Jeg søker foreldre til Kari Pedersdatter/Persdatter i Enebakk.
Hun var født omkring 1759 - kirkeboka har mangler, men det er ikke sikkert hun var fra Enebakk.
5/11-1820 gifta hun seg med Gulbrand Gundersen (1752-1820) https://media.digitalarkivet.no/view/7561/38403/33
22/9-1820 døde hun på Stranden https://media.digitalarkivet.no/view/7563/38415/19
1801: På Stang, husmann m/ jord, 42 år, 1. ekteskap. Bor med mann, søster og sønn. https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8223001605
Enebakk bygdebok bind I side 355: "Stangstangen: GUDBRAND GUNNERSEN ca. 1752-18?? ble g 1785 m Karen Persd. fra Stang ca. 1759-18?? Barn: Johannes f 1787, se Karlstad. Konas søster
Dorte Persd. på 44 år bodde her i 1801 med sønnen Hans Arnesen på 10 år (men f 1794)."
(Her måtte jeg stryke et avsnitt: Feilesning i kirkeboka)
Problemstilling: Hvor var Kari fra og hvem var hennes foreldre?
Kari Pedersdatter, 1759 - 1820
Moderator: MOD_Akershus
-
- Sted: RÆLINGEN
- Kontakt:
Kari Pedersdatter, 1759 - 1820
Sist redigert av Hans Andreas Isdahl den 11. januar 2023 kl. 15.07, redigert 1 gang totalt.
- Paul Johan Hals
Re: Kari Pedersdatter, 1759 - 1820
Guldbrand og Karis forlovere var Hans Stang og Johannes Stang.
Den Anders peders. Wevelstad som er nevnt etterpå er den mannlige part i neste trolovede par.
Det kan være Kari som er konfirmert i 1779 ( ca midt på høyre side)
Enebakk prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10171c/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1755-1806
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061026070230
Mvh Paul
Den Anders peders. Wevelstad som er nevnt etterpå er den mannlige part i neste trolovede par.
Det kan være Kari som er konfirmert i 1779 ( ca midt på høyre side)
Enebakk prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10171c/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1755-1806
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061026070230
Mvh Paul
-
- Kontakt:
Takk for svar.
Dersom Kari er konfirmert i Enebakk, er det sannsynlig at hun familien er i Enebakk i 1779: Man slapp ikke barna hjemmefra før de blei konfirmert.
Men er det rimelig at hun er 20 år ved konfirmasjonsalderen? Er ikke det vel seint?
Hilsen Hans
Dersom Kari er konfirmert i Enebakk, er det sannsynlig at hun familien er i Enebakk i 1779: Man slapp ikke barna hjemmefra før de blei konfirmert.
Men er det rimelig at hun er 20 år ved konfirmasjonsalderen? Er ikke det vel seint?
Hilsen Hans
- Paul Johan Hals
Mange av barna ble sendt bort for å "tjene" før de nådde konfirmasjonsalder. I de eldste kirkebøkene med trykte overskrifter står det (under konfirmasjon) "Forældrenes eller Huusbondens, Pleieforældrenes Navn og Boepæl".
Disse bøkene kom tidlig på 1800-tallet, men den økonomiske situasjonen var ikke noe bedre før den tid.
Det var ikke så vanlig at de var 20 år ved konfirmasjonen, men det forekom. Jeg har sett personer som var nesten 50 år før de ble konfirmert, men DET var absolutt ett unntak.
Vi har jo ikke funnet noen dåpsinnførsel for Kari, så vi har ingen garanti for at hun var født ca. 1759. Det kan jo ha vært et par år senere. Alder oppgitt ved ekteskap, død eller ved folketellinger kan være feil. Alder den gangen var ikke så viktig.
Mvh Paul
Disse bøkene kom tidlig på 1800-tallet, men den økonomiske situasjonen var ikke noe bedre før den tid.
Det var ikke så vanlig at de var 20 år ved konfirmasjonen, men det forekom. Jeg har sett personer som var nesten 50 år før de ble konfirmert, men DET var absolutt ett unntak.
Vi har jo ikke funnet noen dåpsinnførsel for Kari, så vi har ingen garanti for at hun var født ca. 1759. Det kan jo ha vært et par år senere. Alder oppgitt ved ekteskap, død eller ved folketellinger kan være feil. Alder den gangen var ikke så viktig.
Mvh Paul
-
- Kontakt:
Ja, alder var et relativt begrep. Men det typiske var at de - dersom alderen ikke stemmer - var yngre enn det de oppga. Særlig dødsfall kan være forvirrende, men da var det jo ikke den døde som var sannhetsvitnet. Min erfaring er at alder ved giftemål og ved folketelling ikke er så gale. Men for all del: "42 år i 1801" kan godt bety at Kari var født litt utpå 1760-tallet.
Men altså: Hvor? Og hvem var pappa Per/Peder og den ukjente mora?
Tilknytning til Stang og Stangstangen kan ha noen røtter i seg, men trenger absolutt ikke ha det: Alle mine husmenn fra Enebakk blir flytta omkring såpass mye at det er et styr å holde rede på hvor de bodde til enhver tid. Og bygdebokforfatteren har ikke klart (eller villet) å holde styr på dem heller. Dessverre.
Far Per/Peder er født før 1740 og kanskje i Enebakk. Men hvem var han?
Hilsen Hans
Men altså: Hvor? Og hvem var pappa Per/Peder og den ukjente mora?
Tilknytning til Stang og Stangstangen kan ha noen røtter i seg, men trenger absolutt ikke ha det: Alle mine husmenn fra Enebakk blir flytta omkring såpass mye at det er et styr å holde rede på hvor de bodde til enhver tid. Og bygdebokforfatteren har ikke klart (eller villet) å holde styr på dem heller. Dessverre.
Far Per/Peder er født før 1740 og kanskje i Enebakk. Men hvem var han?
Hilsen Hans
-
- Kontakt:
Angående konfirmasjon:
Jeg har ikke forstått det slik som at konfirmasjonen var frivillig eller kunne utsettes i det uendelige. Konfirmasjonen var ei forutsetning for å kunne flytte hjemmefra og ta tjeneste, og det var så strengt at barn blei plaga med lange reiser for konfirmasjonsundervisning og overhøring: Jeg kjenner til historier fra Finnskogen om barn som traska i dagevis for å komme til og fra kirka/prestegården, og dette kan ikke ha vært frivillig. Dessuten var det krise dersom du strøyk til konfirmasjonen og måtte ta det opp igjen et halvt år seinere.
Hvis Kari blei konfirmert i 1779, er det mulig at hun er født i tidsrommet 1759-63, neppe seinere, vil jeg tro, når hun oppgir egen alder til 42 år i 1801.
På vegne av Kari er jeg stadig optimist til å kunne finne ut hvem far og mor var!
Hilsen Hans
Jeg har ikke forstått det slik som at konfirmasjonen var frivillig eller kunne utsettes i det uendelige. Konfirmasjonen var ei forutsetning for å kunne flytte hjemmefra og ta tjeneste, og det var så strengt at barn blei plaga med lange reiser for konfirmasjonsundervisning og overhøring: Jeg kjenner til historier fra Finnskogen om barn som traska i dagevis for å komme til og fra kirka/prestegården, og dette kan ikke ha vært frivillig. Dessuten var det krise dersom du strøyk til konfirmasjonen og måtte ta det opp igjen et halvt år seinere.
Hvis Kari blei konfirmert i 1779, er det mulig at hun er født i tidsrommet 1759-63, neppe seinere, vil jeg tro, når hun oppgir egen alder til 42 år i 1801.
På vegne av Kari er jeg stadig optimist til å kunne finne ut hvem far og mor var!
Hilsen Hans