Kongsberg tidlig 1700 tallet - flere i samme kiste ved begravelse

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Kongsberg tidlig 1700 tallet - flere i samme kiste ved begravelse

Legg inn av Kjell Halvorsen » 19. januar 2025 kl. 21.34

Jeg har lest meg gjennom de to første kirkebøkene for Kongsberg prestegjeld, døde/begravet 1696-1743.  Fra ca 1720 har jeg registrert at man ved begravelser av en voksen person startet skikken/praksisen med å legge små barn i samme kiste som en fremmed, voksen. I de to neste 10år var dette fenomenet tilnærmet normalen ved de fleste begravelser og to barn i samme kiste var ikke uvanlig - tidvis har jeg registrert 3 barn sammen med en voksen ! Var det nød og tvang som førte til en slik praksis, mao mangel på trevirke eller kostnad med egen kiste for de minste og var dette også vanlig andre steder i landet,  noen som vet ? Jeg er litt nyfiken på bakgrunnen for dette fenomenet !

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Kongsberg tidlig 1700 tallet - flere i samme kiste ved begravelse

Legg inn av Paul Johan Hals » 19. januar 2025 kl. 22.57

det var nok ganske vanlig til langt ut på 1800-tallet. Hvorfor kan jeg ikke uttale meg sikkert om, men det kan ha sammenheng med prisen for å grave en grav.

Mvh Paul

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 20. januar 2025 kl. 16.06

Økte utgifter til graver kan naturligvis også ha medvirket til denne praksisen - takk for innspill ! 

Jorunn Aakvik
Sted: VERDAL

Legg inn av Jorunn Aakvik » 29. januar 2025 kl. 19.17

leste her at det ble lagt flere i samme grav, før i tia . men det er ikke så lenge sia de gjorde det . jeg fødte tvillinger , de døde under fødsel , i 1974. de ble lagt sammen med en fremmed ,uten familie . var ikke vanlig med egen begravelse da heller .

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 30. januar 2025 kl. 9.38

Hei Jorunn.Først og fremst må jeg si beklager at du har hatt en slik fryktelig hendelse tidligere i livet. Selv om en aldri helt kan komme over slikt, håper jeg at 'tidens tann' har gjort livet bedre for deg ! En annen ting er at jeg ble mer enn overrasket over at en slik praksis fortsatt er gjeldende i vår egen tid. Takk for informasjonen - jeg tror flere enn meg ble overrasket over å lese dette.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»