Hvor ble Gudmund, f. 9.2.1923 i Førde av etter "adopsjon"

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Brukeravatar
Gunnar Homme
Sted: KRISTIANSAND S

Hvor ble Gudmund, f. 9.2.1923 i Førde av etter "adopsjon"

Legg inn av Gunnar Homme » 3. november 2022 kl. 17.30

Min fars tante het Hilda Marie Andreasdatter Botnen, f. 17.7.1901 i Angeldalen i Førde sokn. Hun fikk et barn (en sønn) med sønn på nabogården, Matias Martineuson Fosseng, Indrebø i Førde -R&c[0]=AT1AJizIETsTNVyt0X4jCe6lTvr3zwgAVAygoKvWMDzToX76KZKuxxZvymyoWB19pQCh11Y0lffj2LupAIiy1iVNQmtHQAog9KJd9g_HiaVE0b1iQG092O5DhpEK8ITWsYjXSn-EyciFhw84CUH4tr_7s_f5fVUPUmjUpBkwaCBsoda7C8BJV03JSn_AyoXbZjRyhXdLQwM4pJAO]https://media.digitalarkivet.no/view/6840/80454/95 Sønnen ble døpt Gudmund, f. 9.2.1923 i Botnen, i Førde. Ingen i slekta (som jeg vokste opp sammen med)  hadde hørt om, eller snakket om dette.  Da jeg fant denne informasjonen i kirkeboka i Førde, begynte jeg å spørre min mor som var inngiftet i den familien.  De andre "gamle" var da døde, men min mor visste mye.  Hilda hadde to søstre som hadde flyttet til Øvrebø, like nord for Kristiansand hvor min far var født og oppvokst. Den ene søsteren til Hilda Marie var min bestemor Inga Sofie Homme (f. Botnen). Hennes svigermor (min oldermor het Teodora Torkelsdatter Bakken fra Mosby, gift med min olderfar Ole Gundersen Homme. Hun satt i fattigstyrelsen i Øvrebø. Og hun hadde nok en finger med i spillet med å få "satt bort/adoptert bort" denne sønnen Gudmund. Bakkenslekta på Mosby er nok mitt beste utgangspunkt. Og min mor hadde hørt om dette, og hun sa at gutten var "satt bort" på Mosby men hun visste ikke til hvem.
Er det noen mulighet for at jeg kan finne frem til denne Gudmund ut fra disse opplysningene?

Brukeravatar
Gunnar Homme
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Hvor ble Gudmund, f. 9.2.1923 i Førde av etter "adopsjon"

Legg inn av Gunnar Homme » 6. november 2022 kl. 14.58

Dette ble feil.  Jeg har gått nærmere gjennom iformasjonen i Førde, og det er feil Hilda Marie som ligger til grunn her.  Beklager.
Ryktet som er bakgrunnen her er at barnet hennes ble født på Mosby i Odddernes sokn (Kristiansand) og at barnet ble "satt bort" der på Mosby.  
Siden Hilda Marie er feil også i denne etterlysningen, avslutter jeg den og legger inn en ny med rett informasjon

Svar

Gå tilbake til «Kristiansand distriktet - ukjent kommune»