Hvor ligger gården Edsvold i Nes? Slektskap til pleiebarn?

Moderator: MOD_Akershus

Svar
dn27580
Sted: FJELLSTRAND

Hvor ligger gården Edsvold i Nes? Slektskap til pleiebarn?

Legg inn av dn27580 » 23. desember 2011 kl. 0.17

I folketellinga 1801 bodde Peder Torkildsen, 69 år og Anne Marie Olsdatter på Edsvold. 4 år gamle Karen Kirstine Olsdatter oppholdt seg også der. Det er oppgitt at hun er "konens broder datter". Jeg tror slektskapet kan være feilskrevet.

Kan noen fortelle meg hvor gården ligger og eventuelt opplyse noe om riktig slektskap til Karen Kristine? Hun brukte som voksen etternavnet Wold etter faren Ole Rasmussen Wold.
Moren var Else Olsdatter Nerdrum fra Fet. Foreldrene ble visstnok skilt, og Karen Kirstine/Kristine og hennes to søsken var i 1891 tatt hånd om av forskjellige slektninger.

:?:

52923
Sted: ÅRNES

Re: Hvor ligger gården Edsvold i Nes? Slektskap til pleiebar

Legg inn av 52923 » 23. desember 2011 kl. 8.15

Egil skrev:Kan noen fortelle meg hvor gården ligger

Edsval som i dag heter Esval, ligger mellom Vormsund og Fenstad.

Litt usikker på om det er riktig gård, men størrelsen ser ut til å stemme ... Kan få det verifisert... G.nr. er i alle fall 93 og du får en viss ide om beliggenheten i alle fall.

Esval - Google Maps

Min bestefar var født på den gamle husmansplassen Nyhus som lå under Esval (G.nr. 93, b.nr. 2) og jeg bor ikke så langt unna selv heller. Var vel min tippoldefar som kjøpte den gamle husmansplassen i sin tid... En liten digresjon der..

Hva er det som får deg til å tenke at slektskapet til Karen er skrevet / oppgitt feil ? Har du noen linker eller dokumentasjon som kanskje tyder på det ?

Står lite i bygdeboka om akkurat den delen av slekten din, men så var ikke gården i slektens besittelse i så veldig mange år heller da.

Var visst mye rart som skjedde på Edsval men det mest spesielle var vel falskmynteriet som til slutt endte med henrettelse på gammeltorvet i København for en av de gamle eierne..

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 23. desember 2011 kl. 8.51

Uno skrev:Hva er det som får deg til å tenke at slektskapet til Karen er skrevet / oppgitt feil ? Har du noen linker eller dokumentasjon som kanskje tyder på det ?

Ja, Egil har tidligere hatt en etterlysning:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 467#479467
- som forklarer hvorfor dette er interessant.

Egil mistenker antagelig at det i folketellingen skulle stått; at hun er konens søster datter. (ikke: konens broder datter).

Mvh Gunnar.

dn27580

Legg inn av dn27580 » 23. desember 2011 kl. 12.32

Takk, Gunnar og Uno! Som Gunnar nevner, så hadde jeg en annen etterlysning, men under Fet.

To av barna til Else Olsdatter og Ole Rasmussen ble ´godt gift´ i Son etter at de hadde vært fostret opp hos hver sine slektninger. Et tredje barn Martha Maria, kom jeg tilfeldigvis over hos en moster på en storgård på Nesodden. Hun var eldst av de tre og ble også konfirmert på Nesodden. Etter det har jeg foreløpig ikke mer opplysninger om henne.

Jeg tror det er ganske sannsynlig at Karen Kristine Olsdatter også var hos en slektning, men det kan ikke stemme at den 53 år gamle Anne Marie OLSdatter er Ole Rasmussens søster, men at hun heller er konas søster eller eventuelt søster til Oles far. Derfor skulle jeg gjerne komme ett slektsledd bakover for å få bekreftet eller avkreftet forbindelsen.

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 23. desember 2011 kl. 15.47

Hei Egil!
Du er EXPERT på å spre dine etterlysninger på mange fora!
Da blir det vanskelig å vite hva du allerede har fått hjelp til å finne, nemlig!

Ja:
- Peder Torkildsen Esval (1732 - 1809) var fra Berg i Nord Odal g 1769 m Anne Marie Olsdatter (1749 - 1825) hun VAR fra Nerdrum i Fet og hun VAR den eldste søstera til Else Olsdatter. (Jfr. Bygdebøkene)
En annen søster; Kirstine Olsdatter Nerdrum (f. 1769 - ) var g. 1791 m Peter Johansen Brandt fra Skoklefald i Eidsvoll kom senere til Kristiania.

God Jul til dere alle, ønsker;
Gunnar.

dn27580

Legg inn av dn27580 » 24. desember 2011 kl. 0.33

:oops:

Jeg ville helst ikke vært den slags ekspert, men jeg har prøvd å plassere problemene kommunevis, og da har det kanskje virket som om jeg har spredd opplysningene. Jeg skal skjerpe meg! Jeg liker den slags hjelpsom korreks. :oops:

Jeg takker for hjelp enda et skritt videre, og føler at jeg er midt oppe i en slektsroman!

Gog jul, Gunnar!
( og alle andre lesere)

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 24. desember 2011 kl. 10.14

Ja, jeg forstår logikken!
Og du har en veldi spennende historie! :)
Men denne gangen ble det VELDI mange ulike tråder, og svært dårlig med kryssreferanser!

Jeg gjetter på at du langtifra er ferdig med denne historien!
- (Har du flere etterlysninger? - Se om du kan fortsette på en av de du allerede har innledet. :wink: ) Lykke til!

Gud Jul, ønsker
Gunnar.

52923
Sted: ÅRNES

Legg inn av 52923 » 24. desember 2011 kl. 21.05

Her finner du et bilde av Esval gård, fra ca. 1955

Esval Gård, Vormsund, Nes

dn27580

Legg inn av dn27580 » 25. desember 2011 kl. 15.46

Takk for bildet, Uno. Jeg tar det og all informasjonen jeg har fått i dag som en veldig hyggelig julegave.

Fortsatt god jul fra Egil

Svar

Gå tilbake til «Nes i Akershus»