Maren Cathrine Schrøder - Holmestramd 1850

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Maren Cathrine Schrøder - Holmestramd 1850

Legg inn av Kjell Halvorsen » 18. mars 2005 kl. 23.34

Maren Cathrine Scrøder, H.str MINI 1, 1814-1840, fødte et uægte barn 2.mars 1850, som ble døpt i H.str 14.april samme år ved navn Svend (H.str MINI 2, døpte 1840-1866). I kirkeboken oppgis barnefar å være 'unkarl(?) jæger Svend Olsen af Christiania'.
Kan noen hjelpe med å fastslå Svend Olsen's identitet eller peke meg mot et sted å lete ? Betegnelsen 'jæger' angir vel ikke jakt&fiske, men heller en militær tittel kanskje? Jeg har ikke funnet noen ledetråder hverken basert på barnets faddere, søk i senere FT eller FS.
Barnet Svend ble oppfostret hos sin morfar Christian Schrøder, toldrorskarl i H.str og slo seg senere opp som skipper på egen skute, reder i Drammen og gårdeier i X-nia. Her døde han 16 okt 1932, forøvrig på sin eneste sønn Alfred's 45 års fødselsdag.
Alfred er min kones morfar, derfor denne interesse for å finne anene på oldefar Svend's fars-side.
Mvh Kjell

Paul Edouard Thode
Sted: HOLMESTRAND

Re: Maren Cathrine Schrøder - Holmestramd 1850

Legg inn av Paul Edouard Thode » 23. mai 2005 kl. 15.44

Hei.
"Holmestrandiana" inneholder en del om Schrøder-familien. Del I, S-84.

Under matros. Toldrorskar Johan Christian Schrøder står:

b. Maren Kathrine, f. 13-10-1820, d. i X.ania, Gift i X.ania. Hadde med Jæger Svend Olsen i X.ania en søn Svend Svendsen, f. 2-3-50, Skibskaptein.

Jeg ville kanskje ta en tur på Forsvarsmuseet på Akershus for å høre hva de eventuellt hadde om "Jegere" i Kristiania på den tiden. Militære ruller.

Det står jo at hun ble gift i X.ania. Det kan jo være med barnefaren.

Skal bla mer i "Holmestrandiana".

Paul.

Brukeravatar
Ketil Firing Hanssen
Sted: SANDVIKA
Kontakt:

Legg inn av Ketil Firing Hanssen » 23. mai 2005 kl. 16.11

Kanskje det står noen relevante opplysninger i kirkeboken ved Svends konfirmasjon ca. 1865?

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60702&gardpostnr=108&personpostnr=943&merk=943#ovre

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Legg inn av Kjell Halvorsen » 23. mai 2005 kl. 22.13

Hei Paul Edward og Ketil :)
Takk for tips om hvor info kan søkes om Jæger Sven Olsen. Jeg har selv trålet "Holmestrandiana" uten særlig hell. Iflg kirkebok er det ved Svend Svendsen sin konfirmasjon i Holmestrand 9 apr 1865, kun anført som foreldre "Ungkarl Sven Olsen og pige Maren Cathrine Schrøder". Vi har et levende orakel av en meget oppegående gammel tante som husker sin farfar Svend Svendsen meget godt og iflg oraklet ble det aldri kontakt mellom ham og hans biologiske far. Av dette har jeg sluttet at Maren Cathrine Schrøders eventuelle giftermål i X-iania ikke var med Jæger Sven Olsen. Hennes giftermål har jeg forøvrig heller ikke funnet. Et besøk på Akershus festing blir nok neste forsøk på å spore "Jæger"n.

Brukeravatar
4348
Sted: OSLO

Legg inn av 4348 » 2. april 2006 kl. 19.57

Hei Kjell!
Jeg har kartlagt Schrøder-familien, fordi den ved flere anledninger har giftet seg med Wærner'e. Jeg har skrevet av hele stamtavla i Holmestrandiana og lagt til det jeg ellers vet. Derfor er jeg jo interessert i å vite Svends historie videre. Kan du sende meg en fil med hans etterkommere? :lol:

Hilsen Eirik Wærner

Svar

Gå tilbake til «Holmestrand»