Tromsø fogderi, matrikkel over finnerydninger 1738

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Are Nils Larsen
Sted: TROMSØ

Tromsø fogderi, matrikkel over finnerydninger 1738

Legg inn av Are Nils Larsen » 15. august 2024 kl. 17.48

Jeg har en avfotografert matrikkel over finnerydninger fra 1738 (totalt 15 sider).

Hva står det i fila med navn side_06.JPG under matrikkelnr. 64, Ystabye, 6. linje? Jeg leser "benefnte Per Persen er for f?? aar siiden fra Sværig Needkommen ..."

Hva står det i fila side_09.JPG under matrikkelnr. 99? Det er gjort en tilføyelse, som er vanskelig å lese, mellom to linjer. Jeg leser "og som ?? ?? ?? anført Povl Svendsen??"

I teksten i fila side_12.JPG under matrikkelnr. 121 er det gjort en rettelse, og over den rettede taksten er det skrevet noe. Hva er det første ordet (på egen linje) i denne teksten? Jeg leser helt til høyre "??: Siden denne Forkl. udviiser, at eenhver ..."

Og så sist i dokumentet, sist i fila side_15.JPG. Jeg leser "..., er noget til antegnelse ?? den 1 Post??"

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Tromsø fogderi, matrikkel over finnerydninger 1738

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 16. august 2024 kl. 9.19

side_06:  "...for faa aar ..."

side_09:  For å sortere linjene:
linjene over og under innskotet les eg som "Torben Grimbsen" og  "Disse berettes at Være Søefinner."
Innskotet les eg som noko i retning av "og som med(?) forige ?afre(?) anført Povl Svendsen"

side_12:  Det ser ut til at det sluttar på "-erk".   "Bemerk"?

side_15:  lite skrift (med denne handa) å samanlikne med...   kan det vere "kun den 1 Post" ?

Are Nils Larsen
Sted: TROMSØ

Re: Tromsø fogderi, matrikkel over finnerydninger 1738

Legg inn av Are Nils Larsen » 21. august 2024 kl. 21.48

Takk for tydinga, Ivar Ståle! Det ser ikke ut til at flere vil komme med forslag til tyding.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»