Pantebok Nord-Gudbrandsdal sorenskriver (Skjåk, Oppland) 1869/71

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Jørn Olav Løkken
Sted: Ås

Pantebok Nord-Gudbrandsdal sorenskriver (Skjåk, Oppland) 1869/71

Legg inn av Jørn Olav Løkken » 11. januar 2024 kl. 15.09

Jeg har tre poster i pantebok for Nord-Gudbrandsdalen jeg strever litt med. Jeg har kråket meg gjennom alle tre, og har forsåvidt nok til å forstå meningsinneholdet, men det hadde vært fint om noen kunne gi litt ekstra hjelp på renskriving. Jeg strever noe med ren tyding, men tror mye av det jeg ikke helt får på plass er forkortelser og gammelt fagspråk/termer.

Det dreier seg om No 2 Skjøde, No 3 Panteobligation og No 4 Panteobligation på side 252 i Pantebok nr. 10a. www.digitalarkivet.no/tl20061201321620

Under følger det jeg selv har greid å tyde meg frem til:

No 2 Skjøde
No 6 OR/1869 x.x. 71 Vi undertegnede Paul Larssen Kittilstad, Ole Pedersen Aamodt gift med Rønnaug Larsdt. Og Ellef Knudsen Roen under? Skiager? Gift med Anne Larsdtr. From? Myndige etter Lars Eriksen Kittilstad erkjender og tilligegjør? At vi ?? ?? etter medarving Erik Larsen have ?? og avlivede? Ligesom vi grenser? Til ham skjøder og overdragelse? Efter? Vor næmste Fader forsørger/fader? Ved skøds? tinglysed? 14/2 28 skjønslade? Gaard Kittilstad Øvre Xxx? 147 L.no? 229 af skyld 1 sdaler? i Loms Pgj? for? Dam Kjxxxxx? 20/6 – to hundrede spdaler? Da vi for denne kjøbesum? Have med aftet? Rede og Rigelighed, laa? Skal? Ovennevnte? Gaard Øver Kittilstad af nummer? Og skyld som lovført? Med sine? Staaende huse og tilliggende herligheter herefter følger og tilhører kjøring? Vor broder og svoger Erik Larssen og framtiden? Til det og Eiendom med samme rettigheder og xxx? Herunder laug? I Houldt? Til fram aakrasatte? Njøds skal vøret siet? Og forsiddet? Af vor afdøde fader svigerfader, idet vi for? Sagsadelse? Erbitters? Hans Hjemmelamged? After Loven. Kittilstad, 30/11 69. Paul Larssen Kittilstad m.p.p. Ole P. Aamodt, gift med Rønnaug Larssdtr. Ellef Knudsen Roen under Skiager gift med Anne Larsdtr. Til vitterlighet: Ole Ivarsen Aamodt m.p.p. Peder Hanssen? Aamodt m.p.p.

No 3 Pandeobligation
Jeg underskrevne Erik Larssen Kittilstad øvre erkjender herved at skylde til min datter Anne Eriksdtr. D.æ 170? – Skriver som fra kvidelet? Dato fratrædes? Aarlig til hargest? Fars 14 April 5 – femten spdaler? Til sikkerhed for Kapital, Renter og omkostninger pant? gard Kittlilstad øvre No 229 Nxx? 147 af skyld 1 ort/2? sdaler? in Lomb Pgj?, med huse til og omkringliggende herligheder i mangel af rentelsesgravelser? Til ved tid eller undlatelse af kapitalen efter foranførte opsigelse har kredit? Det til ender forgaaende lovmaal og dom til dækkelse af kapital renter og omkostninger af vælkte? Praudet? til afflytting? Ettersom paa min gevinst eller forlis? Ned? Prioritet? avskylder foranstaaende i nømnt gaardpart? Holder jeg besørgte? Min datter skadeløs? For 65 – seksti og fem spdaler hvortil hun har kan tilkommer til min endagssenter? Hans P. Kittelstad og Peder N. Bakkeødegård der for et lignende beløb til Vaage sparekbank, indtil beløbet derført? Bliver betalt? Kittilstad den 26/10 69 Erik Larssen Kittilstad øvre Til viterlighet? O. Sivertsen? Rasmus O Raabben?

No 4 Panteobligation
Jeg underskrevne Erik Larsen Kittilstadhusom erkjender herved at skylde til min broder Paul Larssen i tiden? 30 – er tretti? spdaler 2 – to ort?, som betales efter? 1/3 er salvet? Aars? Lovlige opsigelser og formuer. Med 5 – fem oret fra 15/10 d.a. til sikkerhed for kapital, rentelser  og mulige omkostninger pantstiller jeg herved min xxx? Gaard xxx? No 229 x?No 147 af skyld 1 ort 15 skill Kittilstad øvre i Loms thl med prioritert? Medskylder? Foregaaned ?? Hæftelser alt med huse, tilliggende herligheter. Saafremt ikke kapitaler, renters? Eller oppgjørelsetiden? Eller renters ikke svarer til hvert xx? 14de oktober fra? Kreditor ret til til dækkelse af kapital, renter og omkostninger at være? Passende? Til offentlig sukling? Er den foregaaende Lovmaal og dom pa gjiørende? Gevinster eller forlik? Dette til bekræftelse ved min understkrift i vidners nærvær. Kittilstad 20/8 71 Erik Kittilstad øvre Til vidner: O Siverstsen Mari O. Hørven.  

All hjelp mottas med takk!

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Pantebok Nord-Gudbrandsdal sorenskriver (Skjåk, Oppland) 1869/71

Legg inn av Paul Johan Hals » 11. januar 2024 kl. 21.03

Her er i hvert fall et forsøk på tinglysningen av Skjøtet.

No 2 Skjøde
No 6 OR/1869 x.x. 71 Vi undertegnede Paul Larssen Kittilstad, Ole Pedersen Aamodt gift med Rønnaug Larsdt. Og Ellef Knudsen Roen eller SkiagerEie, gift med Anne Larsdtr. som myndige Arvinger efter Lars Eriksen Kittilstad erkjender og tilkjendegjør, at vi til vor  Medarving, Erik Larsen have solgt og avhændet, Ligesom vi herved til ham skjøder og overdrager  efter vor nævnte Fader og Svigerfader Ved skjøde tinglæst 14/2 28 hjemlede Gaard Kittilstad Øvre, nyt MtrNo 147, L.no 229 af skyld 1 sdaler i Loms Tnl[Tinglaug] for den Kjøbesum 200Sd – to hundrede spdaler. Da vi for denne Kjøbesum Have  modtaget Rede og Rigtighed, saa skal Ovennævnte Gaard øvre Kittilstad af nummer Og skyld som anført med sine  staaende huse og tilliggende Herligheder herefter følger og tilhøre Kjøberen(?), vor broder og svoger Erik Larssen og Arvinger Til Odel og Eiendom med samme rettigheder og Forpligtelser hvormed den i Henhold til foran paaberaabte Skjøde har været eiet og besiddet af vor afdøde fader og, idet vi for Overdragelsen forblir hans Hjemmelsmænd efter Loven.

Kittilstad, 30/11 69. Paul Larssen Kittilstad m.p.p. Ole P. Aamodt, gift med Rønnaug Larssdtr. Ellev Knudsen Roen eller SkiagerEie gift med Anne Larsdtr. 
Til vitterlighed: Ole Ivarsen Aamodt m.p.p. Peder Ivers Aamodt m.p.p.

Jørn Olav Løkken

Legg inn av Jørn Olav Løkken » 12. januar 2024 kl. 8.44

Tusen takk for dette! Det gir meg ganske mye drahjelp i å tolke de siste to postene også :D

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 14. januar 2024 kl. 17.54

Om du føler at du ikke kommer noen vei med de to panteobligasjonene så legg det bare ut i denne tråden, da blir det vel ei råd  8)

Det er jo morsomt å forsøke selv, det er jo det vi lærer av, men noen ganger kjører man seg fast.

Mvh Paul

Jørn Olav Løkken

Legg inn av Jørn Olav Løkken » 15. januar 2024 kl. 9.18

Hei,
tusen takk, det er utrolig snilt!

Panteobligasjon 4 har jeg fått skikk på, men det er et par partier i no 3 jeg strever med (se  fet skrift under):

Jeg underskrevne Erik Larssen Kittilstad øvre erkjender herved at skylde til min datter Anne Eriksdtr. D.æ 170 xxxx – et hundrede og syvti sdaler som skulle(?) staa uoppsigelige og rentefritt indtil 14/4 71, men fra hvilket Dato paaløper årlig Til xxxx xxxx 14de April 5 – fem Spd. Renter og kapitaler betales Efter ½ - et halvt aar lovlige oppsigelse fra en af eierne. Til sikkerhet for kapital, renter og mulige omkostninger paaløbt Stiller jeg med prioriterte(?) xxx Ingaaende heftelser min egen gaardpart Kittilstad øvre L.No 229 MtrNo 147 af skyld 1 sp 15 skill i Lomb Tnl, med huse til og omkringliggende herligheder i mangel af rentesvarelser til ret tid eller undlatelse af kapitalen efter foranførte opsigelse har kreditor Red til uden forgaaende lovmaal og dom til dækkelse af kapital, renter og omkostninger at sætte pandet til offentlig auktion paa min gevinst eller forlik(?) Med(?) Prioritet(?) avskylder foranstaaende i næmt gaardspart Holder jeg besørgte(?) Min datter skadeløs(?) For 65 – seksti og fem spdaler hvortil hun har kjøbsret til min Eiendomsxxx? Hans P. Kittelstad og Peder N. Bakkeødegaard der for et lignende beløb til Vaage sparebank, indtil beløbet derført(?) Bliver infritt(?) Kittilstad den 26/10 69 Erik Larssen Kittilstad øvre Til vitterlighed: O. Sivertsen? Rasmus O Flaatten?

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 15. januar 2024 kl. 14.18

Tror dette skal være riktig. (er i tvil om ett ord eller to  :? )

Jeg underskrevne Erik Larssen Kittilstad øvre erkjender herved at skylde til min datter Anne Eriksdtr. D.æ 170 - skriver, et hundrede og syvti sp[esie]daler, som skulle staa uopsigelig, og rentefrie indtil 14/4 71, men fra hvilket Dato svares årlig Til hvert Aars 14de April 5 – fem Ort(?) Renter, og kapitalen betales efter ½ - et halvt aars lovlige oppsigelse fra en af siderne. Til sikkerhed for Kapital, Renter og mulige Omkostninger pantstiller jeg med Prioritert næstefter foregaaende Heftelser min eiende gaardpart Kittilstad øvre L.No 229 MtrNo 147 af skyld 1 Ort 15 skill i Lom Tnl, med Huse til og underliggende herligheder. I mangel af Rentes svarelse til ret Tid eller Udbetaling af kapitalen efter foranførte opsigelse, har Kreditor Ret til uden forgaaende Lovmaal og Dom til dækkelse af Kapital, Renter og Omkostninger at sætte Pantet til offentlig Auktion paa min gevinst eller forlis. Med Prioritet næstefter Foranstaaende i nævnte gaardpart holder jeg berørte min Datter skadesløs For 65 – seksti og fem spdlr hvorfor hun har kautioneret til mine Endossenter Hans P. Kittelstad og Peder N. Bakkeødegaarden for et lignende Beløb til Vaage sparebank, indtil beløbet derført(?) Bliver infridt 

Kittilstad øvre d 6/10 69 Erik Larssen Kittilstad øvre 

Til vitterlighed: O. Sivertsen   Rasmus O Slaatten

Mvh Paul

Jørn Olav Løkken

Legg inn av Jørn Olav Løkken » 15. januar 2024 kl. 15.56

Supert,
takk for hjelpen!

Mvh
Jørn

Svar