Det viser seg at flere av gårdene på Iveland i utgangspunktet tilhørte familien min. På enkelte av gårdene i Iveland I Gards og Ættesoge står mine forfedre som de første man vet at bodde på gården. Dette er gårder som: Mjaaland, Frøysaa, Grosaas.
Noen som vet hvor mange av gårdene på Iveland som fortsatt står? Er de fleste borte?
Jeg har hatt familie på følgende gårder:
Mjaaland, Vatnestraum, Ranestad, Eieland, Leipstad, Frøysaa, Noslebu, Eretveit, Haavardstad, Eptevatn, Ljosland, Landsverk og Fjermeros.
Jeg lurer på hvorfor folk flyttet til Iveland? Noen som vet noe om hvor disse menneskene kom fra før de flyttet til Iveland rundt 1500-1600?

Jeg fant også et navn som heter: Thonne Schaugdriftsdatter, født rundt 1600-1610. Jeg syns etternavnet var så merkelig. Schaugdrift (kan det være skogdrift?) eller kan det være et tysk etternavn? Thonne er vel en gammelform for navnet Tone? Et kjapt google søk viser at navnet Tone er norrønt. Ingen som vet noe om navnet Thonne? Er det trolig at dette er en form for navnet Tone?
Jeg fant også et etternavn med tysk dobbel-s i. Var dette en skrivemåte på 1500-1600 tallet, eller kan dette navnet også komme fra tyskland? Eller kan det bare ha vært tilfeldig?
Et siste spørsmål: noen som har noen tips til andre bøker jeg kunne sett i?
Jeg har som sagt kun lett i boken Iveland I.
Jeg foventer ikke svar på alle spørsmål, men noen svar er bedre enn ingen!
Alle ledetråder mottas med STOR takk.

Mvh. Sunniva