Kari Sjølset og Kari Sjølset d hhv 1763 og 1764 LØST

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Trine Irene Bjarkøy

Kari Sjølset og Kari Sjølset d hhv 1763 og 1764 LØST

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 30. september 2024 kl. 12.53

Det må ryddes i mitt tre!

Jeg fant to Kari Sjølset død på Sjølset i 1763 og 1764. De er sauset sammen i treet mitt på Ancestry (begge kalt Larsdatter og død 1764), og jeg får da foreslått, fra Ancestry, å slå dem sammen. Men jeg er ganske sikker på at det er to ulike damer (kirkeboken indikerer så med to ulike dødsår).

Dette første er jeg rimelig sikker på er riktig:

"Enken Kari Sjølset", begravet 1763, er det Mikkelsdag det står(?), adr hos Nils Sjølset. Se venstre side, 1. kolonne, nr 14:
https://media.digitalarkivet.no/view/16131/96
(Etter å ha sett på datoene/årstallene går det helt rundt for meg. Notatet over er Gunnar Husbys kone = Berit Larsdatter, som i følge bygdeboken døde i 1764. Samme bok hevder at Kari Larsdatter Sjølset døde i 1764, men da klarer jeg altså ikke å skjønne denne boken. HJELP, takk.. Jeg kjenner jo til at kirkeåret begynte på seinhøsten, men jeg har prøvd å følge datoene som er gitt og klarer likevel ikke å skjønne det).

Siden hun bodde hos Nils Sjølset  tror jeg dette er Kari Larsdatter Sjølset, sannsynlig født, i alle fall oppvokset på Sjølset, ukjent år (rundt 1690?), gift med Ole Olsen rundt 1715. Han var kanskje fra Skrondal ifølge Sunndalsboka 4 s 341, og i så fall f ca 1688. (Men der finner jeg ingen naturlig familie til ham.) Han hadde Sjølsetøya fra 1716, ifølge boken sannsynligvis overtatt fra svigerfaren Lars Larsen I.
Han døde i 1741 og Kari giftet seg med Engel Gunnarsen fra Husbybøen (f 1705) som har vært tema i tidligere innlegg jeg har postet her. 
Engel ble begravet 1762, eller er det faktisk 1763?? Se nr 24 i 1. kolonne (Jeg er stadig forvirret vedr denne boken):
https://media.digitalarkivet.no/view/16131/95 

** Karis datter, Eli Olsdatter f ca 1724, ble gift med Nils Jonsen Seter og de slo seg ned på Sjølset bruk 3, Øygarden. 
Så at Kari Larsdatter døde hos "Nils Sjølset" høres absolutt mulig ut. 
Se Sunndal 4 s 347, Øygarden:
https://www.nb.no/items/153635947c9847d ... 5?page=349  

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så hvem er da "gk Kari Sjølset" som ble begravet 4. dag etter Juul i 1764? Se 2. kolonne nr. 8:
https://media.digitalarkivet.no/view/16131/96 
Hun her er vel gårdmannskone og ikke enke. 

Her er det egentlige rotet og forvirringen min:
Jeg har sikkert kopiert noens tre, men altså, jeg har lagt gk Kari inn som "Kari Larsdatter" som ble gift med Lars Olsen som kom fra Børset til Ångarden i 1730. Ifølge bygdeboken er Lars' kones navn ukjent, så nå aner jeg ikke hvor jeg har det fra at hun het Kari Larsdatter... 
Og siden Lars' kone ble gift med Lars og bodde på Børset og Ångården så er det pussig at hun skulle leve sine siste dager på Sjølset. Med mindre det var hos slektninger? Og Lars døde jo i 1761, så da skulle hun jo vært notert som enke, ikke kone..

Er det dukket opp identifiserende informasjon om hvem Lars' kone var etter at bygdeboken ble skrevet?
Knut Sæthers supplementsbok har ikke noe om disse, men den er jo ikke skrevet med tanke på 1700-tallet. "Man venter spent på det nye bindet" <3

Takknemlig for korreksjoner og for ny informasjon. 

Sist redigert av Trine Irene Bjarkøy den 19. oktober 2024 kl. 10.09, redigert 2 ganger totalt.

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Re: Kari Sjølset og Kari Sjølset d hhv 1763 og 1764

Legg inn av Knut Sæther » 30. september 2024 kl. 22.12

Eg er nokså sikker på at det er ei og same kvinne vi har med å gjera. Men presten har feilaktig ført opp Kari Sjølset og to andre under året 1763 (jf. overstrykinga - alle tre er oppført på nytt under 1764), og utan at nokon dato er oppgjeven. Mikkelsdag gjeld berre datoen for gravlegginga av Helg Opdøl, om ikkje ville det ha stått "it(em)" eller "samme Dag" ved dei tre andre, i tråd med presten sin praksis ved andre innførsler som vi ser. Og det står nok ikkje "gk" (gardkone) framfor namnet til Kari i 1864, men "gl", som da må bety "gamle", jf. "den gamle" som står notert hos nokre andre som presten ikkje har kjent alderen på. Elles er eg enig i forklaringa di på kvifor Kari døydde hos Nils Sjølset - det var nok ikkje tilfeldig.

Mvh. Knut.

Trine Irene Bjarkøy

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 30. september 2024 kl. 22.21

Aaaah, så feilføringen er årsaken til at jeg ikke forstår boken. Men da finner jeg kanskje ut av den likevel. Tusen takk  igjen og igjen. 

Og der er ingen nye tanker om hvem Lars Olsens ångardens kone var? Sannsynligvis død før kirkeboknotatene  da? 

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Legg inn av Knut Sæther » 1. oktober 2024 kl. 9.43

Kona til Lars Olsson i Ångarden kan ha heitt Sigrid. Ved ekstraskattmanntalet i 1762 budde nemleg ein innerst "Sigri Aangaard" på bruket. (Lars var jo død i 1760.) Sjå nest siste spalta på høgre side, namnet hennar står til venstre mellom tala 8 og 6:

https://www.digitalarkivet.no/rk10051111250025

Lars hadde dessutan ei dotter som var kalla Sigrid.

Mvh. Knut. 

Trine Irene Bjarkøy

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 1. oktober 2024 kl. 9.59

Tusen takk, Knut!
Datteren Sigrid er min stammor  :)

Svar

Gå tilbake til «Sunndal»