Detalj fra Skifte og skifteregistrering, Tingvoll, Nord-Møre 1847-48

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Trine Irene Bjarkøy

Detalj fra Skifte og skifteregistrering, Tingvoll, Nord-Møre 1847-48

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 12. april 2024 kl. 12.29

LØST: Jeg har funnet hvem han var. Peder Olsen f 29 des 1820 på Haugen i Ringebu, oppfostret på Mælom, innflyttet til Tingvoll på Nord-Møre i 1836, døde der juli 1847 Med stedsnavn Brevig ( = Breivik i dag)

Heisann. 

Jeg har et fryktelig dårlig lesbart skifte og en noe bedre registrering som jeg skulle hatt litt hjelp med. 

Denne mannen, Peder Olsen Breivik, døde på sjøen 3. juli 1847. Han kan ha bodd på gården Løvik i øyeblikket, men har bodd/arbeidet på gårdene Breivik og Bølset  i alle fall siden 1843. 

Jeg er ute etter hans opphav. Hvor kom han opprinnelig fra? 
Jeg lurer på om han kan være født i Ringebu i 1820, og kommet til Tingvoll prestegjeld, på Aspås gård, i 1836. Men jeg er ute av stand til å forstå noe som helst. Det er mulig at skiftet ble holdt på Gjul gård. 

Jeg ber altså ikke om en full avskrift, bare om det er mulig å finne noe om hans opphav.

På forhånd tusen takk. 

Venstre side, første kolonne fra dobbelstrek til dobbelstrek andre kolonne:
https://media.digitalarkivet.no/view/24665/332 

Registrering/ forhandlingsprotokoll (jeg forstår ikke uttrykkene og kan ikke bruke dem korrekt), nederst venstre side:
https://media.digitalarkivet.no/view/57428/23 

På forhånd tusen takk. 

Trine

Sist redigert av Trine Irene Bjarkøy den 13. april 2024 kl. 9.51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Even Stormoen
Sted: STAVANGER

Re: Detalj fra Skifte og skifteregistrering, Tingvoll, Nord-Møre 1847-48

Legg inn av Even Stormoen » 12. april 2024 kl. 14.59

Boet er fallitt, slik at ingen arvinger nevnes – så vidt jeg kan se. Kun kreditorer og det offentlige som deler stumpene. Dessverre. 

Og forhandlingsprotokollen sier heller intet om arvinger. En Johannes Nilsøen[?] forlanger utlevert et sagblad, noe som ikke tages tilfølge. Her nevnes en tilsynsverge Lars Evensen Løvig, her er gjeld til Handelshuset Parelius & Lossius og en Tørres Olsen Rottingsnæs[?] – men hvilket forhold de står i til avdøde sies ikke.  

Mvh

Trine Irene Bjarkøy

Re: Detalj fra Skifte og skifteregistrering, Tingvoll, Nord-Møre 1847-48

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 12. april 2024 kl. 15.26

Hjertelig takk. Da trenger jeg ikke lure mer på det. 
Han hadde 4 døtre utenom ekteskap like før han døde, men slik jeg forstår det hadde de ingen arverett og er vel ikke nevnt av den grunn.  Lars Evensen er morfar til to av disse døtrene.  

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»