Panteregister - Nord-Gudbrandsdalen - hvordan tolke merknad?

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Jørn Olav Løkken
Sted: Ås

Panteregister - Nord-Gudbrandsdalen - hvordan tolke merknad?

Legg inn av Jørn Olav Løkken » 5. februar 2024 kl. 9.45

Jeg forsøker å nøste opp noen panteobligasjoner for gården Husom i Skjåk (Gnr/bnr 120/2), og har nå kontroll på det aller meste som står i panteregisteret (https://www.digitalarkivet.no/tl20061211620325). Men to av panteobligasjonene (11.252) er disse strøket med kommentaren "Slettet efter L 8/6 1907".

Jeg har sett gjennom pantebøkene før og etter denne datoen, men kan ikke se å finne noen oppføring der. Jeg strever litt med å forstå hvordan jeg skal tolke denne kommentaren, og hvor jeg eventuelt finner mer informasjon? Er obligasjonene foreldet? Har det skjedd en lovendring? Eller er det en annen forklaring?

Mvh
Jørn Olav Løkken

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Panteregister - Nord-Gudbrandsdalen - hvordan tolke merknad?

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 5. februar 2024 kl. 10.07

"L" står nok for "Lov (av)".

Det må vere denne:  https://www.stortinget.no/no/Saker-og-p ... d=DIVL1097

Obligasjonane er frå 1869/71; slettinga må vere etter 1907.
Sannsynlegvis er Eirk Larsen død, slik at obligasjonane ikkje lenger har noko meining. 
I neste innførsle er det "Enke Anne Eriksdr. " som sel eigedomen  i 1910. - Det kan vere dottera som får obligasjonen i 1869;
og som har overteke eigedomen i mellomtida (utan tinglysing).
Rimelegvis er dei to forelda obligasjonane sletta før salet.

Innhaldet i obligasjonane og skøytet vil truleg fortelje noko meir.

Jørn Olav Løkken
Sted: Ås

Re: Panteregister - Nord-Gudbrandsdalen - hvordan tolke merknad?

Legg inn av Jørn Olav Løkken » 5. februar 2024 kl. 10.31

Hei,
takk for svar. Denne lovteksten ga det svaret jeg trengte. Altså at det dreide seg om en sletting etter lov og at det ikke fantes flere overdragelser av obligasjoner enn det jeg antok.

Jeg burde kanskje ha gitt mer info om hva jeg har kontroll på fra før. Men dine antagelser stemmer godt, og jeg kan skissere kort mine hovedantagelser her:

Slik jeg tolker det hele har Erik strevd hele livet med å betale ut søsknene for arven (obligasjon fra 1862), og tar opp diverse obligasjoner deriblant fra datteren Anne og broren Paul (1869). Anne tar over gården på et eller annet tidspunkt (uten tinglysing), kanskje ved farens død i 1892. I 1910 selger hun gården videre, og betaler samtidig ut den siste del av skyld til Eriks søsken (Nå representert ved Pauls datter).

Mvh
Jørn

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»