Jeg lurer på om det er kjent hvem Peders far var.
Peder er referert til i et par av Astafjord bygdebøker, nemlig som familie 5147 og 781.
Han var gift første gang i 1747 med Gjertrud Nilsdatter Laupstad (1717-1754, født i familie 599). De fikk minst to barn, Signild som giftet seg til Steine på Bjarkøy, og Nils f 1749 som giftet seg x2 fra Oldra i Lenvik.
I 1756 giftet Peder seg om igjen med enken etter Mathias Tygesen Trane (1795-1742) Berit Ellevsdatter (1723-1803). De ser ut til å fått hele 9 barn.
Der er ingen hint i disse bøkene hvem Peders far er.
Esau er jo gjerne regnet som et Moddi-navn, men det trenger kanskje ikke være det?
Jeg har ingen åpenbare farskandidater for Peder i treet mitt, med et mulig, udokumentert, unntak.
(En Esau Robertsen Moddi, som flere har ført som far til Peder, skal jo være født 1636, så da tenker jeg han er for gammel rett og slett, og han skal også være død før århundreskiftet. Men ham er det mange som har lenket til Peder som far). [REDIGERT: Det er nok Esau Robertsen f 1692 som er ment som far til Peder Esausen i de slektstrærne jeg har sett, selv om flere har ført Marte Maltesdatter som hans kone, men hun var jo hans mor.]
*** Jeg har i mitt tre, uten god kilde, en Esau Mikkelsen Moddi f ca 1690.
Han skal være sønn av Mikkel Esausen Moddi, f ca 1660 på Nergård på Bjarkøy, sønn av omtalt Esau Robertsen f 1636. Disse er beskrevt i Bjarkøy bygdebok 2 som familie 463 under Nergård.
Denne Mikkel (1660) skal ha giftet seg og slått seg ned på Bolla i Ibestad prestegjeld ifølge Bjarkøy bygdebok.
Vi finner en antatt sønn av Mikkel i Astafjord familieregister, familie nr 11506, Søren Mikkelsen gift med ukjent.
Videre er også Ingeborg Mikkelsdatter (1703-1776) gift til på Myrland ca 1728 antatt (i online familietrær) å være datter av Mikkel Esausen. Se fam 5774. (Denne familien har jeg allerede laget en post om her tidligere).
Så spørsmålet mitt er jo om det er kjent at Mikkel Esausen Moddi f ca 1660 på Bjarkøy, som etter sigende bosatte seg på Bolla, hadde en sønn kalt Esau f ca 1690. For det hadde passet nydelig flott inn i treet mitt og forklart en rekke dna-matcher.
Peder Esausen Foldvik 1727-1773
Moderator: MOD_Troms
-
Peder Esausen Foldvik 1727-1773
Sist redigert av Trine Irene Bjarkøy den 20. juni 2024 kl. 20.16, redigert 1 gang totalt.
-
Re: Peder Esausen Foldvik 1727-1773
Jeg ser i etterkant at jeg kan ha blingset noe (kraftig), for jeg trodde at Robert Esausen (1657-1730) sin sønn Esau Robertsen f ca 1692 var død i 1711. Dette årstallet har jeg skrevet ned fra en kilde en gang i tiden, men jeg noterte ikke hvilken kilde. Men det er ikke kjent når han døde, bare at han ikke er nevnt i skiftet etter faren Robert i 1730.
Dvs at Esau Robertsen f 1692 kan være far til Peder Esausen 1727 i Foldvik. Om det fantes en Esau Mikkelsen Bolla f ca 1690 så var han fetter/søskenbarn av ovennevnte Esau Robertsen.
Dvs at Esau Robertsen f 1692 kan være far til Peder Esausen 1727 i Foldvik. Om det fantes en Esau Mikkelsen Bolla f ca 1690 så var han fetter/søskenbarn av ovennevnte Esau Robertsen.
-
- Sted: Hårvik, Tjeldsund
Det er jo stor sjanse for at Peder Esausen er sønn til Esau Robertsen Moddi, som døde før 1730 det finnes jo verken skifter eller kirkebok i Ibestad før etter 1744 og da blir han og Erik Hansen av Moddislekten i området der i Ibestad Myrland og Lille og Store Grøsnes kommer jo tett etter hverandre i 171 ft
Troms fylke, Senja og Troms, Manntall nr. 19 (1701-1701), Protokollside, Side 58-59
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10051010284040
ar alle de som du omtaler her i min database men uten at de er knyttet sammen. Det finnes jo en del skifter i Senjen området som er notert på skiftekort i utvalget av personer der er Robert Esausens skifte avskrevet.
Roberts datter Trine Larsdtr var fraværende ved skiftet 24 år gml.
Fogden fordrer leiermålsbøter for Trine som før sin bortreise har bedrevet leiermål med Svend Larsen.
Boet eiet 2 vog i Nergård som avdøde hadde kjøpt av sine medarvinger 24/7-1695. Ivog i samme gård hadde han kjøpt 21/7-1729 av Nils Hansen Wullf, Der var adskillig sølvtøy deriblant 1 Beger mrk. Malte Christensen og Margrethe Pedersdtr K. 1. skje med samme navne, 2. skjeer mrk. H.M.C.S. og M.P.D.K. 2. begre mrk. E.R.S.M. 1 skje mrk R.E.S.M. 1skj. R.E.S.M. og M.M.D. og våben og flere skeer mrk. R.E.U. M.M.D. 1719 foruten skjeer og tinnfat med ekteparets initialer.
SATØ, Sorenskriveren i Senja (-1755), 1706-1771, s. 297
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216102400923
Her er en artikkel som Joh. G. Reppe skrev om Gården Nergård og dermed både Moddi, Rafn og Christen Mathisen (Trane) som de hadde kjøpt Nergård av.
Han bodde i Leikvikhamn i Tjeldsund (Tett nord for bruen.
Artikkelen er en av delene om gården som starter på side en i avisen. Han og en annen hadde diskutert i avisen om Rafn slekten. se s. 1 og avisen kan lastes ned og du kan kopiere teksten over i en Word-fil som jo er lettere å lese men om teksten blir korrekt er jo ikke sikkert. Trolig lettere å skrive av.
https://www.nb.no/items/cc2d4a3841e5aa8 ... 20Moddi%22
Siden det mangler så mye papirer som er jo søskenflokken neppe komplett på de som er omtalt i Astafjord bygdebok, Tore Meyer skal ha gitt utrykk for at han ikke brukte det lille som finnes av skifter når han skrev boken Pussig nok var det en Johan Meyer som var kapellan i den perioden det er snakk om her
Troms fylke, Senja og Troms, Manntall nr. 19 (1701-1701), Protokollside, Side 58-59
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10051010284040
ar alle de som du omtaler her i min database men uten at de er knyttet sammen. Det finnes jo en del skifter i Senjen området som er notert på skiftekort i utvalget av personer der er Robert Esausens skifte avskrevet.
Roberts datter Trine Larsdtr var fraværende ved skiftet 24 år gml.
Fogden fordrer leiermålsbøter for Trine som før sin bortreise har bedrevet leiermål med Svend Larsen.
Boet eiet 2 vog i Nergård som avdøde hadde kjøpt av sine medarvinger 24/7-1695. Ivog i samme gård hadde han kjøpt 21/7-1729 av Nils Hansen Wullf, Der var adskillig sølvtøy deriblant 1 Beger mrk. Malte Christensen og Margrethe Pedersdtr K. 1. skje med samme navne, 2. skjeer mrk. H.M.C.S. og M.P.D.K. 2. begre mrk. E.R.S.M. 1 skje mrk R.E.S.M. 1skj. R.E.S.M. og M.M.D. og våben og flere skeer mrk. R.E.U. M.M.D. 1719 foruten skjeer og tinnfat med ekteparets initialer.
SATØ, Sorenskriveren i Senja (-1755), 1706-1771, s. 297
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216102400923
Her er en artikkel som Joh. G. Reppe skrev om Gården Nergård og dermed både Moddi, Rafn og Christen Mathisen (Trane) som de hadde kjøpt Nergård av.
Han bodde i Leikvikhamn i Tjeldsund (Tett nord for bruen.
Artikkelen er en av delene om gården som starter på side en i avisen. Han og en annen hadde diskutert i avisen om Rafn slekten. se s. 1 og avisen kan lastes ned og du kan kopiere teksten over i en Word-fil som jo er lettere å lese men om teksten blir korrekt er jo ikke sikkert. Trolig lettere å skrive av.
https://www.nb.no/items/cc2d4a3841e5aa8 ... 20Moddi%22
Siden det mangler så mye papirer som er jo søskenflokken neppe komplett på de som er omtalt i Astafjord bygdebok, Tore Meyer skal ha gitt utrykk for at han ikke brukte det lille som finnes av skifter når han skrev boken Pussig nok var det en Johan Meyer som var kapellan i den perioden det er snakk om her
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold
Hårvik, Tjeldsund
-
Tusen takk for god tilbakemelding. Den Rafn-artikkelen var meget god, og jeg skal gå gjennom treet mitt og redigere det jeg måtte ha feil og mangle. Jeg har mange dna-matcher som leder til Rafn-slekten, men jeg har aldri funnet en forbindelse til dem. Min familie i området der er av Moddi, direkte linje er Robert Esausen f 1636 sin datter Margrete f rundt 1690 pluss minus, og hennes sønn Gideon Karlsen f 1722. Derfra bodde familien sånn ca på Øvergård vs Nergård til og med min oldefar Johan Gunnar Jul Markussen Bjarkøy f 1893, og han flyttet oppsummert til Bergen og giftet seg med en trønderpia der.
Jeg klarer ikke helt å nyttegjøre meg av manntallet fra 1701 da jeg ikke vet hvem jeg ser etter (sliter litt med skriften også). Men jeg skal bruke tid på det etterhvert.
Vet du om tilsvarende finnes for Bolla?
Trine Robertsdatters skjebne har opptatt meg mye og jeg har gjort mitt meste til å samle dokumentasjon på henne.
Det er så enkelt at hun er Trine Robertsdatter Bjarkøy (søster av Margrete f ca 1690, min stammor), og jeg er jo da også Trine "Robertsdatter" Bjarkøy. Da jeg så den navnekombinasjonen for noen år siden vekket det kraftig interesse
Jeg var også en ungjente som fikk barn utenfor ekteskap. Så jeg kjente meg liksom litt igjen i henne. I etterkant har jeg funnet flere dna-matcher med etterkommere fra denne uektefødte datteren hennes. Festlig 
Jeg klarer ikke helt å nyttegjøre meg av manntallet fra 1701 da jeg ikke vet hvem jeg ser etter (sliter litt med skriften også). Men jeg skal bruke tid på det etterhvert.
Vet du om tilsvarende finnes for Bolla?
Trine Robertsdatters skjebne har opptatt meg mye og jeg har gjort mitt meste til å samle dokumentasjon på henne.
Det er så enkelt at hun er Trine Robertsdatter Bjarkøy (søster av Margrete f ca 1690, min stammor), og jeg er jo da også Trine "Robertsdatter" Bjarkøy. Da jeg så den navnekombinasjonen for noen år siden vekket det kraftig interesse

-
Har ingen ned ditt etternavn, men har mye av Ravnslekten og Hans Rasmussen Rafn var gift sist med Johanna Nilsdtr (hun brukte navnet Hveding, med det var Morens første mann som het Hveding).
Ravn slekten har jeg 10978 + 4704 dvs 15682 personer som er tilknyttet den av Hveding har jeg nok over personer
ellers har jeg mye fra Harstad, jeg var hos hun som skrev "folk og slekt i Trondenes" og sjekket at min familie der skulle bli rett. hun hadde bommet på plasseringen så det tok litt tid før hun fikk alt på rett plass. Hun og Thore Meyer samarbeidet om å lage boken. Dessverre fjernet han alt av tekster fra databasen før han laget både Astafjordboken og Folk og slekt. Det finnes jo en del rettelser til F og S i Foreningen her i Harstad, pluss at jeg har en del rettelser som ikke er kommet med der.
Ravn slekten har jeg 10978 + 4704 dvs 15682 personer som er tilknyttet den av Hveding har jeg nok over personer
ellers har jeg mye fra Harstad, jeg var hos hun som skrev "folk og slekt i Trondenes" og sjekket at min familie der skulle bli rett. hun hadde bommet på plasseringen så det tok litt tid før hun fikk alt på rett plass. Hun og Thore Meyer samarbeidet om å lage boken. Dessverre fjernet han alt av tekster fra databasen før han laget både Astafjordboken og Folk og slekt. Det finnes jo en del rettelser til F og S i Foreningen her i Harstad, pluss at jeg har en del rettelser som ikke er kommet med der.
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
Hårvik, Tjeldsund
-
Denne fant jeg i dag som du kanskje ikke har sett. Johan Bjarkøy omtalt med bilde
https://krigsseilerregisteret.no/sjofolk/709631
Når det gjelder folketellingen i 1701 så er hele nord-norge og Bolla finner du vel noen sider lenger bak. Som du ser er Rolnes som 1 gård i Ibestad/Astafjord på siden der Myrland og Grøsnes er nede på siden. Det er jo ganske pen skrift der, selv om det jo tar litt tid å tolke den.
men for enkelhets skyld Bolle (Bolla) er på denne siden.
Troms fylke, Senja og Troms, Manntall nr. 19 (1701-1701), Protokollside, Side 52-53
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10051010284037
Denne siden er linket til Nergård i Bjarkøy der Hans Iversen Vulf (skal vel være Rafn)
her er en utgave som er "Oversatt" til dagens norsk eller du kan legge linken på tydning av kilden.
https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000667376
link til siden der Robert Modi
her er en side med søk i 1701 denne dekker iallefall Troms. Du må ha et navn å søke på det går ikke med Gårdsnavn pussig nok.
https://www.digitalarkivet.no/search/64 ... merknader=
Med hensyn til din oldefar Johan Gunnar Jul Markussen så oppdaget jeg at jeg hadde flere av hans forfedre og slekt tilknyttet han i databasen. Send gjerne privat melding så kan du jo få sjekket om vi har det samme om dem. Bare Inger Andersdtr mangler foreldre av hans oldeforeldre, regner med at du har dit og hvor hun fikk barn.
https://krigsseilerregisteret.no/sjofolk/709631
Når det gjelder folketellingen i 1701 så er hele nord-norge og Bolla finner du vel noen sider lenger bak. Som du ser er Rolnes som 1 gård i Ibestad/Astafjord på siden der Myrland og Grøsnes er nede på siden. Det er jo ganske pen skrift der, selv om det jo tar litt tid å tolke den.
men for enkelhets skyld Bolle (Bolla) er på denne siden.
Troms fylke, Senja og Troms, Manntall nr. 19 (1701-1701), Protokollside, Side 52-53
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10051010284037
Denne siden er linket til Nergård i Bjarkøy der Hans Iversen Vulf (skal vel være Rafn)
her er en utgave som er "Oversatt" til dagens norsk eller du kan legge linken på tydning av kilden.
https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000667376
link til siden der Robert Modi
her er en side med søk i 1701 denne dekker iallefall Troms. Du må ha et navn å søke på det går ikke med Gårdsnavn pussig nok.
https://www.digitalarkivet.no/search/64 ... merknader=
Med hensyn til din oldefar Johan Gunnar Jul Markussen så oppdaget jeg at jeg hadde flere av hans forfedre og slekt tilknyttet han i databasen. Send gjerne privat melding så kan du jo få sjekket om vi har det samme om dem. Bare Inger Andersdtr mangler foreldre av hans oldeforeldre, regner med at du har dit og hvor hun fikk barn.
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
Hårvik, Tjeldsund