Norge. Hon står som inflyttad därifrån i husförhöret, flyttlängd saknas. Namnet på orten kan vara felskrivet.
Var ligger Leije?
Var ligger Leije?
Moderator: MOD_ukjent_fylke
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Re: Var ligger Leije?
Regner med at dette ikke kan være et gardsnavn, men beskrivelse på en kommune, prestegjeld/sogn.
Og er navnet feilskrevet kan det jo være så mangt.
Har sett på FamilieSearch IGI hvor kirkebokavskriftene for denne perioden virker å være godt dekket.
Med søk på Karin Jonsdatter f. 1840 får jeg kun et treff med fødselsdag/dåpsdag 7. mai. Det er en "Kari Johnsen" i Lesja med foreldre John Olsen og Guro Jespersdatter.
Kan Leije være Lesja og Kari blitt til Karin? Det kan vel kanskje være verdt å se litt nermere på. Bygdebok for Lesja vil kanskje gi svar på lagnaden til denne?
Og er navnet feilskrevet kan det jo være så mangt.
Har sett på FamilieSearch IGI hvor kirkebokavskriftene for denne perioden virker å være godt dekket.
Med søk på Karin Jonsdatter f. 1840 får jeg kun et treff med fødselsdag/dåpsdag 7. mai. Det er en "Kari Johnsen" i Lesja med foreldre John Olsen og Guro Jespersdatter.
Kan Leije være Lesja og Kari blitt til Karin? Det kan vel kanskje være verdt å se litt nermere på. Bygdebok for Lesja vil kanskje gi svar på lagnaden til denne?
Feilskriving for Lessøe -
Nr 39 høyre side her.
Bare et forslag.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja, Klokkerbok nr. 2 (1832-1850), Fødte og døpte 1840, side 188-189.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-95

Bare et forslag.

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja, Klokkerbok nr. 2 (1832-1850), Fødte og døpte 1840, side 188-189.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-95
Vennlig hilsen Tove
Tack för den förnämliga kunskapen!! Det verkar vara rätt person.
Det verkar nästan som det finns en bror till Kari i Wisconsin enligt Family Search:
groom's name: Jesper Johnan Blestsen
groom's birth date:
groom's birthplace:
groom's age:
bride's name: Berit A. Johnson Wahlberg
bride's birth date:
bride's birthplace:
bride's age:
marriage date: 15 Dec 1884
marriage place: Martel, Pierce, Wisconsin
groom's father's name: John Olsen
groom's mother's name: Guro Jesperson
bride's father's name: John Gullekson
bride's mother's name: Anne Kristine Nelson
groom's name: Jesper Johnan Blestsen
groom's birth date:
groom's birthplace:
groom's age:
bride's name: Berit A. Johnson Wahlberg
bride's birth date:
bride's birthplace:
bride's age:
marriage date: 15 Dec 1884
marriage place: Martel, Pierce, Wisconsin
groom's father's name: John Olsen
groom's mother's name: Guro Jesperson
bride's father's name: John Gullekson
bride's mother's name: Anne Kristine Nelson
Hei
Det er en plass som heter "Leie" i kommunen Glemmen ved Fredrikstad.
Mvh
Jan Frode
Det er en plass som heter "Leie" i kommunen Glemmen ved Fredrikstad.
Mvh
Jan Frode
Finner ingen Kari/Karin Johnsdatter født 7/5 1840 i Glemmen.
Jeg kan ta feil, men jeg trodde de oppga kirkesogn som hjemsted den gang?

Jeg kan ta feil, men jeg trodde de oppga kirkesogn som hjemsted den gang?
Vennlig hilsen Tove
- Arnfinn Kjelland
- Sted: VOLDA
- Kontakt:
Det er nok mykje som tyder på at det er rett Kari som kom til Sverige, ja. Familien står i Bygdebok for Lesja bd. 3 (1996) s. 173 under Nordigard Sør-Hole. Kari står berre m. født år 1840, elles ukjent. Det tyder at ho ikkje vart konfirmert, gift eller gravlagt i bygda.
Denne familien flytta fleire gonger, sist til Blestra i noverande Dovre kommune (som ikkje er med i bygdeboka for Lesja). Den broren som ev. kom til Wisconsin var ev. født etter dei flytte dit. To av systrene til Kari f. i Lesja emigrerte elles til Eau Claire, Wisconsin.
Også eldste bror til Kari, Ola (Ole) f. 1826 flytte ut av bygde, han til Sverige i 1862. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-487 på høgre sida, nr 22.
Kanskje han drog først, og så kom Kari etter?
Denne familien flytta fleire gonger, sist til Blestra i noverande Dovre kommune (som ikkje er med i bygdeboka for Lesja). Den broren som ev. kom til Wisconsin var ev. født etter dei flytte dit. To av systrene til Kari f. i Lesja emigrerte elles til Eau Claire, Wisconsin.
Også eldste bror til Kari, Ola (Ole) f. 1826 flytte ut av bygde, han til Sverige i 1862. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-487 på høgre sida, nr 22.
Kanskje han drog først, og så kom Kari etter?