Fare for at DISTreff slektsopplysninger blir borte?

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Kristin Scheie Aasen
Sted: STRØMMEN

Fare for at DISTreff slektsopplysninger blir borte?

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 17. august 2005 kl. 14.07

Jeg har lurt på om opplysninger om enkelte personer i DISTreff kan bli borte/fjernet.
Spesielt etter at medlemmer melder seg ut av DISNorge(DISTreff).

Synes det ville være fint å få bekreftelse/garanti for at det ikke skjer.
For jeg lurer på om jeg må notere opplysningene før det er for sent.

Jeg har ikke bidratt med noe foreløpig. Men en dag gjør jeg det. Og når jeg gjør det en dag, så håper jeg at jeg får se hvem som er i familie, foreldre til den registrerte personen uansett om den som har regr. opplysningene har meldt seg ut eller ikke.

Imøteser svar.

mvh. Kristin S. Aasen

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Fare for at DISTreff slektsopplysninger blir borte?

Legg inn av dn01013 » 17. august 2005 kl. 20.12

Kristin Scheie Aasen skrev:Jeg har lurt på om opplysninger om enkelte personer i DISTreff kan bli borte/fjernet.
Spesielt etter at medlemmer melder seg ut av DISNorge(DISTreff).

Synes det ville være fint å få bekreftelse/garanti for at det ikke skjer.
For jeg lurer på om jeg må notere opplysningene før det er for sent.

Jeg har ikke bidratt med noe foreløpig. Men en dag gjør jeg det. Og når jeg gjør det en dag, så håper jeg at jeg får se hvem som er i familie, foreldre til den registrerte personen uansett om den som har regr. opplysningene har meldt seg ut eller ikke.

Imøteser svar.

mvh. Kristin S. Aasen

Når folk bidrar med oppdateringer, kan det være at enkelte personer forsvinner fra bidraget, som oftest fordi man har oppdaget at vedkommende er tatt med i sine registreringer ved en feil, eller fordi man har endret stedsnavnsregistreringer til enten et annet sted, eller et sted som ikke lenger kan knyttes til et sokn, f.eks. at man av ukjente grunner har gått over til kun å registrere gårdsnavna, uten sokn og/eller kommune.

Til nå har vi ikke praktisert fjerning av bidrag pga. folk melder seg ut. Bidrag fjernes hvis avdødes slektninger ber om det, men vi har like mye opplevet at bidrag er sendt inn post mortem, hvor en slektning eller annen kontaktperson blir oppført som kontaktperson. Vi har således et bidrag på 420000 personer som er på vent med å bli lagt inn post mortem, men som tar tid å få inn fordi bidraget pr idag er for stort for min maskin (512 MB RAM, grensen med den mengde RAM er ca. 350000 personer), men har på timeplanen en siste rasjonering av minnebruk som jeg håper kan øke kapasiteten såpass at bidraget lar seg kjøre med over 500000 personer i gedcom-filen. Problemet er tid og ikke minst, ro :-)

Veldig gamle bidrag som ikke er oppdatert, kan dog bli fjernet, da man kan gå ut i fra at disse data forlengst er foreldet i mer eller mindre grad. Alle bidrag på det første formatet, i tidsrommet 1992 til 1996 som medlemmer ikke har oppdatert noensinne er således strøket alle sammen da ingen av dagens bidragsytere hverken kunne få tilslag mot materialet, det sa bidragsyteren omtrent intet, var for generelle i tilslagene og ble ikke tatt med på Internett. Bidragene utgjorde derfor kun fyllmasse på faddernes harddisk.

Vi vurderer også å kutte ut støtte for ulenket materiale siden ingen de senere år har bidratt med slikt materiale og ei heller forlanger å bidra med ulenket materiale. Eneste respons vi får på slikt materiale er spørsmål om det er noe feil i vedkommendes data siden det ikke står noen informasjon om enkeltpersonene. Det er mulig at vi har en bug i søkesystemet, men for tiden har ikke vi ressurser til å evt. fikse denne bug'en. hvis noen kan dokumentere at det er så :-)

Når du bidrar får du i retur flere filer, bl.a. en db<mnr>.trf. Dette er alle tilslagene usortert på medlemsnr og uten medlemsdata. Fila er derfor lesbar av GEDtreff, programmet fadderne for det første benytter til å lage bidraget ditt med, men som du som medlem av DIS-Norge også kan laste ned og lage ferdige Distreff-bidrager med. Når du har fått trf-fila (også kalt treff-fila) kan du lese denne inn i en database i GEDtreff. Når du senere oppdaterer dine data med et nytt komplett bidrag, kan du lese inn trf-fila på nytt, og da kan du ved hjelp av menyene i denne delen vise hva som er nye tilslag siden forrige gang for det enkelte medlem, hva var der fra tidligere, og hva er evt. fjernet, enten pga. du har endret dine registreringer så det ikke lenger blir tilslag, evt. at vedkommende har endret eller at vedkommende har fjernet personene helt.
Et eksempel kan f.eks. være at du har registrert slekt på en gård som heter Solberg og hvor du ikke har registrert sokn- eller kommunenavn. Dette blir derfor godkjent som Solberg sokn (i Beitstad kommune i Nord-Trøndelag, siden hovedsoknet som i dag kalles Beitstad tidligere het Solberg). Flere har gjort denne feilen, og får dermed lagt inn falske data for dette soknet. Hvis en av dere siden retter dette, men ikke begge to, vil du ikke lenger få tilslag på andres materiale som er registrert på feil sted. Først når begge har korrigert, f.eks. Solberg, Drangedal eller Solberg, Holt eller annet soknenavn/kommunenavn hvor det finnes Solberg-gårder, så vil dere igjen få tilslag mot hverandres materiale.

Av denne grunn bør man bidra temmelig hyppig, en god tommelregel vil si omtrent mellom 100 og 500 personer rettet eller lagt til i databasen. Ved å legge inn alle trf-filene burde det være mulig å følge historikken i endringer om det ønskes. Da slipper man å måtte lese kanskje 400-500 sider med tilslag og konsentrere seg kun om det som ble endret siden sist.
Databaselayout kan kanskje komme til å bli endret noe i fremtidige versjoner, evt. hva som vises. Det får bli opp til brukerne hva man ønsker. Lenk for å rapportere feil og mangler i programmet finnes på samme side som der man kan laste ned programmet for hjemmebruk.
Siden programmet sperres for bruk etter en viss tid må man med jevne mellomrom laste ned ny medlemsoversikt, medlem.nor (som er kryptert) for å kunne bruke programmet.

Programmet finnes på http://www.disnorge.no/distreff/prog, og man må ha gyldig medlemsnr for å komme inn. (dvs. gyldig dn<mnr> og tilhørende passord, se baksiden av Slekt og Data.

Håper dette avklarer.

PS. Hva som er beskrevet er praksis til og med i dag. Utvalg og/eller styret kan i fremtiden komme til annen praksis, uten at jeg her og nå kan si noe om hva det skulle bli.

Kristin Scheie Aasen
Sted: STRØMMEN

Re: Fare for at DISTreff slektsopplysninger blir borte?

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 24. august 2005 kl. 11.12

Hei Alf Christophersen!

Tusen takk for veldig fin og lang forklaring! Det var lærerikt. Fikk vite mer om DISTreff.

Mvh. Kristin.

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»