Lagre i BK

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
dn16031
Sted: SPONGDAL

Lagre i BK

Legg inn av dn16031 » 17. august 2005 kl. 23.37

Hei.

Av og til kommer man over kilder som gjør at man blir sittende å legge inn aner og slekt i timesvis. Når man da endelig strekker ryggen og oppdager at man har langt inn en hel haug med navn og opplysninger, kommer man plutselig på at man vil lagre det man har holdt på med, i tilfelle strømbrudd etc. Men i BK må man da gå helt ut at registreringsbildet for å lagre... Dette synes jeg er "litt" tungvint, da jeg gjerne mister tråden fullstendig, om jeg ikke er ferdig med det jeg holdt på med... :?

Jeg har derfor to spørsmål:
1) Er det en enklere måte å lagre arbeidet på, så jeg slipper å måtte lukke redigerings-bildet?
2) Hvis ikke, hvor skal jeg henvende meg for å ønske meg en "lagre-knapp" i redigerings-bildet...?

mvh
Torill Aasegg

dn06606
Site Admin

Re: Lagre i BK

Legg inn av dn06606 » 18. august 2005 kl. 0.44

Nå kan jeg ingenting om BK - men har du testet om det faktisk er nødvendig å trykke lagre? Forsøk å gjøre en liten endring og gå ut uten å trykke lagre. Er endringen der når du kommer tilbake?

Hvis ikke må noen som har greie på BK trå til :-)
mvh Jan

Brukeravatar
John Arnold Ludvigsen
Site Admin
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av John Arnold Ludvigsen » 18. august 2005 kl. 11.27

Hei,

Siden BK er basert på en database er det ikke nødvendig å trykke lagre.
Legger man til en ny hendelse, eller fyller inn dato, sted eller annet i en hendelse, blir dette lagret med en gang. Det er nok å flytte markøren til et annet felt.
Det samme gjelder om man hopper til en annen fane eller en annen person i basen sin.

John
Med hilsen
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.

Brukeravatar
dn16031

Legg inn av dn16031 » 18. august 2005 kl. 12.33

Ah! Nå ble jeg letta nå!!!
Takk for svar begge to :)

mvh
Torill Aasegg

Brukeravatar
gj01320
Sted: SLEMMESTAD

Legg inn av gj01320 » 18. august 2005 kl. 16.48

Torill Aasegg skrev:Hei.

Men i BK må man da gå helt ut at registreringsbildet for å lagre... Dette synes jeg er "litt" tungvint, da jeg gjerne mister tråden fullstendig, om jeg ikke er ferdig med det jeg holdt på med... :?

Jeg har derfor to spørsmål:
1) Er det en enklere måte å lagre arbeidet på, så jeg slipper å måtte lukke redigerings-bildet?
2) Hvis ikke, hvor skal jeg henvende meg for å ønske meg en "lagre-knapp" i redigerings-bildet...?

mvh
Torill Aasegg

Hei Torill

Det er også mulig å sette BK opp slik at det åpner med den personen du arbeidet med sist. Dette gjør du under Fil->Oppsett BK og velg fanen Rediger vindu. Her kan du merke av for: Personen som ble vist sist du brukte Rediger. Da mister du ikke tråden så lett. :) Trykk så F12 for å lagre oppsett.

Mvh
John

Brukeravatar
dn16031

Legg inn av dn16031 » 18. august 2005 kl. 19.26

Oi, det visste jeg ikke! Det er nok redninga for meg vil jeg tro...

Tusen takk for godt tips!! :)

mvh
Torill Aasegg

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 19. august 2005 kl. 10.36

En sak er å lagre, som jo skjer automatisk, en annen er om det skjer noe uventet, strømbrudd, harddisk som raser eller lignende. De fleste databaser er ganske sikkre, men om det skjer noe i samme øyeblikk som lagringen skjer, så kan data ødelegges og databasen må rettes.

Har man mulighet å gjøre sikkerhetskopier på en annen harddisk eller USB enhet under tiden så er det sikrere. Jeg bruker et program som har Backup funksjon lett tilgjengelig. Et par klikk så ligger kopien på i USB enheten om det skjer noe. En gang i uka brennes en kopi av den siste filen også på CD. Det neste er å sende den i e-post til meg selv så at det ligger på en annen server i tilfelle huset brenner. javascript:emoticon(':)') Smile

Niels Hegge

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»