Ragnhild Olsdatter, 1802-1870, Botne
Moderator: MOD_Vestfold
Ragnhild Olsdatter, 1802-1870, Botne
Kjenner du til Ragnhild Olsdatter, f. ca. 1802 i Botne, død 20. august 1870 også i Botne?
Hun giftet seg med Wilhelm Nilsen Grefsrød i Våle kirke i 1827. De ble boende på Grefsrød i Botne.
Kjenner du til hennes forfedre?
Hun giftet seg med Wilhelm Nilsen Grefsrød i Våle kirke i 1827. De ble boende på Grefsrød i Botne.
Kjenner du til hennes forfedre?
mvh Anne Mette Bjørgan
Listmaster - Postmaster
Les dette før du poster din etterlysning
Listmaster - Postmaster
- Liv Ofsdal
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Re: Ragnhild Olsdatter, 1802-1870, Botne
Hei Anne-Mette!
Måtte jo bare sjekke litt på denne vet du, her jeg sitter på biblioteket i Holmestrand
Fant henne i FT1865, men den har du kanskje fra før:
FT1865
I bygdeboka finner jeg ikke disse folkene, desverre
Jeg kunne jo evt sett i kirkebøker for deg....hvis det er aktuelt?

Måtte jo bare sjekke litt på denne vet du, her jeg sitter på biblioteket i Holmestrand

Fant henne i FT1865, men den har du kanskje fra før:
FT1865
I bygdeboka finner jeg ikke disse folkene, desverre
Jeg kunne jo evt sett i kirkebøker for deg....hvis det er aktuelt?
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding
Liv Ofsdal
Hei Liv,
takk for tilbudet. En kikk i kirkeboka høres jo bra ut
takk for tilbudet. En kikk i kirkeboka høres jo bra ut

mvh Anne Mette Bjørgan
Listmaster - Postmaster
Listmaster - Postmaster
- Liv Ofsdal
- Kontakt:
Hei igjen
Kan godt ta en titt, vet du - hva skal jeg se etter i kirkeboka? Hva slags info mangler du?
Skriv gjerne inn her det du har om henne - så skal jeg prøve å fylle ut litt

Kan godt ta en titt, vet du - hva skal jeg se etter i kirkeboka? Hva slags info mangler du?
Skriv gjerne inn her det du har om henne - så skal jeg prøve å fylle ut litt

Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Liv Ofsdal
Vet ikke så mye mer om henne enn det du ser over. Kan du kanskje sjekke om du finner noen som heter Ragnhild Olsdatter, døpt +- 1802?
mvh Anne Mette Bjørgan
Listmaster - Postmaster
Listmaster - Postmaster
- Liv Ofsdal
- Kontakt:
Hei Anne-Mette
Jeg fant faktisk ingen kirkebøker fra Botne med dåp fra begynnelsen av 1800...pussig syns jeg. Virker ikke som de er filma.
Så - tenkte jeg skulle se etter hennes konfirmasjon, men fant henne ikke i årene 1815-1824. Siden jeg ikke fant konfirmasjonen hennes spørs det vel om hun er fra Botne - kanskje?
Da tok jeg fatt i dødsdatoen du oppga i første innlegg her, men den har du kanskje fra før. Tar den her likevel:
Inderst Enke Ragnild Olsdatter født Feb. 1803, Oppholdsted: Grefsrødeie.
Død: 20/8-1870, Gravlagt: 4/9-1870 i Botne kirke.
KILDE: NOR1-55 (rull), MINI 7, 1865-1881, side 422 nr 24
Håper dette hjalp deg littegrann ihvertfall.

Jeg fant faktisk ingen kirkebøker fra Botne med dåp fra begynnelsen av 1800...pussig syns jeg. Virker ikke som de er filma.
Så - tenkte jeg skulle se etter hennes konfirmasjon, men fant henne ikke i årene 1815-1824. Siden jeg ikke fant konfirmasjonen hennes spørs det vel om hun er fra Botne - kanskje?
Da tok jeg fatt i dødsdatoen du oppga i første innlegg her, men den har du kanskje fra før. Tar den her likevel:
Inderst Enke Ragnild Olsdatter født Feb. 1803, Oppholdsted: Grefsrødeie.
Død: 20/8-1870, Gravlagt: 4/9-1870 i Botne kirke.
KILDE: NOR1-55 (rull), MINI 7, 1865-1881, side 422 nr 24
Håper dette hjalp deg littegrann ihvertfall.

Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Liv Ofsdal
Takker så mye, Liv.
Jeg hadde datoene fra en slektning, men denne slektningen hadde ikke notert kilden. Så den trengte jeg!
Jeg hadde datoene fra en slektning, men denne slektningen hadde ikke notert kilden. Så den trengte jeg!

mvh Anne Mette Bjørgan
Listmaster - Postmaster
Listmaster - Postmaster
- Liv Ofsdal
- Kontakt:

Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Liv Ofsdal
-
Hei.
Det spørs om ikke den du leter etter er:
Ragne, f. 1803.02.20.
Far: Ole Olsen Svinland(?)
Mor: Kirsti Fingersdtr.
I parantes etter Ragne står det (P), som sikkert skal bety pike.
Fant disse opplysningene i en perm som er brukt i forbindelse med skriving av "Botne Bygdebok".
De er skrevet ut av kirkeboken for over 60 år siden.
Kanskje du alt har funnet dette???
Paul Thode
Det spørs om ikke den du leter etter er:
Ragne, f. 1803.02.20.
Far: Ole Olsen Svinland(?)
Mor: Kirsti Fingersdtr.
I parantes etter Ragne står det (P), som sikkert skal bety pike.
Fant disse opplysningene i en perm som er brukt i forbindelse med skriving av "Botne Bygdebok".
De er skrevet ut av kirkeboken for over 60 år siden.
Kanskje du alt har funnet dette???
Paul Thode
Disse opplysningene hadde jeg ikke, så de kommer godt med i videre leiting på slekta. Takker så mye for hjelpen.
mvh Anne Mette Bjørgan
Listmaster - Postmaster
Listmaster - Postmaster
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
Og fo rå føre denne tråden videre, hvis den er riktig, er følgende tatt fra Botne Bygdebok s. 131-132:
"Ole Olsen, 1802-1808. Han flyttet hit fra Moen i Nes i Hallingdal. G.m. Kisti Fingarsdatter, d. 1808, 47 år. Datteren Ragne ble født på Svinnsland 1803)1
I 1806 solgte Ole halve bruket (den vestre delen) til Peder Jonsen. Vestre Svinnsland for 800 Rdl. S. år ble det opprettet en kontrakt som delet mellom de to partene av Søndre Svinnsland. Resten av bruket solgte Ole i 1808 til justisråd Johan Blom i Holmestrand for 1500 Rdl.
)1 I Holmestrand bodde tømmermann Fingal (Fingar) Olsen Svinnsland (d. 1836, 46 år). Han var muligens sønn av Ole Olsen. Styrmann Torkel Olsesn Svinsland i Holmestrand var muligens også en sønn av Ole. Han nevnes fra 1828"
Rune Helland
"Ole Olsen, 1802-1808. Han flyttet hit fra Moen i Nes i Hallingdal. G.m. Kisti Fingarsdatter, d. 1808, 47 år. Datteren Ragne ble født på Svinnsland 1803)1
I 1806 solgte Ole halve bruket (den vestre delen) til Peder Jonsen. Vestre Svinnsland for 800 Rdl. S. år ble det opprettet en kontrakt som delet mellom de to partene av Søndre Svinnsland. Resten av bruket solgte Ole i 1808 til justisråd Johan Blom i Holmestrand for 1500 Rdl.
)1 I Holmestrand bodde tømmermann Fingal (Fingar) Olsen Svinnsland (d. 1836, 46 år). Han var muligens sønn av Ole Olsen. Styrmann Torkel Olsesn Svinsland i Holmestrand var muligens også en sønn av Ole. Han nevnes fra 1828"
Rune Helland
Flott, tusen takk 

mvh Anne Mette Bjørgan
Listmaster - Postmaster
Listmaster - Postmaster
-
Hei igjen.
Ragne er datter av ovennevnte. Men for å skape litt mere arbeid fører jeg inn noen personer til:
Pa Nordre Løken(s-797 i Botne b.b) finnes det en Ole Olsen, og han flyttet hit fra Garnås i Nes i Hallingdal, f. 1757 på Garnås, d. 1840 på Askjerød(Hillestad) 83 år.
Nå kommer det artige. Han var gift med Mette Fingarsdatter, f. 1756 på Smedgård i Nes, d. 1841 på Asjerød, 85 år. De hadde flere barn: en sønn, Fingal(Fingar, Finger), f. 1782 på Eidal.
Fingal Olsen overtok senere Nordre Løken og giftet seg med Berte Eriksdtr fra Lørdal i Hof. De fikk 6 barn, hvorav 1 døde samme år.
Han flyttet etter hvert til Krone.
Spørsmålet er om disse to Ole Olsen, giftet seg med hver sin søster. Den ene født i 1756 og den andre født i 1761. Lyder besnærende. Sammentreff?
Kanskje du her har flere slektninger i samme område?
Paul
Ragne er datter av ovennevnte. Men for å skape litt mere arbeid fører jeg inn noen personer til:
Pa Nordre Løken(s-797 i Botne b.b) finnes det en Ole Olsen, og han flyttet hit fra Garnås i Nes i Hallingdal, f. 1757 på Garnås, d. 1840 på Askjerød(Hillestad) 83 år.
Nå kommer det artige. Han var gift med Mette Fingarsdatter, f. 1756 på Smedgård i Nes, d. 1841 på Asjerød, 85 år. De hadde flere barn: en sønn, Fingal(Fingar, Finger), f. 1782 på Eidal.
Fingal Olsen overtok senere Nordre Løken og giftet seg med Berte Eriksdtr fra Lørdal i Hof. De fikk 6 barn, hvorav 1 døde samme år.
Han flyttet etter hvert til Krone.
Spørsmålet er om disse to Ole Olsen, giftet seg med hver sin søster. Den ene født i 1756 og den andre født i 1761. Lyder besnærende. Sammentreff?
Kanskje du her har flere slektninger i samme område?
Paul
Takk for svar.
Helt enig, det kan jo hende at de er søstre. Skal kaste meg over bygdeboka for Nes i Hallingdal så fort som mulig.
Helt enig, det kan jo hende at de er søstre. Skal kaste meg over bygdeboka for Nes i Hallingdal så fort som mulig.
mvh Anne Mette Bjørgan
Listmaster - Postmaster
Listmaster - Postmaster