Tønnes Eriksson og Bol Nilsdotter, Bergerød av Grislingås.

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Trond Øivindsson Lunde
Sted: OSLO

Tønnes Eriksson og Bol Nilsdotter, Bergerød av Grislingås.

Legg inn av Trond Øivindsson Lunde » 25. august 2005 kl. 21.40

Søker forfedre til Tønnes og Bol

Tønnes Eriksson
gm. Bol Nilsdotter. Mulig at hun var døpt 30.05.1737. Myrene, Fossby.
Husmannsfolk på Bergerød av Grislingås i Øymark.
Barn:
1. Amund, døpt 12.03.1758
2. Mari, døpt 24.06.1762 , gm. Ingmar Brynjulsson. Til Husbøen, Djupvik i Øymark
3. Erik, døpt 24.11.1765 . 1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1749#ovre
4. Anders, døpt 29.09.1769
Mulig 1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=106
5. Marta, døpt 18.04.1773 . Ikke nevnt 1801

gj01415
Sted: MYSEN

Re: Tønnes Eriksson og Bol Nilsdotter, Bergerød av Grislingå

Legg inn av gj01415 » 29. august 2005 kl. 22.59

På Family Search finnes det en Boel Nielsdatter som er født 30.5.1737 og er døpt i Aremark. Far er ; Niels Nielssen og mor er Mari Howelsdr. (Myrene og Fossby er Aremark navn)
Det finnes også en Boel Nielsdatter som er døpt 20.5.1782 også hun i Aremark, foreldrene hennes het: Niels Andersen og Kari Biornsdr...Men dette har du kanskje funnet ut allerede?
Tønnes Eriksson høres veldig svensk ut, det er kort vei gjennom skogene fra Aremark til Sverige. Har du undersøkt noe der?
Det som senere ble Øymark kommune hørte til Aremark på den tiden(men er i dag en del av Marker kommune). Grislingås gårdene har hørt til Grislingås familiene siden 1700 tallet,
Husbøen der datteren Mari bodde kan være Husborn. Eieren av Husborn eide visstnok også de to Dybvik gårdene og delte disse i 1836 mellom tre søsken..men det var jo en god stund etter "dine" folk ...
Kan gjerne undersøke det nærmere i Øymark når jeg kommer tilbake fra tur om et par ukers tid! :wink:
Ingalill B Bergbråten

Inger Rita Asbjørnsen
Sted: SKJEBERG

Legg inn av Inger Rita Asbjørnsen » 4. september 2005 kl. 19.28

Jeg har sett litt på denne familien. Grislingaas og Fosbye tilhører samme "krets".
Jeg fant ikke Tønne som døpt,men her er trolig hans søster:

BERTHE, døpt 20 mars 1738 Labraaten i Øymark
Foreldre:Erik Amundsen og Marthe Tønnesdatter. Faddere :Amund Grislingaas,Svenung Giøsboe, Swend Botten, Pernille Ottei og Ingier Grislingaas.

BOEL, døpt 3 mai 1737 Myren (u/Fosbye) Aremark
Foreldre:Niels Nielsen og Mari Hovelsdatter. Faddere :Niels Fosbye, Thor Nielsen Fosbye, Jørgen Flatland, Pernille Fosbye og Mette Flatland.

Ang. giftemålet fant jeg ikke Boel. Lette i Aremark/Øymark. Det er mulig at presten skrev feil navn, Else, i stedet for Boel ?

Trolovet 24 des.1755 , copulert 1756 i Øymark
Tønne Labraaten og Else( ?) Grislingaas. cau. Amund Grislingaas og Amund ibid.

Jeg tar med faddere til barna deres, alle født på Bergerød (det er mulig at du har dem).

AMUND f. 1758
Faddere: Mari Braaten, Olaug Fosbye, Else Giøsboe, Peder Ottei og Else Buerødegaard.

MARI f. 1762
Faddere: Ingier Labraaten, Anne Grislingaas, Ole ibid, Anders Labraaten Henric Botner.

ERIK f. 1765
Faddere: Groe Grislingaas, Anne ibid. Berthe Dybvig, Ole Dammyren og Brynild Knold.

ANDERS f. 1769
Faddere: Groe Grislingaas, Mari ibid, Amund ibid, Peder ibid og Berthe Dybvig

MARTHA f. 1773
Faddere: Groe Eriksdtr., Birthe Eriksdtr. Peder Olsen, Brynild Olsen ,alle fra Grislingaas og Lars Olsen Dybvig.

Tar med giftemålet til Mari:
Ungkarl Ingemor Brynildsen med pigen Mari Tønnesdatter Grislingaas.
cau. Anders Larsen Dybvig og Xsten Grislingaas.

BOEL f.1791 Udsporen (u/Dybvig)
Faddere: Johanne Brynildsdtr. Sersjant Brynild Halvorsen Gjøvig (Dybvig),Pernille Olsdtr. Bøen,Erik Andersen Labraaten og Svend Danielsen.

XSTINE f. 1797
Faddere: Dorthe Andersdtr. Giøvig (Dybvig),Kari Hansdtr. ibid, Peder Aslaksen ibid, Thorbjørn Pedersen Knold og Iver Xstensen Grislingaas.

Rita

Trond Øivindsson Lunde
Sted: OSLO

Legg inn av Trond Øivindsson Lunde » 21. november 2005 kl. 19.44

Takker for innspill.
Jeg tror nok at mor til Tønnes var Marta Tønnesdotter Labråten, gravlagt 10.01.1773, 70 år gammal. Fødsels- eller dødsår til Tønnes har jeg ikke funnet. Ei heller giftemålet mellom ham og Bol.

Inger Rita Asbjørnsen
Sted: SKJEBERG

Legg inn av Inger Rita Asbjørnsen » 23. november 2005 kl. 21.33

Tønnes-navnet stammer nok fra Giøsboe i Øymark. Har bare funnet 1 med navnet,Tønnes.

1711 Tønnes Giøsboe,hustru og 2 børn.

Død 1742 Tønnes Pedersen Giøsboe 83 år.

1736 Peder Tønnesen og Anne Iversdtr. Giøsboe , sønn Tønnes - 1738 datter Else - 1740 sønn Tønnes.

Viet 1739 Sveinung Tønnesen Giøsboe og Ingeborg Larsdtr. Kasa
1741 Sveinung Tønnesen og Ingeborg Larsdtr. Ottei, sønn Tønnes.

*Marthe (Tønnesdtr.) Labraaten er blandt fadderene.
Død 1741 et drengebarn for Erik Labraaten

(Tok bare med noen barn)

Rita

Svar

Gå tilbake til «Aremark»