Karen Dorthe Johanne født RASK i Moss
Moderator: MOD_Østfold
Karen Dorthe Johanne født RASK i Moss
Karen Dorthe Johanne født RASK er min tip-tip oldemor, hun er født ca 1772 i Moss i Norge. Jag søker info. om hennes foreldre, far/mor-foreldre. Er det noen som forsker i denne slekt? Den går troligvis bakover till Trondheim.
Jag vet: Hun flytter till Danmark, gifter seg med Andreas Jensen Draabye, født i København (død 20 mars 1860) De får minst ett barn Jensine Vilhelmine Kristine Draabye, født i København 1814. Hun gifter seg med min tipoldefar Niels Peter Nicolaj Fjelstrup Guldbrandsen. På 16 år, får de 13 barn, vilken Makeløs kvinne. De bodde i Tulstrup vid Hillerød i Danmark, han var skollerer och de hadde også flere fosterbarn.
Jag vet: Hun flytter till Danmark, gifter seg med Andreas Jensen Draabye, født i København (død 20 mars 1860) De får minst ett barn Jensine Vilhelmine Kristine Draabye, født i København 1814. Hun gifter seg med min tipoldefar Niels Peter Nicolaj Fjelstrup Guldbrandsen. På 16 år, får de 13 barn, vilken Makeløs kvinne. De bodde i Tulstrup vid Hillerød i Danmark, han var skollerer och de hadde også flere fosterbarn.
- Maya Lillemoen
- Sted: GULLAUG
- Kontakt:
Re: Karen Dorthe Johanne født RASK i Moss
Hei Leif
Har funnet Jensine Wilhelmine Kristine Draabye's familie:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Niels Peder Nikolaj Fjelstrup Gulbrandtsen, 37 , Gift, , Skolelærer og huusfader, Kjøbenhavn
Jensine Wilhemine Kristine Draaby, 36 , Gift, , hans kone ( Niels Gulbrandtsen), Kjøbenhavn
Ludvig Peder Fjelerup Gulbrandtsen, 10 , Ugift, , deres barn ( Peder Gulbrandtsen), Her i sognet
Line Alvilda Amalie Guldbrandtsen, 9 , Ugift, , deres barn ( Peder Gulbrandtsen), Her i sognet
Andreas Jensinius Fjelerup Guldbrandtsen, 6 , Ugift, , deres barn ( Peder Gulbrandtsen), Her i sognet
Harald Alfred Fjelderup Guldbrandtsen, 2 , Ugift, , deres barn ( Peder Gulbrandtsen), Her i sognet
Karen Dorthea Johanne Rask, 76 , Gift, , Forsørges af familien, Norge
Johanne Eleonora Hansen, 15 , Ugift, , tjenestepige, her i sognet
Peder Pedersen, 13 , Ugift, , Pleiebarn af Sognet, Tjæreby
Jens kristian Gustavsen, 22 , Ugift, , Andenlærer ved Skolen, Esbønderup
Du kan også søke mer her, jeg søkte på Fredriksborg, og navnet Fjelstrup
http://ddd.dda.dk/asp/dddform2.asp
Har funnet Jensine Wilhelmine Kristine Draabye's familie:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Niels Peder Nikolaj Fjelstrup Gulbrandtsen, 37 , Gift, , Skolelærer og huusfader, Kjøbenhavn
Jensine Wilhemine Kristine Draaby, 36 , Gift, , hans kone ( Niels Gulbrandtsen), Kjøbenhavn
Ludvig Peder Fjelerup Gulbrandtsen, 10 , Ugift, , deres barn ( Peder Gulbrandtsen), Her i sognet
Line Alvilda Amalie Guldbrandtsen, 9 , Ugift, , deres barn ( Peder Gulbrandtsen), Her i sognet
Andreas Jensinius Fjelerup Guldbrandtsen, 6 , Ugift, , deres barn ( Peder Gulbrandtsen), Her i sognet
Harald Alfred Fjelderup Guldbrandtsen, 2 , Ugift, , deres barn ( Peder Gulbrandtsen), Her i sognet
Karen Dorthea Johanne Rask, 76 , Gift, , Forsørges af familien, Norge
Johanne Eleonora Hansen, 15 , Ugift, , tjenestepige, her i sognet
Peder Pedersen, 13 , Ugift, , Pleiebarn af Sognet, Tjæreby
Jens kristian Gustavsen, 22 , Ugift, , Andenlærer ved Skolen, Esbønderup
Du kan også søke mer her, jeg søkte på Fredriksborg, og navnet Fjelstrup
http://ddd.dda.dk/asp/dddform2.asp
mvh
Maya Lillemoen
Maya Lillemoen
Hvorfor Trondhjem og ikke f.eks. Rasch i Christiania ?
Hei Maya.
Som jeg skrev i min etterlysning, søker jeg informasjon om hennes foreldre og bakover, det meste vet jeg fra det tidspunkt hun kommer til Danmark. Men mange takk, det er morsomt at noen vil skrive i det her emne.
Mvh Leif Fjelstrup Guldbrandsen, Sverige.
Som jeg skrev i min etterlysning, søker jeg informasjon om hennes foreldre og bakover, det meste vet jeg fra det tidspunkt hun kommer til Danmark. Men mange takk, det er morsomt at noen vil skrive i det her emne.
Mvh Leif Fjelstrup Guldbrandsen, Sverige.
Hei Geir.
Takk for dit svar. Rask fordi jeg har det navn fra en folketelling 1860 da hun bodde hos svigersøn og datter på skolen i Tulstrup, Hillerød, da var hun enke og 88 år gammel, der står også at hun er født i Moss i Norge.
Trondheim fordi da mine foreldre levde, sa de ofte: "Vi stammer fra Trondheim, din ?????tip oldefar var kanselirådsformand i Trondheim og han kørte med 6 hvita heste fremfor sin vogn"
Jeg tror ikke det er mit etternavn Guldbrandsen som kan "føres"
tilbake til Trondheim, derimot kan det være min tip-tip oldemor???
Men tror du Rasch fra Oslo kan have noet med det her at gøre??? Mvh Leif Fjelstrup Guldbrandsen.
Takk for dit svar. Rask fordi jeg har det navn fra en folketelling 1860 da hun bodde hos svigersøn og datter på skolen i Tulstrup, Hillerød, da var hun enke og 88 år gammel, der står også at hun er født i Moss i Norge.
Trondheim fordi da mine foreldre levde, sa de ofte: "Vi stammer fra Trondheim, din ?????tip oldefar var kanselirådsformand i Trondheim og han kørte med 6 hvita heste fremfor sin vogn"
Jeg tror ikke det er mit etternavn Guldbrandsen som kan "føres"
tilbake til Trondheim, derimot kan det være min tip-tip oldemor???
Men tror du Rasch fra Oslo kan have noet med det her at gøre??? Mvh Leif Fjelstrup Guldbrandsen.
Hej igen.
Jeg har nu fået opplysninger om at en Karen Johanne er født i Moss, døpt 31. august 1774,foreldre er Lars Rask og Maren Nielsdatter. I en folketælling fra Danmark 1850 er hun 76 år, så det passer med hun er født 1774.
Lars Svendsen Rask og Maren Nielsdatter ble viet i Moss 9. november 1769.
Opplysningerne er fra Family Search og Brukarforumet. Er det noen som kan slå opp i kirkebok for Moss og se om det er flere opplysninger der, eller forklare mig hvordan jeg får opplysningar fra norske kirkebøker?
Med venlig hilsen Leif i Sverige.
Jeg har nu fået opplysninger om at en Karen Johanne er født i Moss, døpt 31. august 1774,foreldre er Lars Rask og Maren Nielsdatter. I en folketælling fra Danmark 1850 er hun 76 år, så det passer med hun er født 1774.
Lars Svendsen Rask og Maren Nielsdatter ble viet i Moss 9. november 1769.
Opplysningerne er fra Family Search og Brukarforumet. Er det noen som kan slå opp i kirkebok for Moss og se om det er flere opplysninger der, eller forklare mig hvordan jeg får opplysningar fra norske kirkebøker?
Med venlig hilsen Leif i Sverige.
Jeg er selv i Visby for tiden og får ikke sett etter i kirkebøkene for Moss for deg. Men har du ikke fått hjelp i begynnelsen av mai, kan du gjerne gjenta etterlysningen (jeg stoler ikke helt på min hukommelse).
Hej Geir.
Jeg kan derværre ikke få frem din private mailadress, så jeg kunne sende dig en påmindelse. Så jeg må prøve på denne måte at høre om du kan se i kirkeboken for Moss, efter Karen Dorthe Johanne Rask.Med venlig hilsen Leif Guldbrandsen.
Jeg kan derværre ikke få frem din private mailadress, så jeg kunne sende dig en påmindelse. Så jeg må prøve på denne måte at høre om du kan se i kirkeboken for Moss, efter Karen Dorthe Johanne Rask.Med venlig hilsen Leif Guldbrandsen.
Vielsen er riktig (Moss Ministerialbok I 2 1753-1779 p.436). Likeledes stemmer at en Karen Johanne er døpt i Moss 31. august 1774, datter av Lars Rask og Maren Nielsdatter. (samme ministerialbok, p.110).
For ordens skyld, dåpen 1774 gjelder altså Karen Johanne, navnet Dorthe (Dorothea) står ikke i kirkeboken.
Jeg tok en MEGET hurtig gjennomlesning av døpte i Moss 1769-1773, men fant noe overraskende ingen andre barn til Lars Rask og Maren Nielsdatter. Kikket også 1775-76 med samme negative resultat.
Muligens er det Karen Johanne jeg finner som konfirmert i Moss 3. oktober 1790; "Karen Johanne Larsdtr. 16 Aar" (Moss ministerialbok I 4 1784-1808 p.385). (Hun står oppført som nr.1 blant "Piger").
Hej Geir.
Du skal ha takk for dine svar. Jeg tror det er "min" Karen Johanne du har fat i. Hvornår hun kommer til Danmark vet jeg ikke, men det kan jo være i samband med denne flytt, at hun begynder at kalle sig Rask i etternavn og også tar til sig navnet Dorthe.Mvh Leif Guldbrandsen.
Du skal ha takk for dine svar. Jeg tror det er "min" Karen Johanne du har fat i. Hvornår hun kommer til Danmark vet jeg ikke, men det kan jo være i samband med denne flytt, at hun begynder at kalle sig Rask i etternavn og også tar til sig navnet Dorthe.Mvh Leif Guldbrandsen.