Data spørsmål

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Kristin Scheie Aasen
Sted: STRØMMEN

Data spørsmål

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 18. august 2005 kl. 14.47

Jeg sendte mail til en annen DIS-Norge medlem. Jeg visste ikke hvor mye data hun kunne. Hun kunne ikke svare på mine spørsmål. Så hun sendte spørsmålene mine videre til broren sin. Men broren har hatt sammenbrudd på maskinen sin.

Legger ved kopi av en del av mailen med spørsmålene. Så jeg håper noen i slektsforumet kan svare meg på det.(Jeg er hørselshemmet, derfor er telefon vanskelig)
:)
Og hvilken type DVD-plater må vi ha til sikkerhetskopiering av registreringer av slektsopplysninger i slektsprogrammer?

Og hvilken type DVD-plater må vi ha for å sikkerhetskopiere bilder tatt med digitalt kamera (fra harddisken)?

DVD+RW el. DVD+R

Fint å vite det. De i butikken skjønner ikke hva jeg snakker om når det gjelder sikkerhetskopiering av slektsprogrammer (regr. av opplysninger). Det er jo mange unge (ansatte) som ikke har peiling på det med slektsforskning.

Det gjelder Norton Internet Security 2005 som jeg har bestilt.Er underveis.Før har jeg 2003 (to år gml.). På den nye kan jeg få støtte pr. tlf. (andre f.eks. fetter hjelper meg med å ringe hvis nødvendig). Hvis jeg fortsatte som før uten å installere en ny, ville jeg ikke få tlf. støtte og flere tjenester.

Men jeg er blitt usikker da jeg fikk mld. etterpå å fornye det med virusprogram. Jeg valgte å vente for å se hvordan det er med antivirus etter at jeg har installert Norton I S 2005. For kanskje det er noe Symantec skal tjene ekstra på?
Fristen for det med virus går ut 3/9 dette året.
Må jeg avinstallere 2003 før jeg installerer 2005?

Jeg stiller deg spørsmålene, selv om jeg ikke vet om du har peiling. Og om du har Norton. Derfor prøver jeg. For å se om du har svarene. Hvis ikke ,må jeg spørre noen som har mye greie. Og det koster en del. :)

Imøteser svar.

Mvh. Kristin S. Aasen

Brukeravatar
gj01320
Sted: SLEMMESTAD

Re: Data spørsmål

Legg inn av gj01320 » 18. august 2005 kl. 16.26

Hei Kristin

Forskjellen mellom RW og R er at du kan skrive over på RW, mens R bare kan "brennes" 1 gang. Når det gjelder bruk av DVD for backup av Slekt så synes jeg det er litt "overkill". En DVD tar flere Gigabyte (fra 4,7 GB) med informasjon og en CD tar 780 MB med informasjon og er mer enn tilstrekkelig for backup av en slektsdatabase. Og CD plater er mye billigere enn DVD plater

Å bruke en DVD plate for det formålet ville være som å kjøpe en blank bok med tusen sider for å kun skrive på 10 av sidene. Det samme gjelder bilder. Et gjennomsnitts bilde tar fra 1-3 MB plass, det vil si at på 1 CD får du fra 250 til 700 bilder på en CD. Hvis du bruker en DVD plate så snakker vi om ca 1000 til 4000 bilder på en plate. Det blir litt av en uoversiktlig innholdsliste for kun en plate.

Hvis du allikevel vil bruke DVD plater så ville jeg gått for DVD-R/DVD+R isteden for å brenne over informasjonen som ligger der fra før. Dette har 2 årsaker: 1 Pris 2. Du vil ha flere backuper uansett i tilfelle noe er galt med en backup.

De feste DVD brennere jeg kjenner til kan også brenne CD.

Når det gjelder de ulike formatene for DVD så må du finne ut hvilke format din brenner kan håndtere. Dette pleier å stå i informasjonen om PC'en.

Her er de fleste formatet innen DVD
DVD, DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD+RW og DVD-RAM

Hvis du har tenkt å vise bildene på DVD spilleren til TV'en så må du finne ut hvilke format denne kan lese og kjøpe plater i dette formatet. Dette forutsetter at DVD brenneren kan brenne dette formatet.

Håper dette forklarte litt.
John

Kristin Scheie Aasen

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 18. august 2005 kl. 17.11

Hei John!

Takk for svar!

Det forklarte du litt. Måtte lese gjennom noen gr. for å forstå. Jeg forstår bedre nå.

Var ikke klar over at jeg må lese hvilket format DVD-spilleren til TV bruker hvis jeg skal vise bilder på TV, f.eks. slektsbilder (bilder som er lagret på harddisken som i første omgang skal sikkerhetskopieres til (CD) plate.CD plater har vel ikke disse bokstavene R og/eller RW.?Hvis cd plater har disse bokstavene, hvilke er riktige for backup av slekt og (slekts)bilder?

Så trodde jeg at det var DVD man måtte ha og ikke CD, Fordi DVD var /er mye større enn CD ang. backup av slekt.

Grunnen til at jeg stilte spm. var at jeg ikke ble særlig klokere av å lese informasjonen om PC`en (hp pavilion m703- skjerm)(hp pavillion a 130.no-harddisk med diskett,dvd-rom, hp dvd-writer & cd-writer).

Litt ergerlig at jeg har kjøpt en pakke DVD+RW da. 5 pack kostet ca. 80 el. 90 kr.( Vet ikke hva 5 pack cd koster).Vet du hva jeg kan gjøre med den når jeg ikke kan levere tilbake? Kjøpte den for flere uker siden.

Ville spørre før jeg begynte å regr. og så sikkerhetskopiere. Har akkurat anskaffet slektsprogram.

John, jeg håper mailen min var forståelig (som jeg sendte for noen dgr. siden)?Og at infoen og spørsmålene var ok?

Er det noen som kan svare ang. Norton Internet Security og fornyelse av anti-virus?

Imøteser svar fortsatt.

Mvh. Kristin S. Aasen[/b]

Brukeravatar
gj01320

Legg inn av gj01320 » 18. august 2005 kl. 18.57

Hei Kristin
Du skrev:

Kristin Scheie Aasen skrev:Hei John!

CD plater har vel ikke disse bokstavene R og/eller RW.?Hvis cd plater har disse bokstavene, hvilke er riktige for backup av slekt og (slekts)bilder?

Så trodde jeg at det var DVD man måtte ha og ikke CD, Fordi DVD var /er mye større enn CD ang. backup av slekt.

Litt ergerlig at jeg har kjøpt en pakke DVD+RW da. 5 pack kostet ca. 80 el. 90 kr.( Vet ikke hva 5 pack cd koster).Vet du hva jeg kan gjøre med den når jeg ikke kan levere tilbake? Kjøpte den for flere uker siden.

John, jeg håper mailen min var forståelig (som jeg sendte for noen dgr. siden)?Og at infoen og spørsmålene var ok?

Er det noen som kan svare ang. Norton Internet Security og fornyelse av anti-virus?

Mvh. Kristin S. Aasen[/b]

Du tar bare backup av selve databasen. Programmet har du allerede på den CD'en du kjøpte eller filen du lastet ned.
Når jeg kjører backkup av 38 000+ navn så blir ikke selve backupen større enn 10-20 MB.

Hvis PC'en streiker så installerer progammet inn på nytt på evnt. ny PC og så tar du en tilbakekopiering av selve dataene som du hadde lagt inn.

Og jo, du finner både RW og R blant CD'er også. :D En pakke på 25 engangs CD'er (R) koster mellom 70-100 kr. Ikke kjøp dårlig kvalitet når det gjelder backup CD'er.

Hvis ikke Slektsprogrammet ditt kan brenne direkte til CD (mange kan ikke det) så må du ta backup til en mappe på PC'en og så brenne denne mappen på en CD med det CDbrenner programmet som fulgte med PC'en.

Når det gjelder spørmålet ditt som du sendte meg, så må jeg be deg sende det på nytt. :oops:

Jeg lånte den ene bærbare til min datter og hun skulle bare lese mail, men hun lastet all mail ned fra server og nå befinner denne bærbare i Sarpsborg 15 mil fra der jeg bor. Selv bruker jeg bare web for å lese mail. Og maska ble lang da alle meldinger i innboksen var borte. :shock:

Mvh
John

Brukeravatar
gj01320

Legg inn av gj01320 » 18. august 2005 kl. 19.13

Kristin Scheie Aasen skrev:
Det gjelder Norton Internet Security 2005 som jeg har bestilt.Er underveis.Før har jeg 2003 (to år gml.). På den nye kan jeg få støtte pr. tlf. (andre f.eks. fetter hjelper meg med å ringe hvis nødvendig). Hvis jeg fortsatte som før uten å installere en ny, ville jeg ikke få tlf. støtte og flere tjenester.

Men jeg er blitt usikker da jeg fikk mld. etterpå å fornye det med virusprogram. Jeg valgte å vente for å se hvordan det er med antivirus etter at jeg har installert Norton I S 2005. For kanskje det er noe Symantec skal tjene ekstra på?
Fristen for det med virus går ut 3/9 dette året.
Må jeg avinstallere 2003 før jeg installerer 2005?

Når du installerer Norton Security 2005 så vil dette enten avinstallere 2003 selv eller ganske enkelt bare skrive over mappen, men for sikker hets skyld så kan du jo ringe support. Det var jo derfor du kjøpte programmet. :D

Når det gjelder oppdatering av antivirus definisjonene i Norton 2003 så koster dette ca 209 kr., men det virker ganske unødvendig når du har kjøpt Norton Security 2005 for da er Norton Antivirus inkludert sammen med abonnement for oppdateringer i 1 eller 2 år inkl. i prisen.

Og hvis programmet er underveis så vil jo ikke abonnementet på Antivirus programmet gå ut før du har installert det nye. Og uansett så er du jo trygg noen dager over tiden hvis du kjører Liveupdate like før abonnementet går ut :twisted:

John

Brukeravatar
dn16031
Sted: SPONGDAL

Legg inn av dn16031 » 18. august 2005 kl. 19.32

John Strøm skrev:Når du installerer Norton Security 2005 så vil dette enten avinstallere 2003 selv eller ganske enkelt bare skrive over mappen, men for sikker hets skyld så kan du jo ringe support. Det var jo derfor du kjøpte programmet. :D

Så var det dette med å ringe da... ;)

Da jeg brukte Norton antivirus-program lasta jeg ned oppdateringene, og de la seg selv på plass. Jeg bare passet på å krysse av på de rette stedene etterhvert som jeg fikk spørsmål opp på skjermen. Selv har jeg gått bort fra Norton nå og bruker et gratis antivirus-program jeg laster ned fra nettet (det kalles AVG). Dette oppdaterer seg automatisk og er svert enkelt å bruke.

mvh
Torill Aasegg

Kristin Scheie Aasen

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 18. august 2005 kl. 19.58

Hei John!

Takk for fyldig,fint svar!

Her har jeg lært litt. Jeg må sette meg mer inn i det med CD brenner programmet.

Ja, det var kjedelig at dine meldinger på innboksen forsvant med den utlånte bærbare maskinen.

Jeg sender på nytt mailen med infoen som du spurte om (det virker som du ikke har fått) og spørsmålene.

Er ikke det riktig at man må være forsiktig med å stole på de gratis anti-virusprogrammene og de gratis anti-spam programmene? Jeg har forstått at de kan forårsake problemer på en eller annen måte? :shock: Altså være på vakt mot slikt!?

For min del er jeg fornøyd med Norton Internet Security. Men ikke med at de kanskje prøver å tjene penger på det å fornye anti-virus. Det var bra at jeg valgte å vente med å fornye til det nye (2005) kommer.

Mvh. Kristin.

Brukeravatar
gj01320

Legg inn av gj01320 » 18. august 2005 kl. 19.59

Hei igjen

Så det er AVG som går ut 3/9? AVG er gratis ja, men bare i prøveperioden, når den går ut så må du betale. :) Avinnstallerte faktisk AVG på en maskin i dag pga. dette i dag.

Betalte da 209 for fornyelse av Norton Antivirus som lå lagret på maskinen. (måtte bare installere den på nytt)

Hvis du bruker AVG nå og har kjøpt Norton Security så vil jeg anbefale å avinstallere AVG før du installerer Norton Security. Dette fordi Norton Antivirusprogrammet skal følge med i Security pakken ,mener jeg å huske. Jepp, har vært innom og sjekket. Samtidig så kan AVG faktisk hindre installasjonen av NIS da denne går rimelig dypt inn i operativsystemet (Windows)

Og å kjøre 2 forskjellige AV program er ikke noe jeg vil anbefale hvis du ikke har en kraftig maskin og selv ikke da.

1. De kan komme i konflikt med hverandre slik at det ene reagerer på oppførselen til det andre.

2. Antivirusprogrammer er noe av det som VIRKELIG bruker ressurser på maskinen.

Mvh
John

Brukeravatar
gj01320

Legg inn av gj01320 » 18. august 2005 kl. 20.06

Kristin Scheie Aasen skrev:Hei John!

Er ikke det riktig at man må være forsiktig med å stole på de gratis anti-virusprogrammene og de gratis anti-spam programmene? Jeg har forstått at de kan forårsake problemer på en eller annen måte? :shock: Altså være på vakt mot slikt!?

Mvh. Kristin.

Ja noen av "gratis" AV programmene er faktisk spyware. :( Og de stjeler faktisk båndbredde. Jeg har opplevd flere ganger å se maskiner som ikke kommer på Internett fordi spyware stjeler all kapasitet på maskinen.
Og jeg har hatt mye arbeid med å fjerne disse.

Men et gratisprogram kan jeg abefale og det er Ad-Aware. Kan lastes gratis ned fra
http://snipurl.com/aicz

John

Kristin Scheie Aasen

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 18. august 2005 kl. 20.17

John, jeg bruker ikke AVG. Jeg bruker NIS (Norton Internet Security 2003).Og NIS 2005 er under levering. Det er Norton anti-virus som går ut 3/9 (abonnement).

Det var Torill som nevnte det med AVG. Pga. det jeg har hørt/erfart tidligere så skal man være forsiktig med slike gratis programmer. Er ikke det riktig?!

Hva mente du med to forskjellige AV program?

Har jeg forstått det slik at NIS 2005 overlapper NIS 2003 på en måte, altså skjer automatisk?Viser det til det du sa om å avinstallere selv eller skriver over mappa.

Jeg klarer ikke å finne hvordan man lager sitat. Har sett forrige bilde det med sitat ved siden av knappen svar. Men på denne siden ser jeg ikke noe sitat. Kan du forklare fremgangsmåten? (Det ligner på "inline")

Mvh. Kristin S. Aasen

Brukeravatar
gj01320

Legg inn av gj01320 » 18. august 2005 kl. 20.36

Kristin Scheie Aasen skrev:
Jeg klarer ikke å finne hvordan man lager sitat. Har sett forrige bilde det med sitat ved siden av knappen svar. Men på denne siden ser jeg ikke noe sitat. Kan du forklare fremgangsmåten? (Det ligner på "inline")

Mvh. Kristin S. Aasen

Hvis du titter opp til høyre for meldigen min finner du "Siter". Der kan du klikke på siter for den meldingen du skal svare på. Da kommer hele denne meldingen opp med ordet sitat på engelsk i klamme før og etter meldingen.

Du kan da redigere denne meldingen for å få med det du vil ha av den meldingen. Så skriver du din egen meldig etter den siste klammen.

Mvh
John

Brukeravatar
dn16031
Sted: SPONGDAL

Legg inn av dn16031 » 18. august 2005 kl. 21.31

John Strøm skrev:Så det er AVG som går ut 3/9? AVG er gratis ja, men bare i prøveperioden, når den går ut så må du betale. :) Avinnstallerte faktisk AVG på en maskin i dag pga. dette i dag.

Jeg har brukt AVG i mange år, og har aldri betalt et øre. Jeg har lagt det inn på både min stasjonære pc og min laptop, og har ikke noe problemer med det. Jeg fikk det anbefalt av en kamerat som jobber i et internasjonalt data-firma (nei, de produserer ikke AVG ;) ), og han bruker det også på sine maskiner. Men for all del, det er opp til hver enkelt hvilket program de bruker. Jeg fortalte om AVG kun fordi det er enkelt i bruk.

Jeg anbefaler også å innstallere programmer som fjerner spyware (sånne ekstra-filer som legger seg på maskina di, og om tar unødvendig plass). Disse fjerner også endel "falske virus" som såkalte trojanske hester og worms. Jeg bruker to jeg er meget fornøyd meg (ja, de er gratis og hentet fra nettet). De heter Ad-Aware og Spybot, og de varsler selv om at nå kan det være kjekt å oppdatere programmet. Jeg har også brukt disse to i flere år, og har aldri opplevd noe problemer med dem.

Jeg sier dette kun som tips. Det er en jungel av seriøse og useriøse programmer der ute.

Lykke til!

mvh
Torill Aasegg :)

gj00199
Sted: GRIMSTAD

Legg inn av gj00199 » 18. august 2005 kl. 21.43

AVG og NOD32 regnes som noen av de beste virusprogrammene på markedet. Selv har jeg brukt NIS2004 lenge, men avsinstallerte det for noen dager siden, til fordel for NOD32 antivirusprogram og et brannmur program som heter Kerio Personal Firewall. Syntes Norton ble veldig omstendelig og brukte mye ressurser...

Og jeg skulle også til å reklamere for Spybot, i tillegg til Ad-Aware som det linkes til ovenfor...! :)
"Spybot - Search & Destroy" finner og fjerner spionprogrammer som kan ha installert seg på maskina... Kan lastes ned gratis herfra: http://www.spybot.info/en/index.html

Så til de opprinnelige spørsmålene: :)

DVD eller CD til sikkerhetskopiering av slektsopplysninger?
=> Vanlige CD plater holder lenge. Jeg foretrekker de istedet for de dyrere CD-RW.

Men kjøp plater av god kvalitet! Kanskje kan betjeningen hjelpe deg. Sony lager bra plater, og disse Verbatim platene er også meget bra:
VERBATIM 43432, en pakke med 25 stk CD-R plater koster 39 kr hos Elkjøp. http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.e ... IM%2043432
Har du ikke åpnet DVD pakken kan du sikkert få byttet den inn mot vanlige CD plater.

Styr unna de billige CD platene du finner i matbutikker og lavpris butikker som har "alt"!
De platene er ofte av billig/dårlig kvalitet, som kan medføre at de blir uleselige etter noe bruk. Litt kjedelig å ha hele slekta si på ei CD plate som plutselig ikke kan leses mere... :cry:

DVD eller CD til sikkerhetskopiering av digitale bilder?
=> De samme CD platene holder lenge her også.

Har du et ganske nytt digitalt kamera med f.eks 4.0 Mega Pixels oppløsning, så vil du få plass til ca 500 bilder om du fotograferer med høyeste oppløsning.

Ei DVD plate har plass til 6,7x mere info, dvs over 3000 bilder.

Om du vil bruke DVD plater, så gå for DVD-R eller DVD+R, avhengig av hva du har for slags DVD spiller. Glem DVD+RW platene. De fleste nye DVD spillere kan lese både DVD-R og DVD+R, men for å være sikker bør du sjekke bruksanvisningen til din DVD spiller.

Ifølge HP sin hjemmeside, så leveres HP Pavilion maskinene med en DVD brenner som kan bruke (brenne og lese) både DVD-R og DVD+R plater, så dermed er det kun DVD spilleren din i stua som det avhenger av.

Jan Peter

Kristin Scheie Aasen

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 18. august 2005 kl. 22.21

Tusen takk for fine tips og forklaringer!

NIS 2005 er underveis og allerede betalt. Så jeg må vente til neste år eller om to år, avhengig av praksisen til Symantec. (John nevnte noe om to år. Sånn har det vært. I fjor fornyet jeg anti-virus hvor jeg betalte ca. 209 kr. Og samtidig kunne jeg ha tlf. støtte. Men ikke i år kunne jeg ikke få tlf.støtte ved siden av å fornye anti-virus. Derfor måtte jeg kjøpe NIS 2005. Men nå vet jeg om ad-aware og spy-bot. :) Håper noen av dem inneholder brannmur?! :)

Når det blir aktuelt med gratisprogram (om 1-2 år), da kan jeg høre med en av dere forhåpentligvis.

Heldigvis har jeg ikke åpnet pakken med DVD-plater. Jeg får finne frem kvitteringen. Og gå til butikken og bytte det med CD (R). Og se på bruksanvisn. ang. DVD-spiller og DVD plater.

Jeg hadde tenkt å spørre om navnet på plater når det ble nevnt plater av god kvalitet. Så det var fint å vite om plater med navnet Verbatim. Pakken med DVD plater jeg har heter Verbatim og er kjøpt hos Lefdal på Strømmen. Jeg er forsiktig med billige ting og med gratis programmer (antivirus). Men nå vet jeg hvilke antivirus/AV (har skjønt hva AV står for) programmer.

:) Hvilke gratis anti-spam programmer er best? :) Det kan være fint for meg og andre å vite det. Ble anbefalt et program for flere år (ca. tre år siden) siden. Men det var tungvint.

Men siden jeg er online kunde, så betaler jeg kr. 29,- i mnd. for anti-spam. Og det er verdt penga. For før jeg abonnerte på online anti-spam, så hadde spammengden økt på det verste til ca. 40-50 pr. dag. Nå får jeg kun ca. 1 pr. dag. Så husker jeg å blokkere spammene og ikke åpne dem.

:) John, nå for 1-2 timer siden sendte jeg deg mail ang. det der ute i Vestfold. :)

Imøteser svar. Det er kun smått før alt er på plass. Ang. svar på spm.

Mvh. Kristin S. Aasen

gj00199
Sted: GRIMSTAD

Legg inn av gj00199 » 18. august 2005 kl. 23.24

Hei,
hverken ad-aware eller spy-bot innheolder noe brannmur program.
Det er kun 2 programmer som på litt ulikt vis fjerner uønskede programmer som kan ha blitt installert på maskina, uten at du er klar over det.
Det kan f.eks være små programmer som går i bakgrunnen for å registrere hva du gjør på nettet etc. De kan gjerne være "ufarlige", men de tar uansett av maskin kapasiteten, og gjør den tregere.

Det kan være greit å kjøre gjennom begge de programmene f.eks en gang i uka....

Sygate Personal Firewall og Kerio Personal Firewall er 2 brannmur program på ligne med den som ligger i NIS2005.
Begge er gratis for privat bruk, men gratis versjonene har gjerne noen begrensninger.
Kerio har f.eks noen begrensninger i gratis versjonen etter 30 dager, da hindrer den ikke pop-ups etc lengre,
men selve brannmur funksjonen fungerer som før.

Ellers er det jo brannmur i windows XP også, ihvertfal hvis du har seneste service pack 2 installert.
Man bør kjøre bare 1 brannmur, og siden du har NIS2004 installert, så er sikkert den innebygde windows brannmuren
deaktivert. Det kan du sjekke i Kontrollpanel > Winndows Brannmur (Firewall)

http://smb.sygate.com/products/spf_standard.htm

http://www.kerio.com/kpf_download.html

Vedr. anti-spam, så har jeg liten erfaring der! :D Får svært lite eller ingen spam i min vanlige epost-konto. Jeg bruker noen andre epost kontoer når det kreves til f.eks registrering ute på nettet, og der finns det egne spam filtre innebygd. Google og Hotmail har f.eks begge gratis epost som man kan bruke til slikt.

Ellers kan du får mange gode tips her:
http://www.win-xp.no/index.php?name=Forums
http://forum.hardware.no/index.php?c=9

Du får kjappe, kyndige svar om du stiller spørsmål også... :D

Jan Peter

Brukeravatar
Greta Voigt Nesbø
Sted: BJØRNDALSTRÆ

Legg inn av Greta Voigt Nesbø » 19. august 2005 kl. 8.00

Hei!

Til oppbevaring av bilder vil jeg anbefale gull-CD. De er litt dyrere, men skal vare mye lengre. :D

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 19. august 2005 kl. 22.31

Greta Voigt Nesbø skrev:Hei!

Til oppbevaring av bilder vil jeg anbefale gull-CD. De er litt dyrere, men skal vare mye lengre. :D

Jeg bruker ekstern USB harddisk til sikkerhetskopiering, meget raskt og enkelt. En såden med 40 Gb kapasitet koster bare 6-700 kr.
Og så bruker jeg Win XPs eget program for Sikkerhetskopi, først en totalkopi av hele mappa "Mine dokumenter" (ca. 3Gb her) og deretter en inkrementell kopi av nye/oppdaterte filer hver dag.
Slektsprogrammets sikkerhetskopi er ca 6 Mb, for ca 101 000 personer.

Kristin Scheie Aasen

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 24. august 2005 kl. 11.26

Hei!

Takk til alle sammen dere som kom med innlegg.
Det var masse jeg lærte. Som jeg må lese gjennom flere ganger for å huske alt det med data (repetere). Veldig interessant og lærerikt.
Er glad for at dere svarte meg.

Mvh. Kristin.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»