Christian Alexandersen oppysninger

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Hans Tore Larsen

Christian Alexandersen oppysninger

Legg inn av Hans Tore Larsen » 30. april 2024 kl. 19.18

Jeg søker opplysniger om Christian Alexandersen, mulig født 1778 i Danmark eller Tyskland. Reiste fra Oslo over Svinesund til Kjøbenhavn (med hvilken båt?) 3 desember 1821. Han er min 2xtippoldefar. Leter etter hans korrekte fødselsdato og sted og det samme med hans død. Selvfølgelig hadde vært morsomt å komme i kontakt med hans etterkommere. Han var skipskaptein og kom med barken Patriot til Lofoten i 1801 der han ble vertshusholder. Takknemlig hvis noen har noe å bidra med.

Steinar Olsen
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Re: Christian Alexandersen oppysninger

Legg inn av Steinar Olsen » 30. april 2024 kl. 22.53

det er skrevet en bok om Røver-Alexander 
Han har et lite avsnitt her
https://www.nb.no/items/3a47c67b780c0ba ... exander%22 

Boken omtalt i Avisen. forfatteren forteller at første opplag er utsolgt skrevet i 1979 og den andre utgaven er nok utsolgt den også. det e4r mer en 100 sider tillegsstoff i siste utgave

Boken het Boken om Patriot.
https://www.nb.no/items/8dbada25ec27c53 ... exander%22 

her er boken i lesbar utgave, 1. utg.
https://www.nb.no/items/3489a6a13325f88 ... Patriot%22

Har han i Databasen siden flere av hans etterkommere tilhører en slekt jeg og en annen samlet på
Ca 21 sider.
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold

Hans Tore Larsen

Legg inn av Hans Tore Larsen » 30. april 2024 kl. 23.25

Hei Steinar! Har boka! Jeg er født i Borgvåg, nærmeste sted til Borgvær. Som jeg skrev så er jeg ute etter opplysninger som ikke står i boka. Har sporet han til Oslo 3 des 1821 og gått ombord i båten over til Kjøbenhavn. Hvis du eller andre kan hjelpe meg videre så hadde det vært fint.

Steinar Olsen

Legg inn av Steinar Olsen » 1. mai 2024 kl. 0.42

Beklager har ikke mer en navnet hans og etterslekt. Har for mange år siden snakket med forfatteren av boken og en annen som er etterkommer, men de hadde ikke noe om hans foreldre eller opphavsted. Saken mot han var vel Trondheim, selv om han ble tatt bare et stykke sør for her jeg bor. Sandtorg der han som hadde kaperbrev kom fra er jo ca 4 km herfra. Han er ikke nevnt i bygdeboken for Tjeldsund, Tysfjord og Lødingen etter det jeg fant ut da. Har etter 2010 ikke søkt noe mer på han. Har ikke lest boken om han. DE to var jo og usikker på om han het det han oppga til Retten, et navn han brukte til han blir borte fra papirene her i Norge.

Kanskje du finner noe her på denne Danske siden. 
https://www.brejl.dk/index.html#skift 
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund

Hans Tore Larsen

Legg inn av Hans Tore Larsen » 1. mai 2024 kl. 0.56

Takk for tilbakemelding! Prøver på nytt å kontakte Danmark og Tyskland, dette skal oppklares! Lurer på hvor du kommer inn i slektsbildet, har det med ho Maria Kryger å gjøre, datter til Christian som fikk en gård i Vesterålen? Benytter du slektsprogram? Jeg har i alle år benyttet MyHeritage. Er du på Facebook? Har nylig opprettet en side for Christian der, skal fylle på etter hvert med opplysninger. Ha en fin 17mai!

Steinar Olsen

Legg inn av Steinar Olsen » 1. mai 2024 kl. 16.41

har nok ikke noe med han å gjære sånn slektsmessig, hjalp bare en av de å lete etter slekt, Hører til Krüger-slekten i Meløy men har ikke funnet noen Maria Kryger der. Letingen var jo før Digitalarkivet kom for fult det var jo en del sider på det gamle utgaven som dessverre ikke finnes i dag. Der var jo en side med link til skifter som var avskrevet og lagt på data som var grei å bruke, men det har de ikke lagt inn i dag. 

Har ikke side på nett. Har bare mye data på PCen bl. a. 1801 ft for Bergen (den kan lastes ned fra Digitalarkivet, Her ligger de alle bare å bla mellom fylker etc. Lag gjerne først en 1801 ft katalog på PCen, så slipper du å lete så mye etter det du laster ned, det er jo bare å lete seg fram til den katalogen og laste den ned dit ellers velger dataen katalogen "nedlasting" som sted for lagring.
når du har gjort det så vil du finne ut at alt lastes ned til katalogen som heter f. eks. 1801ft 
Dette skulle gjelde om du har Appel data også, siden de hermer etter hverandre...!

https://www.digitalarkivet.no/content/2 ... m-pdffiler

Fredericha Gundersdtr som skal være f. ca 1791 i Bergen er ikke nevnt der. let gjerne på Askøy og andre kommuner/sogn

siden PDF-utgaven er sortert både på fornavn og etternavn så er det lettere å lete etter navn som er skrevet litt annerledes en den digitale utgaven. 

her er vel Maria Kryger i 1801 ft, hun har rett alder ser det ut til
Bustadnr. Krins Adresse Hustype Tal etg.
0068 0044de Rode Dronningens Gade Hus 71
Nr. Namn Kj. Siv. Fam. Yrkje Fødd Fødestad
001 Joachim Christian Kryger m Enkemand 1ste gang Huusbonde Kræmer 52 (alder)
002 Maria Kryger k Ugivt Hans datter 14 (alder)
003 Johann Kryger m Ugivt Hans søn 10 (alder)
004 Hartwig Kryger m Ugivt Hans søn 8 (alder)
-----------------------------------------------------------
005 Anna Tarraldsen k Ugivt Tienestepige 23 (alder)
006 Johann Lundberg m Ugivt Logerende Fabriqueur ved salpeter værket 55 (alder)
007 Andreas Busch Munte m Ugivt Logerende Skoledecipel 17 (alder)

Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund

Hans Tore Larsen

Legg inn av Hans Tore Larsen » 1. mai 2024 kl. 19.18

Takk for gode tips!

Svar

Gå tilbake til «Danmark, DIS-Forum Aneefterlysning»