Vi vet ikke sikkert hvem foreldrene er, men jeg vet hun hadde en sønn (født i 1900) som var plassert hos det jeg antar var hans tante Karen Thomasdatter Røsand (f.1877) og bestemor Knuta (eller Kanutta, f. 1854) i Kristiansund i folketellingen i 1900. (Link: https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 7372009623)
Sønnen, Arvid Røsand/Olsen, vet vi heller ingenting om, men han kan ha blitt født i Kristiania, eller Kristiansund.
Navnet hennes er funnet i ulike former, men i en bygdebok for Gjemnes, der sønnen etter hvert bosatte seg, står hun nevnt som Marie Thomasdatter Raudsand fra Averøy. I folketellinger går hun under navnet Marie Røsand, senest i Bergen i 1920 som vaskedame.
Jeg har holdt på med slektsforskning som hobby i flere år, og det er første gang alt virkelig har gått i lås. Jeg finner verken henne eller familien noen steder!

Det skal sies at jeg har bladd i utallige kirkebøker fra utallige ulike steder (Kristiansund er jo så som så når det kommer til kvalitet), og har søkt på utallige sider med x-antall varianter på navn, men er fortsatt på samme sted.
Er det noen som kan hjelpe med ledetråder, slik at jeg kommer videre?