Anders Olsen, født i Vågå ca. 1808, endte opp på Meisingset

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Kjersti Bolstad
Sted: FREDRIKSTAD

Anders Olsen, født i Vågå ca. 1808, endte opp på Meisingset

Legg inn av Kjersti Bolstad » 10. januar 2024 kl. 21.56

Hvordan kan jeg finne riktig Anders Olsen fra Vågå, som i 1841 ble gift med Kari Johnsdatter i Tingvoll, og som bosatte seg på Haugen på Meisingset?
Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/586/L0983: Ministerialbok nr. 586A09, 1829-1843, s. 304 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)
Kari Johnsdtr. Sjølsvig - Ministerialbok for Tingvoll prestegjeld 1829-1843 (1560P) - Digitalarkivet
Som en av to brødre, ble det ført en Anders Olson Hølmoen i tilgangslisten til Tingvoll sogn i 1829, løpenr. 197: Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/586/L0982: Ministerialbok nr. 586A08, 1819-1829, s. 598-599 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)
Jeg finner to brødre Olsen i Vågå; Anders f. 05 juli 1808 og Hans, f. 16. nov 1810. Far Ole. Bosted Hølmoen. 
Anders - Ministerialbok for Vågå prestegjeld 1739-1810 (0515P) - Digitalarkivet
I Tingvoll finner jeg ingen oppføringer som kan si meg noe om Anders' foreldre/fødested. Ingen folketellinger mellom hans fødsel og hans giftermål i 1841. Ingen ting som kan bekrefte om dette dreier seg om samme Anders.
(Jeg vil også bemerke at både brudens far og brudgommens far må være ført feil i kirkeboknotatet for ekteskap. Dette iht. opplysninger jeg har fått fra andre slektsforskere, samt oppføringen i Tingvollboka, bind III, side 117.
Jeg tror at Anders' far heter Ole Jonsen, og at Kari Johnsdatters far heter John Haagensen Rønning/Skjølsvik.)

Håper noen kan hjelpe meg å oppklare noe av dette.
Med vennlig hilsen Kjersti Bolstad

Brukeravatar
Andreas Kallstad
Sted: Oslo

Re: Anders Olsen, født i Vågå ca. 1808, endte opp på Meisingset

Legg inn av Andreas Kallstad » 11. januar 2024 kl. 12.10

Hei Kjersti,

Titter litt på denne og oppdaterer hvis jeg finner mer. Dette er det jeg har funnet så langt:

Kari Johnsdatter Sjølsvig, f 29. august 1801 - Rønningen under Sjølsvig, Tingvoll / død 10. desember, 1867 - Haugen under Meisingset, Tingvoll
Kari - Ministerialbok for Tingvoll prestegjeld 1794-1819 (1560P) - Digitalarkivet
Gards- og ættesoge for Tingvoll. 1 (nb.no)
Kari Johnsdatter - Ministerialbok for Tingvoll prestegjeld, Tingvoll sokn 1867-1878 (1560P) - Digitalarkivet

Gift 23. juni 1841
Anders Olsen Meisingseth - Ministerialbok for Tingvoll prestegjeld 1829-1843 (1560P) - Digitalarkivet

Anders Olsen Meisingset, f. ca 1806 / død 18. september, 1866 - Haugen under meisingset, Tingvoll
Gards- og ættesoge for Tingvoll. 3 (nb.no) (Byksla seg plass på Haugen under Meisingset ca 1840)
005 Kari Johnsdatter - 0007 Haugen - 007 Fjøseide og Haneimbygden - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1865 for 1560P Tingvoll prestegjeld - Digitalarkivet (FT 1865, både han og kona er oppført som føderådsfolk)
Anders Olsen - Ministerialbok for Tingvoll prestegjeld, Tingvoll sokn 1857-1866 (1560P) - Digitalarkivet (Død)

Jeg tror du har rett i at dette er hans fødsel 5. juli 1808:
Anders - Ministerialbok for Vågå prestegjeld 1739-1810 (0515P) - Digitalarkivet
Fødested er Waage (Vågå), far er Ole Johnsen.

Her er samme Anders Olsen i Stamrullen for Gudbrandsdalske kompani:
Anders Olsen - Stamrullen for Gudbrandsdalske kompani - Digitalarkivet
Jeg vet ikke om det er mulig å få noe mer informasjon ut av denne kilden på noe vis?
"Stamrullene skal følge guttene til de ble innrullert som soldater, ble overført til andre kompanier, eller ble slettet som ubrukelige eller døde. I alle slike tilfeller skulle årsaken til sletting av rullen angis."

Jeg tror dette er datteren Sigrids fødsel i 1841. Litt usikker på hvorfor Rotås er satt som bosted. Forbehold om at dette er feil. Hun er nevnt i bygdeboka, og dette er eneste som passer:
Sigrie - Ministerialbok for Tingvoll prestegjeld 1829-1843 (1560P) - Digitalarkivet

Vennlig hilsen,
Andreas

Kjersti Bolstad

Legg inn av Kjersti Bolstad » 12. januar 2024 kl. 13.22

Hei Andreas Kallstad,
Takk for svar. Veldig flott!
Når det gjelder Anders Olsen / Olson fra Vågå, blir det vel vanskelig å finne ut sikkert om vi har den riktige Anders Olsen. Får se om jeg kan finne ut noe mer om vedk. jeg antar er ham, om han er ført ut av de militære rullene, og evt. om han er overført til noen avd. på Nordmøre. Jeg skal også finkjemme nærmere i bygdebøker fra Vågå. Det er jo ikke sikkert han flyttet derfra i 1829, fordi om han er ført inn i kirkeboken i Tingvoll i 1829. Han kan jo ha brukt noen år underveis. Og hvor kan han ha vært i tjeneste i årene mellom 1829 og 1840 da han tok bygsel på Haugen, Meisingset /1841 da han giftet seg på Tingvoll, det blir vel umulig å finne ut av. 
Når det står i kirkeboken for datteren Sigrids fødsel i 1841 at bosted er Rotås, så mener jeg det heter Rotås der plassen Haugen lå, så det er vel forklaringen der, vil jeg tro.
Med vennlig hilsen Kjersti

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. januar 2024 kl. 20.14

Hva med broren som sto innflyttet sammen med ham i 1829? Hans Olsen 19 år gammel.

Hva skjedde med ham? Ble han gift i Tingvoll? Var han fadder for noen av barna til Anders Olsen Meisingset f.eks.?

Mvh
Tore

Kjersti Bolstad

Legg inn av Kjersti Bolstad » 23. januar 2024 kl. 10.40

Hei Tore Kristiansen,
Takk for innspillet. Jeg har prøvd å lete etter broren, Hans Olsen, også. Det har så langt ikke gitt meg noen svar på om dette er mine aner, dessverre.
Etter at de ble innskrevet i kirkeboken i Tingvoll i 1829, fant jeg at de begge var i håndverkslære i Trondheim i 1830. (Fikk hjelp til å tyde hvor de var, i forumet for tydehjelp.)

Anders Olsen Meisingset og hans kone Kari Johnsdatter hadde bare ett barn; datteren Sigrid, og det er ingen Hans Olsen nevnt blant hennes faddere.
Skanna materiale: Fylkesmannen i Oppland, SAH/FYO-002/1/K/Ka/L1153: Gudbrandsdalen nasjonale musketérkorps - Vaageske kompani, 1818-1860, s. 60 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Skanna materiale: Fylkesmannen i Oppland, SAH/FYO-002/1/K/Ka/L1153: Gudbrandsdalen nasjonale musketérkorps - Vaageske kompani, 1818-1860, s. 65 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Jeg finner så en Hans Olsen Hølmoen som gifter seg 24 år gammel, 21 april 1835, i Vågå. Så dermed antar jeg at yngste broren reiste tilbake til Vågå. (Navnet Hølmoen står også v innførselen i Tingvoll i 1829).
Hans Olsen Hølmoen - Ministerialbok for Vågå prestegjeld, Vågå sokn 1827-1842 (0515P) - Digitalarkivet

Jeg må vel bare avfinne meg med at jeg ikke kommer noe nærmere dette, hvis ikke det finnes opplysninger i andre arkiver enn de jeg har tilgang til på nettet; om det f.eks. kan være mulig å finne ut om "min" Anders Olsen var i tjeneste på noen gårder i Tingvoll/Meisingset i tiden fra 1830 og til han fikk bygsel på plassen Haugen ca. 1840. Så langt står jeg fast her.
Igjen, takk for innspillet. Jeg trenger alle tips jeg kan få :-)
Med vennlig hilsen
Kjersti

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 28. januar 2024 kl. 11.29

Denne er vanskelig.
Men siden du har funnet en mulig kandidat i Anders Olsen Hølmoen må du sjekke om han kan ha dratt tilbake til Vågå, eller havnet andre steder slik som broren gjorde.

Du er uheldig da det står ved vielsen til Anders Olsen Meisingset i 1841 at han hadde hatt naturlige kopper. Da trengte de ikke å ha attest for at de hadde tatt vaksinasjonen. For den informasjonen om vaksinasjonsattesten kan du finne igjen ved konfirmasjonen. Hvis presten har notert det. Er det samme dato på vaksinasjonsdatoen ved konfirmasjonen og vielsen, har du sannsynligvis funnet rette person.
Men her hadde han fått naturlige kopper, og den kilden er ikke tilgjengelig for deg, denne gangen.

Militærrullene for Gudbrandsdalen kan være en mulighet.
Skifter kan være en annen mulighet.

Terje Sæterli
Sted: FREI

Legg inn av Terje Sæterli » 28. januar 2024 kl. 21.06

Hei – jeg har noen små kommentarer:
1) Når Sigrids foreldre en nevnt som inderster på Rotås er det nok gården med samme navn det siktes til - som også ligger i Tingvoll. Angivelsen i Tingvoll 3 om at de slo seg ned på Haugen “kring 1840” gir rom for både pluss og minus.

2) De to sønnene Anders og Hans – historielaget i Vågå har skrevet av deler av kirkebøkene og lagt det ut på nettet. Der går det fram at de to fra Hølmoen ble begge ble konfirmert i 1825. Jeg har ikke sjekket dette mot kirkeboka, men når historielaget har lagt det ut får vi tro at det er riktig. Fødselsdatoene på de to stemmer forøvrig overens med innførslene i kirkeboka. Men uheldigvis mangler angivelse av foreldre. 

3) Hølmo/Hølmoen er et geografisk navn i Vågå, ikke så langt fra dagens sentrum. I området ligger det i dag iflg. Kartverket et bruk/en gard med det navnet (gnr 66 bnr 47). Hølmoen var nok en (eller flere) husmannsplass(er) som ikke var skyldsatt som egne bruk da “dine folk” bodde der, det skjedde først rundt 1925, da skilt ut fra gnr 66 bnr 1 som etter gjeldene matrikkel var “Vaage Præstegaard”. Det er da en sjanse for at familien, Anders, Hans, faren Ole mv bodde der ved FT 1801 og kanskje kan finnes oppført i manntallet under prestegarden. Likeledes, faren Ole er jo i live i 1810 og da er det mulig å kunne finne en “Ole Prestegårdsmann” senere, død for eksempel, ved gjennomgang av kirkeboka.

Mvh Terje

Kjersti Bolstad

Legg inn av Kjersti Bolstad » 1. februar 2024 kl. 11.39

Takker så mye for svar fra flere her. Dette gir meg noen flere idéer til innfallsvinkler jeg kan prøve.
Tipset om Vågå Historielags avskrifter var særlig interessant, da en del av bøkene jeg har sett på Digitalarkivet, og som kunne vært av interesse, ikke var «åpne» sånn uten videre. 
Ellers har jeg også funnet ut at foreldrene til disse brødrene kunne være tjenestefolk eller husmannsfolk under prestegården i Vågå. Om dette er den slekten jeg har mine aner fra, kan muligens kirkebøkene for konfirmasjoner gi en pekepinn om, hvis jeg finner dem der, med fødselsdatoer.
Folketellinger har jeg ikke funnet, som kunne være til hjelp for å finne brødrene Anders og Hans, da de var født hhv. i 1806/-08 og 1811. I 1815 finner jeg bare statistikk.
Mvh. Kjersti

Svar

Gå tilbake til «Tingvoll»