Min bestefars slekt kommer i hovedsak fra Bø og Sauherad, og i den ene grenen fra Sauherad finner jeg en forfader som har dette fremmede navnet, han har benevnelsen løytnant. Kilden er Bygdebok for Sauherad bind 5. s.194 under Sjøbua og s.278-279 under Moen. Hans kone heter Anna Margrethe von Hollen og bygdeboka antar at de begge kommer fra Livland (Estland), men nevner også Laaland i Danmark. Christopher antas å være født ca.1673, og jeg finner hans dødsfall i kirkebok Sauherad 4.feb 1737 (det står kun løytnant Skeidener) og at han ble 63 år og 7 mnd. 16? eller 26? mars 1701 finner jeg et notat i kirkeboken som er vanskelig å tyde men kan se ut som gjelder disse to. Senere finner jeg at han har vært fadder for noen babyer (av fedre med militær tittel) i starten av 1700-tallet.
Bygdeboka ramser opp barn og etterkommere. Deres ene datter (som er min formoder) er Aaste Sophie og hennes 1. mann Captein des armes Ole Pedersen. Hun antas å være født ca. 1708 og død 1798 (jeg finner ikke dette i kirkeboka), men jeg finner hennes ekteskap med Ole 6.april 1720 i kirkeboken. Deres etterkommere og videre liv er forholdsvis greit å finne så jeg går ikke videre på det.
Det jeg lurer på er: 1. Aaste Sophies fødsel?.. hvis bygdeboka har rett så var hun 12 år da hun giftet seg. 2. Opplysninger om Anna Margrethe von Hollen. Det er ikke noe personlig å finne om henne. Kan hun være norsk? (fra Holla eller Hallen ved Gunheim)3. Ole Pedersen er det heller ikke mye opplysninger om bortsett fra at han døde ca.1726. hvor kommer han fra? 4. Hvor bør jeg lete for å finne ut mer om Christopher G. Scheidener, hvor han kommer fra og evt. når han kom til Norge. Var de gift da de kom eller giftet de seg her?
Jeg har forsøkt å finne militære ruller fra den tiden men uten resultat, samme med immigrasjon.