Karl Joseph Bluhme
Moderator: MOD_Oslo
Karl Joseph Bluhme
Jeg søker opplysninger om Karl Joseph Rudolf (eller Reinholt) Blu(h)me, født 1862 i Erfurt, Tyskland. Han var rundt 1880 bosatt i Kragerø, men flyttet til Oslo, giftet seg der og døde antagelig før 1900. I annel fall finner jeg ham ikke i folketellingen for 1900. Kan noen hjelpe meg med flere opplysninger om ham?
Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll
Siri Myrvoll
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Karl Joseph Bluhme
Hei SIri!
Har du navn på fruen?
Har du navn på fruen?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei - jeg har vært på reise og ikke "på nett" på et par dager, derfor reagerte jeg ikke på din første kontakt. Tusen takk for linken: I følge Family Search skal han ha giftet seg med en Anna Wilhelmine Backlund, så dette er nok riktig slekt. I og med at hun er enke i 1900, må Karl Josef Bluhme være død før 1900. Han dro fra Kragerø etter å ha blitt far til min oldemor, født 21/5-1881 - "uegte" - med en svensk innflytter, Stina (Kristina?) Jacobsdatter, som forøvrig også flyttet til Oslo, giftet seg og døde antagelig før 1900. I hvert fall finner jeg ikke henne heller i 1900-tellingen. Hennes mann het antagelig Erlandsen, mer vet jeg ikke.
Ikke lett med slike familieforhold..............

Ikke lett med slike familieforhold..............

Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll
Siri Myrvoll
Enkefru Wilhelmine Blume bor i Bogstadveien 21, senere Bogstadveien 15 høsten 1898 til desember 1900.
Høsten 1897 finnes hun ikke i Kristiania Adressebog
Høsten 1892-høsten 1896 står oppført "Fru Wilhelmine Bluhme" i Therese Gade 32, før dette står hun ikke oppført.
En K.J.R. Blume, malersvend finnes i Nordre Gade 10 1889-1891, 1888 i Toftes Gade 25.
Jeg finner ingen Blume/Bluhme i registeret til dødsfallsprotokollen for skifteretten i Kristiania.
Høsten 1897 finnes hun ikke i Kristiania Adressebog
Høsten 1892-høsten 1896 står oppført "Fru Wilhelmine Bluhme" i Therese Gade 32, før dette står hun ikke oppført.
En K.J.R. Blume, malersvend finnes i Nordre Gade 10 1889-1891, 1888 i Toftes Gade 25.
Jeg finner ingen Blume/Bluhme i registeret til dødsfallsprotokollen for skifteretten i Kristiania.
Dette ser interessant ut - i følge Fam.Search har han giftet seg 25/11-1888 i Paulus Menighet, Oslo. Antagelig døde han da mellom 1896 og 1898 ut fra Wilhelmine Blumes adresser. Jeg ser forøvrig nå at en Martha Blume f.1891 bor i Thereses gade 43 i FT1900, sammen med og datterdatter av Magnus Backlund, enkemann f.1831 i Sverige. Det må formodentlig være Wilhelmines far, og at Martha er datter av Karl Blume.
Mye spennende i familien, med andre ord - takk for hjelp. Finner du mer, er jeg takknemlig for informasjon. Det er vanskelig å nøste opp Østlandsslekt når man sitter i Bergen!
Mye spennende i familien, med andre ord - takk for hjelp. Finner du mer, er jeg takknemlig for informasjon. Det er vanskelig å nøste opp Østlandsslekt når man sitter i Bergen!

Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll
Siri Myrvoll
Du kan i alle fall få vielsen; begges første ekteskap "Karl Josef Rudolf Blume", maler, 1862 Erfurt, konfirmert 29.01.1876 Erfurt (litt utydelig film, måneden er iokke 100% sikker). Hans far var maler Karl Blume.
Hun "Anne Wilhelmine Baklund", født i Holmedal i Värmland 1856. Datter av baker Magnus Baklund.
Hun "Anne Wilhelmine Baklund", født i Holmedal i Värmland 1856. Datter av baker Magnus Baklund.
I kirkebok for Holmedal ( E:2 1/4 514023 no.19 ) finner jeg en vielse som KAN være foreldrene, "bagargesellen Magnus Anderson og pige Kajsa Johansdotter fra Hällesrud, 21 år. Vielse 04.06.1854. Han var 23 år. Dette er en ren spekulasjon som kun bygger på yrke, et fornavn og församlingen Holmedal - og det er for tynt, men jeg tar det med i tilfelle noen kan hjelpe.
Dessverre har jeg ikke "dop-boken" eller "husförhörslängden" for Holmedal.
Dessverre har jeg ikke "dop-boken" eller "husförhörslängden" for Holmedal.
Det er ofte slike spor som fører frem - jeg skal helt klart ha dette med videre, og hvem vet, kanskje dukker det opp noe som bekrefter forholdet. Det hender stadig - slike "hunch" er verdifulle. Og det kan da vel ikke være så forferdelig mange bakere ved navn Magnus i Holmedal som gifter seg på rette tiden!
Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll
Siri Myrvoll