To tipptippoldemødre som emigrerte til Amerika.
Moderator: MOD_Emigranter
-
To tipptippoldemødre som emigrerte til Amerika.
Hei! Dette med å søke på utvandrere er nytt for meg, og i den forbindelse vil jeg gjerne få spørre om noen tips for hvordan jeg skal gå fram.
Jeg har to tipptippoldemødre som utvandret til Amerika på 1880 tallet.
De var begge oldemødre til min farmor.
Den ene var Johanne Margrethe Christiansdatter f. 1825 i Kjøllefjord i Finnmark. Hun kom etterhvert til Tromsø og ble gift med Joakim Vold i hennes 2.ekteskap.
Etter hva jeg har forstått så ble ihvertfall noen av hennes sønner med til USA. Den ene het Jens Christian Larsen . En annen av brødrene het Samuel Larsen, og man finner dem i Tromsø i folketellingene 1865 og 1875.
Johanne Margrethe skulle reise foran til Trondheim i 1882 og fikk en attest fra presten i menigheten i Tromsø på forhånd. Men min gode hjelper på Arkivverket som kom over dette kunne ikke finne henne som utvandrer eller som gravlagt eller finne henne på andre måter.
Det kom fram at mannen hennes Joakim Vold emigrerte, og at billetten ble betalt fra USA og det kan jo ha vært Johanne som betalte den.
Min andre tipptippoldemor Gjertrud Kristine Iversdatter var født 20. Juni i 1820. Hun ble enke i 1855 og giftet seg med Anders Pedersen Elvrum i 1856. De fikk fire barn Anne Bergitte i 1857, Peder Andreas f. 1859, Christine f. 1862 og Johan Bernhard som var født 1868. Familien skal ha utvandret til Minnesota i løpet av 1880 årene.
Når det gjelder Johanne Margrethe er jeg først og fremst interessert i å vite om hun kom fram til USA og hvordan jeg skal søke for å finne det ut.
Hennes datterAnna Kristine Knudsdatter er min tippoldemor, f. 1846 og hun ble etterhvert gift på Berg I Senja. Hun bor i Tromsø i FT 1865.
Når det gjelder Gjertrud Kristine og Anders Pedersen Elvrum kom jeg over en anmerkning fra et oldebarn eller tippoldebarn på FT 1865, hvor det framkommer at Gjertrud Kristine var begravet 25 engelske miles fra Alexandra i Douglas fylke.
Jeg har forsøkt å finne det på Gravminner men uten resultat. Det er jo mulig at graven ikke er avbildet.
Det virker som Anders Pedersen Elvrum og deres felles barn brukte etternavnet Elvrum I Norge . Det gjør ihvertfall det i FT 1875 på tre av deres barn som bor i Stjørdal og Trondheim. Den eldste datteren Anne Bergithe befinner seg i Nordland hos sin halvbror i FT 1875, men emigrerte i 1880 årene.
Gjertrud Kristine Iversdatter fikk fem sønner i sitt 1.ekteskap med John Olsen, f. 25. Oktober 1820 i Fredrikstad. Han var med foreldrene og en eldre bror Hans, til Aker Kristiania i 1823.
Familien ble værende i Kristiania bortsett fra John Olsen som dro til Trondheim og stiftet familie der i 1843. Han døde av tuberkulose I april 1855. De fikk fem sønner. John og Gjertrud bodde først på Wollafaldet, mår to yngste var født på Hommelvik I Strinda.
I FT 1875 ser man at Anders Elvrum og Kristine Iversdatter bor på Værnesmo i Stjørdal. Han var født på Elvrum , Lånke I Stjørdal.
Den eldste Iver Odin f. 16. Juni 1844 finner man ikke i Norge etter FT 1865. To reiste nordover, min tippoldefar f. 1851 til Ibestad, og stiftet etterhvert familie i Torsken i Senja. Herman Emelius f. 1849 og Amund Christian f. 1854 ble i Trondheim.
Bortsett fra kanskje Iver Odin så ble sønnene fra Gjertrud Kristine sitt 1.ekteskap i Norge.
Jeg har to tipptippoldemødre som utvandret til Amerika på 1880 tallet.
De var begge oldemødre til min farmor.
Den ene var Johanne Margrethe Christiansdatter f. 1825 i Kjøllefjord i Finnmark. Hun kom etterhvert til Tromsø og ble gift med Joakim Vold i hennes 2.ekteskap.
Etter hva jeg har forstått så ble ihvertfall noen av hennes sønner med til USA. Den ene het Jens Christian Larsen . En annen av brødrene het Samuel Larsen, og man finner dem i Tromsø i folketellingene 1865 og 1875.
Johanne Margrethe skulle reise foran til Trondheim i 1882 og fikk en attest fra presten i menigheten i Tromsø på forhånd. Men min gode hjelper på Arkivverket som kom over dette kunne ikke finne henne som utvandrer eller som gravlagt eller finne henne på andre måter.
Det kom fram at mannen hennes Joakim Vold emigrerte, og at billetten ble betalt fra USA og det kan jo ha vært Johanne som betalte den.
Min andre tipptippoldemor Gjertrud Kristine Iversdatter var født 20. Juni i 1820. Hun ble enke i 1855 og giftet seg med Anders Pedersen Elvrum i 1856. De fikk fire barn Anne Bergitte i 1857, Peder Andreas f. 1859, Christine f. 1862 og Johan Bernhard som var født 1868. Familien skal ha utvandret til Minnesota i løpet av 1880 årene.
Når det gjelder Johanne Margrethe er jeg først og fremst interessert i å vite om hun kom fram til USA og hvordan jeg skal søke for å finne det ut.
Hennes datterAnna Kristine Knudsdatter er min tippoldemor, f. 1846 og hun ble etterhvert gift på Berg I Senja. Hun bor i Tromsø i FT 1865.
Når det gjelder Gjertrud Kristine og Anders Pedersen Elvrum kom jeg over en anmerkning fra et oldebarn eller tippoldebarn på FT 1865, hvor det framkommer at Gjertrud Kristine var begravet 25 engelske miles fra Alexandra i Douglas fylke.
Jeg har forsøkt å finne det på Gravminner men uten resultat. Det er jo mulig at graven ikke er avbildet.
Det virker som Anders Pedersen Elvrum og deres felles barn brukte etternavnet Elvrum I Norge . Det gjør ihvertfall det i FT 1875 på tre av deres barn som bor i Stjørdal og Trondheim. Den eldste datteren Anne Bergithe befinner seg i Nordland hos sin halvbror i FT 1875, men emigrerte i 1880 årene.
Gjertrud Kristine Iversdatter fikk fem sønner i sitt 1.ekteskap med John Olsen, f. 25. Oktober 1820 i Fredrikstad. Han var med foreldrene og en eldre bror Hans, til Aker Kristiania i 1823.
Familien ble værende i Kristiania bortsett fra John Olsen som dro til Trondheim og stiftet familie der i 1843. Han døde av tuberkulose I april 1855. De fikk fem sønner. John og Gjertrud bodde først på Wollafaldet, mår to yngste var født på Hommelvik I Strinda.
I FT 1875 ser man at Anders Elvrum og Kristine Iversdatter bor på Værnesmo i Stjørdal. Han var født på Elvrum , Lånke I Stjørdal.
Den eldste Iver Odin f. 16. Juni 1844 finner man ikke i Norge etter FT 1865. To reiste nordover, min tippoldefar f. 1851 til Ibestad, og stiftet etterhvert familie i Torsken i Senja. Herman Emelius f. 1849 og Amund Christian f. 1854 ble i Trondheim.
Bortsett fra kanskje Iver Odin så ble sønnene fra Gjertrud Kristine sitt 1.ekteskap i Norge.
-
Re: To tipptippoldemødre som emigrerte til Amerika.
Her er Johanne Margrethe som utflytter til Trondheim i april 1882, på løpenr. 5. Gift kone Johanne Margrethe Vold. Attesten fra presten er datert 26. April 1882.
Troms fylke, Tromsø i Tromsø, Ministerialbok nr. 14 (1878-1888), Utflyttede 1882, Side 189
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061213670751
Troms fylke, Tromsø i Tromsø, Ministerialbok nr. 14 (1878-1888), Utflyttede 1882, Side 189
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061213670751
- Marit Lorvik Sørli
Dersom dette er den riktige Joakim Vold, så er han enkemann når han reiser til Amerika i april 1884 :
Joakim Vold - Trondheim politikammer, 1/32 Emigrantprotokoller, nr. 6: Emigrantprotokoll nr. 6, 1882-1885 - Digitalarkivet
Joakim Vold - Trondheim politikammer, 1/32 Emigrantprotokoller, nr. 6: Emigrantprotokoll nr. 6, 1882-1885 - Digitalarkivet
-
Hei! Ja, jeg så nærmere på en gammel tråd og der kom det fram at Joakim Vold var enkemann når han emigrerte. Den tråden innholdt så mange forskjellige nye opplysninger for meg på den tiden, så jeg glemte det! Men det kom også fram at hun ikke var å finne i Tromsø under døde og begravede så det var litt spekulasjoner om reisen fra Tromsø til Trondheim kan ha blitt for strabasiøs for henne.
Joakim Vold dro vel i 1884.
Tusen takk skal du ha!
Joakim Vold dro vel i 1884.
Tusen takk skal du ha!
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
Jens ble til James. Name James C Larson
Age 62
Birth Date 14 Jun 1860
Birth Place At Tromso, Norway
Residence Place Auburn, New York
Passport Issue Date 13 Sep 1922
Has Photo Yes
Name James Larson
Birth Year abt 1861
Birth Place Norway
Age 54
Gender Male
Residence Place Auburn Ward 5, Cayuga
Relationship Head
Color or Race White
Number of years in US 20
Assembly District 01
House Number 137 1/2
Line Number 27
Page number 08
Household Members (Name) Age Relationship
James Larson 54 Head
Anna Larson
52 Wife
Henry Larson
31 Son
Robert Larson
27 Son
Age 62
Birth Date 14 Jun 1860
Birth Place At Tromso, Norway
Residence Place Auburn, New York
Passport Issue Date 13 Sep 1922
Has Photo Yes
Name James Larson
Birth Year abt 1861
Birth Place Norway
Age 54
Gender Male
Residence Place Auburn Ward 5, Cayuga
Relationship Head
Color or Race White
Number of years in US 20
Assembly District 01
House Number 137 1/2
Line Number 27
Page number 08
James Larson 54 Head
Anna Larson
52 Wife
Henry Larson
31 Son
Robert Larson
27 Son
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M
- Astrid Mollan
Kanskje. Name Samuel J Larson
[Sam J Larsen]
[Samuel F Larson]
Birth Place Norway
Record Type Naturalization
Naturalization Date 1888
Naturalization Place Illinois
Save
Kanskje
Name Samuel Larsen
Marital Status Single
Age 46
Record Type Admission
Birth Year abt 1865
Birth Place Norway
Occupation Seaman
Admission Date 27 Dec 1911
Admission Place Adelaide, South Australia, Australia
Discharge Date 17 Jan 1912
Ship Wilcannia
[Sam J Larsen]
[Samuel F Larson]
Birth Place Norway
Record Type Naturalization
Naturalization Date 1888
Naturalization Place Illinois
Save
Kanskje
Name Samuel Larsen
Marital Status Single
Age 46
Record Type Admission
Birth Year abt 1865
Birth Place Norway
Occupation Seaman
Admission Date 27 Dec 1911
Admission Place Adelaide, South Australia, Australia
Discharge Date 17 Jan 1912
Ship Wilcannia
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M
-
Tusen takk! Det var morsomt å lese og å se bildet!
Synes det var noe kjent med ansiktsformen som kunne minne litt om min tipptippoldemor, farmors farmor. Ja jeg så I FT 1875 i Tromsø at han var smedlærling og ser ut som han avanserte.
Måtte bruke litt tid til å se på det. Tusen takk!
Synes det var noe kjent med ansiktsformen som kunne minne litt om min tipptippoldemor, farmors farmor. Ja jeg så I FT 1875 i Tromsø at han var smedlærling og ser ut som han avanserte.
Måtte bruke litt tid til å se på det. Tusen takk!
-
Jeg så nettopp på en side at emigrasjon fra Trondheim har noen huller fra 1881 i passasjerlistene
og tenker at det kanskje kan være årsaken til at jeg ikke klarer å finne min tipptippoldemor Gjertrud Kristine Iversdatter og hennes mann Anders Pedersen Elvrum.
Tror at jeg fant datteren Anna Elvrum 23 år fra Nedre Stjørdal som reiste i 1880 til Alexandria Minn med dampdkipet Tasso linje Allan. Hun ble født 1857, og det passer med alderen. Nr. 3632. Kontraktsdato 1880- 7- 21, ekspedert dato 1880- 7- 22.
Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Emigrantprotokoll nr. 4 (1878-1880), Protokollside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/em20110302620376
og tenker at det kanskje kan være årsaken til at jeg ikke klarer å finne min tipptippoldemor Gjertrud Kristine Iversdatter og hennes mann Anders Pedersen Elvrum.
Tror at jeg fant datteren Anna Elvrum 23 år fra Nedre Stjørdal som reiste i 1880 til Alexandria Minn med dampdkipet Tasso linje Allan. Hun ble født 1857, og det passer med alderen. Nr. 3632. Kontraktsdato 1880- 7- 21, ekspedert dato 1880- 7- 22.
Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Emigrantprotokoll nr. 4 (1878-1880), Protokollside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/em20110302620376
- Astrid Mollan
Denne. Feil patronym på moren.
Name Anna Borgen
[Anna Elvrum]
Gender Female
Race White
Death Age 78
Birth Date 28 Aug 1857
Birth Place Stojardallen Norway
Death Date 23 Apr 1936
Death Place Billings, Yellowstone, Montana, USA
Father
Andrew Elvrum
Mother
Christine Olson
Mother Maiden Name Olson
Spouse
Adolph Borgen
Certificate Number 4408
https://www.findagrave.com/memorial/917 ... U5LjAuMC4w
Name Anna Borgen
[Anna Elvrum]
Gender Female
Race White
Death Age 78
Birth Date 28 Aug 1857
Birth Place Stojardallen Norway
Death Date 23 Apr 1936
Death Place Billings, Yellowstone, Montana, USA
Father
Andrew Elvrum
Mother
Christine Olson
Mother Maiden Name Olson
Spouse
Adolph Borgen
Certificate Number 4408
https://www.findagrave.com/memorial/917 ... U5LjAuMC4w
Astrid M
- Astrid Mollan
Name Anna Bergite Elvrum
Gender F (Female)
Birth Date 28 août 1857 (28 Aug 1857)
Birth Place Hommelvikbroen, Malvik (Malvik), Sør-Trøndelag (Sor-Trondelag), Norvège (Norway)
Father
Anders Pedersen Elvrum
Mother
Gjertrud Christine Iversdatter
View on Geneanet
https://gw.geneanet.org/lynsvein?n=elvr ... na+bergite
Save
Name Anna B Borgan
Age in 1910 52
Birth Date 1858
[1858]
Birthplace Norway
Home in 1910 Barrett, Grant, Minnesota, USA
Sheet Number 2b
Race White
Gender Female
Relation to Head of House Wife
Marital Status Married
Spouse's Name Adolph Borgan
Father's Birthplace Norway
Mother's Birthplace Norway
Native Tongue English
Able to read Yes
Able to Write Yes
Enumeration District Number 0029
Years Married 39
Number of Children Born 9
Number of Children Living 8
Enumerated Year 1910
Neighbors View others on page
Adolph Borgan
53
Head
Anna B Borgan 52 Wife
Alma M Borgan
23
Daughter
Willam L Borgan
14
Son
Eva B Borgan
11
Daughter
Gender F (Female)
Birth Date 28 août 1857 (28 Aug 1857)
Birth Place Hommelvikbroen, Malvik (Malvik), Sør-Trøndelag (Sor-Trondelag), Norvège (Norway)
Father
Anders Pedersen Elvrum
Mother
Gjertrud Christine Iversdatter
View on Geneanet
https://gw.geneanet.org/lynsvein?n=elvr ... na+bergite
Save
Name Anna B Borgan
Age in 1910 52
Birth Date 1858
[1858]
Birthplace Norway
Home in 1910 Barrett, Grant, Minnesota, USA
Sheet Number 2b
Race White
Gender Female
Marital Status Married
Spouse's Name Adolph Borgan
Native Tongue English
Able to read Yes
Able to Write Yes
Enumeration District Number 0029
Years Married 39
Number of Children Born 9
Number of Children Living 8
Enumerated Year 1910
Adolph Borgan
53
Head
Anna B Borgan 52 Wife
Alma M Borgan
23
Daughter
Willam L Borgan
14
Son
Eva B Borgan
11
Daughter
Astrid M
- Astrid Mollan
Name Anna Borgen
Age 42
Birth Date Aug 1857
Birthplace Norway
Home in 1900 Elk Lake, Grant, Minnesota
Ward of City 2255
Sheet Number 1
Number of Dwelling in Order of Visitation 14
Family Number 14
Race White
Gender Female
Immigration Year 1881
Marital Status Married
Spouse's Name Adolph Borgen
Marriage Year 1882
Years Married 18
Mother: number of living children 8
Mother: How many children 9
Years in US 19
Can Read Yes
Can Write Yes
Can Speak English Yes
Farm or House H
Adolph Borgen
42 Head
Anna Borgen 42 Wife
Thomas P Borgen
16 Son
Johanna C Borgen
15 Daughter
Alma M Borgen
14 Daughter
Alphilda P Borgen
12 Daughter
Kate ?? Borgen
9 Daughter
Arnold L Borgen
8 Son
Milo L Borgen
4 Son
Eva B Borgen
11/12 Daughter
Save
Age 42
Birth Date Aug 1857
Birthplace Norway
Home in 1900 Elk Lake, Grant, Minnesota
Ward of City 2255
Sheet Number 1
Number of Dwelling in Order of Visitation 14
Family Number 14
Race White
Gender Female
Immigration Year 1881
Marital Status Married
Spouse's Name Adolph Borgen
Marriage Year 1882
Years Married 18
Mother: number of living children 8
Mother: How many children 9
Years in US 19
Can Read Yes
Can Write Yes
Can Speak English Yes
Farm or House H
Adolph Borgen
42 Head
Anna Borgen 42 Wife
Thomas P Borgen
16 Son
Johanna C Borgen
15 Daughter
Alma M Borgen
14 Daughter
Alphilda P Borgen
12 Daughter
Kate ?? Borgen
9 Daughter
Arnold L Borgen
8 Son
Milo L Borgen
4 Son
Eva B Borgen
11/12 Daughter
Save
Sist redigert av Astrid Mollan den 10. september 2023 kl. 13.27, redigert 1 gang totalt.
Astrid M
- Astrid Mollan
https://www.findagrave.com/memorial/150 ... gzLjAuMC4w
Her kjøpte han land.
Name Anders P Elvrum
Issue Date 20 Oct 1893
Place Grant, Minnesota, USA
Land Office St. Cloud
Meridian 5th PM
Township 128-N
Range 41-W
Section 20
Accession Number MN2060__.203
Document Number 8204
Original URL
http://glorecords.blm.gov/details/paten ... 550pcm.0zt
Her kjøpte han land.
Name Anders P Elvrum
Issue Date 20 Oct 1893
Place Grant, Minnesota, USA
Land Office St. Cloud
Meridian 5th PM
Township 128-N
Range 41-W
Section 20
Accession Number MN2060__.203
Document Number 8204
Original URL
http://glorecords.blm.gov/details/paten ... 550pcm.0zt
Astrid M
-
Hei. Tusen takk! Dette var fantastisk!
Anna Bergithe må vel ha vært den første som reiste, 22. Juli 1880. Hun står som Bergithe i FT 1875 og befinner seg da på Øvre Baklandet hos en organist i Domkirken som het Peter Kleven f. 1819 i Stjørdalen og hans familie, og en eldre dame Ellen Elvrum f. 1801 i Stjørdalen og hennes datter Alberthine Elvrum.
Den yngste av Anna sine fem halvbrødre Amund Christian f. 1854 var smedlærling og bor også på Øvre Baklandet i den samme folketellingen. Han var smed i Trondheim og ble gift og fikk tre barn, og er med i folketellingen 1920 for Trondheim.
Søsteren Kristine Andersdatter befinner seg i FT 1875 hos sin eldre halvbror John Martin Olsen som har flyttet til Nordland og stiftet familie. Min tippoldefar er gift med to barn i Senja I samme folketelling. En bror Herman Emelius er gift med Ida Lovise og har en liten sønn oppkalt etter seg.
Ser at den yngre søsteren Kristine og foreldrene reiste sammen nesten på dagen 7 år senere 21. Juli 1887 jfr. Geneanet.
Søstrene hadde også to brødre, Peder Andreas født i 1859 og Johan Bernhard født i 1868.
Det ville forundre meg om ikke også de to emigrerte.
Jeg fant en Johan Elvrum som emigrerte med skipet Hero med reisemål Eau Claire Wisc må vel være Wisconsin, 1888- 03- 07. Men der stemmer ikke alderen og fødestedet helt , 23 år.. Johan Bernhard var 20 år i 1888 og var født mens foreldrene bodde i Hommelvik I Strinda. FT 1875 bor foreldrene Anders Elvrum og Gjertrud Kristine Iversdatter med Peder Andreas f. 1859 og Johan Bernhard på Værnesmo i Nedre Stjørdal.
Emigranten Johan Elvrum nr 298.
Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Emigrantprotokoll nr. 7 (1885-1888), Protokollside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/em20110302621112
Mvh. Wenche J.Falck.
Anna Bergithe må vel ha vært den første som reiste, 22. Juli 1880. Hun står som Bergithe i FT 1875 og befinner seg da på Øvre Baklandet hos en organist i Domkirken som het Peter Kleven f. 1819 i Stjørdalen og hans familie, og en eldre dame Ellen Elvrum f. 1801 i Stjørdalen og hennes datter Alberthine Elvrum.
Den yngste av Anna sine fem halvbrødre Amund Christian f. 1854 var smedlærling og bor også på Øvre Baklandet i den samme folketellingen. Han var smed i Trondheim og ble gift og fikk tre barn, og er med i folketellingen 1920 for Trondheim.
Søsteren Kristine Andersdatter befinner seg i FT 1875 hos sin eldre halvbror John Martin Olsen som har flyttet til Nordland og stiftet familie. Min tippoldefar er gift med to barn i Senja I samme folketelling. En bror Herman Emelius er gift med Ida Lovise og har en liten sønn oppkalt etter seg.
Ser at den yngre søsteren Kristine og foreldrene reiste sammen nesten på dagen 7 år senere 21. Juli 1887 jfr. Geneanet.
Søstrene hadde også to brødre, Peder Andreas født i 1859 og Johan Bernhard født i 1868.
Det ville forundre meg om ikke også de to emigrerte.
Jeg fant en Johan Elvrum som emigrerte med skipet Hero med reisemål Eau Claire Wisc må vel være Wisconsin, 1888- 03- 07. Men der stemmer ikke alderen og fødestedet helt , 23 år.. Johan Bernhard var 20 år i 1888 og var født mens foreldrene bodde i Hommelvik I Strinda. FT 1875 bor foreldrene Anders Elvrum og Gjertrud Kristine Iversdatter med Peder Andreas f. 1859 og Johan Bernhard på Værnesmo i Nedre Stjørdal.
Emigranten Johan Elvrum nr 298.
Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Emigrantprotokoll nr. 7 (1885-1888), Protokollside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/em20110302621112
Mvh. Wenche J.Falck.
-
Hei! Jeg må få takke deg så mye igjen!
Jeg så faktisk ikke at gravstenen til Anders Elvrum hadde navnet til Christine, også, før nå!
Det er akkurat det som jeg har hatt i tankene lenge å prøve å finne ut av, men det var litt vanskelig- og så ser jeg nå at hennes navn står der! Å finne ut av det sto som nr. 1 på listen min, så mange mange takk skal du ha!

Jeg så faktisk ikke at gravstenen til Anders Elvrum hadde navnet til Christine, også, før nå!
Det er akkurat det som jeg har hatt i tankene lenge å prøve å finne ut av, men det var litt vanskelig- og så ser jeg nå at hennes navn står der! Å finne ut av det sto som nr. 1 på listen min, så mange mange takk skal du ha!