Anne Marie Knutsen født 1847 i Gjerpen
Moderator: MOD_Telemark
-
Anne Marie Knutsen født 1847 i Gjerpen
Jeg søker hjelp til å finne ut mer om min tippoldemor Anne Marie Knutsen og hennes datter Ellen Marie Iversen, født 1884 i Kragerø. Ellen ble født utenfor ekteskap. Far Ivar Olsen, født ca. 1843, finner jeg bare på fødselspapirene til Ellen. Der står, foruten barnets mor, også Christian Gundersen med datter. I tillegg er forpakter og gårdbruker Steingrim Knutsen, født 1843 på papirene. Jeg antar han var gift med min tippoldemor siden han på samme tid var gift med en ved navn Anne Marie Knutsen. Steingrim finner jeg ikke igjen siden, ingen grav, men Anne Marie er på folketellingen fra 1891. Da bor hun bl.a. sammen med datteren Ellen i Kragerø. Det samme gjør hun under folketellingen i 1910, men da også med min oldefar, Vilhelm Bernhard Fredriksen, født 1884 i Brooklyn, New York. (Hans far var Fredrik Emil Blomqvist fra Åland, Finland, sjømann bosatt i Kragerø og Brooklyn. Han døde der. Resten av familien flyttet tilbake til Kragerø. Hans kone var Birthe Thorbjørnsdatter, gift Fredriksen fra Gjerstad, Aust-Agder, født 1856). De hadde da fått noen barn. Anne Marie fikk hjelp av fattigvesenet rundt 1910. Ellen og Vilhelm ligget gravlagt i Kragerø sammen med sønnen Einar Fredriksen. Resten av barna flyttet etter en stund til Larvik, Oslo m.m. Jeg leter etter info om hvem min tippoldemor evt. var gift med og hvor hun er gravlagt. Finner en Anne Marie Thorsen (født Knutsen) i Porsgrunn (Gjerpen har ligget under det området før, også under Holden, men nå Skien). Mannen til demme Anne Marie het Hans Thorsen og var skipsreder. Passer da ikke sammen med at hun måtte få økonomisk støtte av fattigvesenet på sine eldre dager. Det finnes også, i følge gravminne basen til Slekt og data, en Anne Marie Knutsen, født Nikolaisdatter Bodin, i Kragerø. (Ingen ektemann på gravstøtten). Finnet foreløpig heller ikke noen link til min Anne Marie, siden hun som ligger i Kragerø ble født i 1850, død 1911. Nikolaisdatter Bodin skal ha vært gift to ganger. Første mann vet jeg ikke nor om, men nummer to skal være omstreifer Karl Fredrik Knutsen. De ble gift i 1887, altså tre år etter at Ellen ble født. Det rare her er at begge disse mennene skal ha vært gift på tidspunktet hun ble født, men står ingenting, som jeg finner, om Elle Marie i forbindelse med dem/konene deres, bare om egne barn. Dersom jeg ikke hadde funnet Elen og Anne Marie sammen i folketellingene, ville jeg tro at hun ble satt bort. Ville være sannsynlig at hun ble gravlagt i Kragerø siden det var der vi vet hun bodde da hun var i 60-årene. Hun hadde flere oldebarn i Larviksdistriktet også, men ser ikke noe som tyder på at hun ligget gravlagt det. Håper noen kan hjelpe. Står skikkelig fast. Mvh Bente Fossdal (født Fredriksen)
-
OnlineMarit Lorvik Sørli
Re: Anne Marie Knutsen født 1847 i Gjerpen
Her var det det masse informasjon å lese seg opp på . 
Det er smart å legge til linker til den informasjonen som oppgis , da det kan ligge viktig " skjult " informasjon i kirkebokinnførslene.
Tenker vi begynner med Ellen Maries dåp , så alle som vil bidra med hjelp kjapt kan se originalkilden :
nr 30
https://www.digitalarkivet.no/kb20061124330831
Der ser vi blant annet at Anne Marie hadde et barn fra før ; " Hennes 2det Leiermaal ".
Ved å finne dåpen til det første barnet ,kan vi finne flere opplysninger om moren.

Det er smart å legge til linker til den informasjonen som oppgis , da det kan ligge viktig " skjult " informasjon i kirkebokinnførslene.
Tenker vi begynner med Ellen Maries dåp , så alle som vil bidra med hjelp kjapt kan se originalkilden :
nr 30
https://www.digitalarkivet.no/kb20061124330831
Der ser vi blant annet at Anne Marie hadde et barn fra før ; " Hennes 2det Leiermaal ".
Ved å finne dåpen til det første barnet ,kan vi finne flere opplysninger om moren.
-
Ja, takk. Vet det er mye info, men det sviver nå bare rundt for meg. Har prøvd å systematisere alt jeg vet og tenke logisk, men et ikke lett. Siden jeg er ny her, begynte med slektsforskningen i juli, er jeg ikke helt fortroende med alle redskaper som kan brukes ennå. Det med lenker må jeg sette meg inn i først. Fint du la ut dåpsattesten! Er nyttig info der. Kom på at i 1891 bodde det også et logerende familiemedlem ved navn Knut Thorsen, født 1803 i Bamle, sammen med Elen og Anne Marie. Han kan passe som sistnevntes far. Han var gift med en Elen Marie Pedersdatter, født ca. 1800. Fint å få nyttige tips! Mvh Bente Fossdal
-
OnlineMarit Lorvik Sørli
Det er notert 4 faddere ved dåpen , og slik det er innskrevet , er det ingen ting som viser at noen av disse var gift med hverandre.
Da hadde det stått f.eks. " og hustru " bak mennenes navn.
Da hadde det stått f.eks. " og hustru " bak mennenes navn.
-
Det var det jeg også trodde. Står jo ikke hustru, men kone så vidt jeg kan se, og kone kan jo også bare menes dame, siden yrket ikke pleide å stå foran deres navn på den tiden. Problemet da et jo fortsatt hvem hun evt. var gift med og hvor hun er gravlagt? Noe annet er hvorfor en antatt holden mann som Steingrim Knudsen skulle bære fadder til et barn som var født utenfor ekteskap og med en fattig mor (i hverfall var hun det på sine eldre dager). Takk for innspill.
Bente Fossdal
Bente Fossdal
-
Prøver å få lagt til kilder her, men finner ikke ut hva jeg kan trykke på het. Har kildene klare nedlastet...
Bente Fossdal
Bente Fossdal
-
-
-
-
Etter en god del knoting, fikk jeg endelig de aktuelle lenkene inn!
Så først nå at det vi ar skrevet at Anne Marie hadde et barn til, også uekte, men født før Ellen Marie. Det var litt å tenke på.
Bente Fosssal
Bente Fosssal
-
OnlineMarit Lorvik Sørli
Det er en del brikker i dette puslespillet som jeg stusser over. 
Det er godt mulig jeg er " på viddene " .........
Ved Elen Maries dåp , er barnets mors navn skrevet Anne Marine. Fødselsåret er oppgitt til 1844.
Ved 1891-tellingen er fødselsåret 1844.
I 1910-tellingen er fødselsdato 22.2.1847. ( Det er dessverre en del trykkfeil i 1910-tellinga )
003 Anne Knutsen - 03 - 0007 Sandaasen 7 - 004d - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 0801 Kragerø kjøpstad - Digitalarkivet
I 1891-tellingen bor det en Knut Thorsen ,fra Bamble, enkemann, hørende til familien , i husstanden.
Dette mistenker jeg er Anne Maries far.
Bakgrunnen for det er at i Dåpsprotokollen for Bamble finner vi en dåp :
Anne Marine , født 21. februar 1843 , foreldre Knud Thorsen Bakke og hustru Elen Maria Pedersdatter.
dåp nr 5 på høyre side :
https://www.digitalarkivet.no/kb20061201020671
Vi finner familien her i 1865-tellinga ( nr 005-006-007 ) :
005 Knud Thorsen - 0086 Malmhella - 007 Kalstadkilen - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1865 for 0816L Kragerø prestegjeld, Sannidal sokn og Skåtøy sokn - Digitalarkivet
Anne M er da (ca ) 22 år.
Vi finner foreldrene Knut og Elen her i 1875, begge er da på Fattigkassen
005 -006
005 Knut Toresen - 0029 Malmhellen - 018 Langetangen - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 0816P Sannidal prestegjeld - Digitalarkivet
Jeg tror at Elen Marie var døpt etter sin mormor .
Gift kone Elen Marie Pedersdatter , Malmhellen , døde 21.februar 1877 , 77 år gammel , av Alderdomssvaghet.
Dødsfall nr 9
https://www.digitalarkivet.no/kb20051005040856
Enkemand fattiglem Knud Thorsen f. 1803 , Bamble , døde 15.september 1892 også av Alderdomssvaghet .
nr 27
https://www.digitalarkivet.no/kb20061130040035

Det er godt mulig jeg er " på viddene " .........
Ved Elen Maries dåp , er barnets mors navn skrevet Anne Marine. Fødselsåret er oppgitt til 1844.
Ved 1891-tellingen er fødselsåret 1844.
I 1910-tellingen er fødselsdato 22.2.1847. ( Det er dessverre en del trykkfeil i 1910-tellinga )
003 Anne Knutsen - 03 - 0007 Sandaasen 7 - 004d - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 0801 Kragerø kjøpstad - Digitalarkivet
I 1891-tellingen bor det en Knut Thorsen ,fra Bamble, enkemann, hørende til familien , i husstanden.
Dette mistenker jeg er Anne Maries far.
Bakgrunnen for det er at i Dåpsprotokollen for Bamble finner vi en dåp :
Anne Marine , født 21. februar 1843 , foreldre Knud Thorsen Bakke og hustru Elen Maria Pedersdatter.
dåp nr 5 på høyre side :
https://www.digitalarkivet.no/kb20061201020671
Vi finner familien her i 1865-tellinga ( nr 005-006-007 ) :
005 Knud Thorsen - 0086 Malmhella - 007 Kalstadkilen - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1865 for 0816L Kragerø prestegjeld, Sannidal sokn og Skåtøy sokn - Digitalarkivet
Anne M er da (ca ) 22 år.
Vi finner foreldrene Knut og Elen her i 1875, begge er da på Fattigkassen
005 -006
005 Knut Toresen - 0029 Malmhellen - 018 Langetangen - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 0816P Sannidal prestegjeld - Digitalarkivet
Jeg tror at Elen Marie var døpt etter sin mormor .
Gift kone Elen Marie Pedersdatter , Malmhellen , døde 21.februar 1877 , 77 år gammel , av Alderdomssvaghet.
Dødsfall nr 9
https://www.digitalarkivet.no/kb20051005040856
Enkemand fattiglem Knud Thorsen f. 1803 , Bamble , døde 15.september 1892 også av Alderdomssvaghet .
nr 27
https://www.digitalarkivet.no/kb20061130040035
-
Neida, du har helt rett. Er en del rot med navn og årstall, de varierer en del. Ellers takk for en oversiktlig og detaljert framstilling. Du er nok inne på noe her. Har forså vidt vært inne på den samme tanken selv, spesielt da jeg så at det var en til med navnet Elen Marie. Virker jo logisk. Lurer litt på om denne Maren Th. Thorsdatter som er nevnt i 1865-folketellingen kan være datter av Thor Knudsen her. Jeg får fortsette å lete. Mangler jo fortsatt å få vite hvem Anne Marie evt. var gift med, hvem hennes uegte datter født før Elen var og når og hvor Anne M. døde og hvor hun ligger begravet. Kan jo prøve å søke på både Thorsdatter og Pedersdatter også. Mvh Bente Fossdal
-
OnlineMarit Lorvik Sørli
Jeg tror vi finner Anne Marie død 18.oktober 1912.
Dødsfall nr 16 her :
https://www.digitalarkivet.no/kb20060919040025
Notert begravet Kalstad. ( Se anmerkning lengst til høyre )
Vi vet jo ikke at hennes første barn var en datter, det kan jo ha vært en sønn. Det står jo bare at Elen Marie var hennes 2dt leiermål.
( Altså " en aktivitet " som har resultert i et barn
)
Dødsfall nr 16 her :
https://www.digitalarkivet.no/kb20060919040025
Notert begravet Kalstad. ( Se anmerkning lengst til høyre )
Vi vet jo ikke at hennes første barn var en datter, det kan jo ha vært en sønn. Det står jo bare at Elen Marie var hennes 2dt leiermål.
( Altså " en aktivitet " som har resultert i et barn

-
Kan virke som om du er inne på noe, men nå har jeg trålet gravminnebasen for Telemark, spesielt Kragerø for ente gang, og finner bare hun som hetet Anne Marie Knutsen (Nikolaisdatter Bodin)! Det står jo i lenken du sendte at denne A.M. var enke, men Nikolaisdatter Bodin har jeg sett dødsattesten til (husker ikke nå hvor), og der fikk jeg inntrykk av at hun døde før sin mann, Karl Fredrik Knutsen, så det stemmer heller ikke helt. A.Ms halsøsken kan godt være mannlig. Har ikke funnet noe der ennå. Vanskelig å finne hvem hun var gift med. Har ikke funnet noe på Ivar Olsen, far til Ellen. Ser ikke ut som om de giftet seg. Er også litt rart dersom hun skulle fått to såkalt uegte barn mens hun var gift med en annen. Var hos min tante i går. Der fikk jeg ordnet en kopi av bilde av Ellen Marie, 92 år på Kragerø sykehjem! Artig! Mvh Bente Fossdal
- Paul Johan Hals
Det ble betraktet som leiermål om barnet var dødfødt også. Da kan det være vanskelig å finne det andre sted enn i kirkeboka (under dødfødte).
Hvordan saken stilte seg på den tiden hvis moren aborterte, vet jeg ikke.
Mvh Paul
-
Takk for svar. Nei, det er ikke godt å vie. Fikk i kveld noen papirer av min far som bare har ligget i en skuff siden min farmor døde. På første side står det med håndskrift Anne Marie Knutsen ble født 22.febr. 1847, så da er i hvert fall den grei! Blir spennende å se hva som står i papirene! Bente Fossdal
-
Paul Johan: Tok tipset ditt og gikk inn på Digitalarkivet under døfødte. Vet jo ikke når gutten/ jenten i så fall døde, men siden jeg nå har fått bekreftet at hun ble født i Bamle, tok jeg utgangspunkt der. Begynte i1830 og kom til 1835 da jeg kom over noe. Vanskelig å tyde, men så navn som Knut Thorsen, Elen Marie og Thor Knudsen. Resten forsto jeg ikke. Kanskje noen greier å lese mer ut av det enn jeg? Skal prøve å få lagt ved lenken også. Bente Fossdal
-
OnlineMarit Lorvik Sørli
Her må vi være forsiktige så vi ikke surrer med generasjonene !
Det var Elen Marie født 1884 sin mor Anne Marie som hadde født et barn før Elen Marie.
Det barnet ble altså sannsynligvis født en eller annen gang etter 1867 , dersom Anne Marie var født 22.februar 1847.
Og da ser det ut til at letingen etter hennes opprinnelse må starte forfra igjen.........
Det var Elen Marie født 1884 sin mor Anne Marie som hadde født et barn før Elen Marie.
Det barnet ble altså sannsynligvis født en eller annen gang etter 1867 , dersom Anne Marie var født 22.februar 1847.
Og da ser det ut til at letingen etter hennes opprinnelse må starte forfra igjen.........

-
-
Ja, du har selvfølgelig rett, Marit! Er litt sliten i kveld. Er derfor jeg ikke har gått gjennom papirene ennå. Født Gjerpen står jo også et par steder. Gjerpen har sånn jeg har lest ligget inn under forskjellige områder. Tenkte kanskje det hørte til Bamle dengang..? Bente
-
OnlineMarit Lorvik Sørli
Elen Maries far var ved dåpen notert å være Enkemand Tømmermand Ivar Olsen i Skaatø , oppgitt fødselsår 1843.
Jeg fant en Tømmermann Iver Olsen , Skåtøy , fødselsår oppgitt til 1842.
Ham finner vi her i 1875-tellinga :
001 Iver Olsen - 0041 Kalstadkilen - 017 Frydensborg - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 0816P Sannidal prestegjeld - Digitalarkivet
Kona hans døde den 24.april 1881 , så han var altså enkemann ved Elen Maries " tilblivelse ".
Jeg mener han er en god kandidat.
Når det gjelder Anne Marie , så er dette med fødselsåret svært forvirrende , siden det er oppgitt flere ulike fødselsår ved de ulike registreringene.
Jeg fant en Tømmermann Iver Olsen , Skåtøy , fødselsår oppgitt til 1842.
Ham finner vi her i 1875-tellinga :
001 Iver Olsen - 0041 Kalstadkilen - 017 Frydensborg - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 0816P Sannidal prestegjeld - Digitalarkivet
Kona hans døde den 24.april 1881 , så han var altså enkemann ved Elen Maries " tilblivelse ".
Jeg mener han er en god kandidat.
Når det gjelder Anne Marie , så er dette med fødselsåret svært forvirrende , siden det er oppgitt flere ulike fødselsår ved de ulike registreringene.

-
Tror den Ivar du fant kan være den rette, men vet jo ikke om Elen giftet seg med ham etterpå.. Når deg gjelder fødselsdato på Anne, er du ikke alene om å være forvirret. Jeg tok et raskt overblikk på papirene jeg fikk, men ble bare mer forvirret, for på neste side står det navnet Anne Marine Knutsen født 1744! Noen av arkene er rene kopier av kirkebøker m. m., og de er forsøkt tolket som vi gjør. Det står et spørsmålstegn ved fadder Steingrim Knutsen, om han kan være hennes bror.. Ellers er navnet Farsjø nevnt ikke i forbindelse med Steingrim). Når jeg ser hvor det med 2. leiemål står, lurer jeg på om det kan gjelde far Ivar Olsen? Navnet Marine står bare et sted, ellers blir Marie brukt, og det er jo navnet på datteren, så regner med at Marie er det rette navnet hennes. Googlet Farsjø, og ser at det er i Sannidal, Kragerø-området). Ellers står det jo en e fot ekteskap på Anne M., så en eller annen må hun jo ha vært gift med.. Finner vi det, kan det kanskje være lettere å finne gravstedet.. Mvh Bente Fossdal
-
OnlineMarit Lorvik Sørli
Dette er Stengrim Knudsen på Kalstad i 1875 , selv om fornavnet hans er tolket noe underlig i Folketellingen 
001 Stengren Knudsen - 0007 Kalstad Søndre - 016b Kalstad - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 0816P Sannidal prestegjeld - Digitalarkivet
Hans fødested er Nes sogn og prestegjeld, så han var altså ikke hennes bror.
Og han er her i 1891 :
001 Stengrim Knutsen - 113 - 005b [Mangler kretsnavn] - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1891 for 0815 Skåtøy herred - Digitalarkivet

001 Stengren Knudsen - 0007 Kalstad Søndre - 016b Kalstad - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 0816P Sannidal prestegjeld - Digitalarkivet
Hans fødested er Nes sogn og prestegjeld, så han var altså ikke hennes bror.
Og han er her i 1891 :
001 Stengrim Knutsen - 113 - 005b [Mangler kretsnavn] - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1891 for 0815 Skåtøy herred - Digitalarkivet
-
Dersom de reiste mye rundt, kunne jo de muligens ha vært søsken, men det er lite trolig. Holden-distriktet var ganske stort på den tiden, og kan muligens ha omfavnet Gjerpen også, men det står Ulefoss Holden i 1891 folketellingen. Ulefoss er ikke nevnt sammen med min Anne M. andre steder. En annen ting er at i 1891 bodde hun jo sammen med datteren i et annet hus i Kragerø. Dersom hun skulle vært gift med Steingrim, måtte de i så fall ha skilt lag midt. Usannsynlig. I de folketellingene jeg vet hun er nevnt (de lenkene jeg la ut) bærer hun etternavnet Knutsen, ikke Thorsen. Om hennes far var Knut Thorsen, kunne hun for så vidt kalt seg Thorsen/Thorsdatter, men ser ikke sånn ut. Selv om hun tydeligvis har vært gift, så hat hun likevel kalt seg Knutsen. (Står jo Knutsen allerede på dåpsattesten ti Elen.. Det skal visst ikke være lett..
-
OnlineMarit Lorvik Sørli
Jeg er redd for at det kan bli feil fokus her nå.
Steingrim Knutsen som var fadder for Elen Marie var IKKE gift med Anne Marie Knutsdatter.
Han giftet seg 18.april 1869 med Anne Marie Thorsdatter fra Holden. Hun var datter av en Thor Pedersen.
Se vielse nr 11 her :
https://www.digitalarkivet.no/kb20061128330334
Stengrims fars navn er Knud Knudsen.
Det er den Anne Marie vi finner sammen med ham i 1875 og 1891-tellingene.
Steingrim Knutsen som var fadder for Elen Marie var IKKE gift med Anne Marie Knutsdatter.
Han giftet seg 18.april 1869 med Anne Marie Thorsdatter fra Holden. Hun var datter av en Thor Pedersen.
Se vielse nr 11 her :
https://www.digitalarkivet.no/kb20061128330334
Stengrims fars navn er Knud Knudsen.
Det er den Anne Marie vi finner sammen med ham i 1875 og 1891-tellingene.
-
Ja. Hvorfra går vi nå? I mine papirer står bare fødselsdato og den varierer jo.. Anne M . skal imidlertid ha bodd på Sandåsen i Kragerø i 1910 og folketellingen da viser at hun bor med familien, men uten mann. Da vet vi i hvert fall at hun var i live i 1910!
-
Fant ikke noe som kan brukes i papirene jeg fikk. Har imidlertid fått høre at Elen M. ble født i Langesund, Bamle. Kan da være sannsynlig at det er på det stedet Anne M. er født, selv om det står Gjerpen noen steder. Ellers skulle visst mannen hun var gift med ikke ha vært særlig grei Føler jeg bare går i ring her. Har ikke hatt boe problem med å finne mine andre tippet, men denne her er en hard nøtt!
Bente Fossdal
Bente Fossdal
-
Prøver meg igjen, og håper fortsatt på at noen får til å hjelpe meg. Det gjelder min tippoldemor Anne Marie Knutsen (se over). Jeg har virkelig sjekket der jeg kan, men står fast. Jeg fant henne i 1910 folketellingen, men bare fordi jeg søkte via hennes datter Elen Marie Iversen, min oldemor.. Tenkte jeg kunne prøve det samme med 1920 folketellingen, men det ga ikke samme resultat. Det fant jeg bare oldemor, oldefar Vilhelm Bernhard Fredriksen og deres syv barn (innbefattet min farfar Willy Fredriksen). Alke barna skal være født i Kragerø og foreldrene er gravlagt der. Det står også at Elen er født i Kragerø, og ikke Langesund som nevnt før. Anne M. er da enten død, men ikke registrert i gravminne basen, gravlagt under et annet etternavn eller kanskje bosatt på et eldrehjem. Håpet noen finnet dette interessant og kan hjelpe! (Link kommer)
Mvh Bente Fossdal
Mvh Bente Fossdal
-
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 3824006840
Her er lenken til 1920 folketellingen som nevnt i innlegget over.
Bente Fossdal
Her er lenken til 1920 folketellingen som nevnt i innlegget over.
Bente Fossdal
-
Jeg har nå med god hjelp av flere slektsforskere funnet ut met om min tippoldemor. Det hoste seg at hennes navn var Anne Marine Knutsen, ikke Marie. (Hennes søster het Anne Marie). Da vet jeg også hvor hun er gravlagt, nemlig i Sannidal, men graven hennes der finner jeg ikke. Den er ikke registrert og er nok slettet.
Det som da gjenstår er å finne ut met om hennes 2. leiemål (se datteren Elen Maries fødselsattest over) og hvem hun var gift med. Jeg har søkt blant fødte og døpte og blant dødfødte i Telemark, men finner ikke noe. Det samme gjelder for giftemål. Anne Marine står som ugift helt fram til folketellingen i 1910. Da er hun plutselig omskrevet som enke og det samme er hun på dødsattesten i 1912. Lenker følger.
Det er utvilsomt noe som ikke stemmer. Håper noen kan hjelpe med dette!
Mvh Bente Fossdal
Det som da gjenstår er å finne ut met om hennes 2. leiemål (se datteren Elen Maries fødselsattest over) og hvem hun var gift med. Jeg har søkt blant fødte og døpte og blant dødfødte i Telemark, men finner ikke noe. Det samme gjelder for giftemål. Anne Marine står som ugift helt fram til folketellingen i 1910. Da er hun plutselig omskrevet som enke og det samme er hun på dødsattesten i 1912. Lenker følger.
Det er utvilsomt noe som ikke stemmer. Håper noen kan hjelpe med dette!
Mvh Bente Fossdal
-
-
-
Og Marit Sørli: Du hadde rett med hensyn til Anne Marine Knutsen sine foreldre! (Se innlegg over). De heter Knut Thorsen og Elen Marie Thorsen, født Pedersdatter, så takk så mye for det! 
Bente Fossdal

Bente Fossdal
-
OnlineMarit Lorvik Sørli
Så flott at det ble en løsning på hennes opprinnelse ! 
Dersom kommentaren i kirkeboken ved datteren Elen Maries dåp er riktig , hadde Anne Marine født et barn tidligere.
Dette barnet kan ha blitt bortsatt , eller dødd tidlig , siden vi ikke finner det sammen med moren i noen telling.
Denne saken har mange " tåkete " spor , siden fødselsåret varierer med 4 år fra innførsel til innførsel.
Om Anne Marine ble gift " på sine eldre dager ", sannsynligvis over 50 år gammel ( hun var ugift i 1891- tellinga, men oppgitt som enke i 1910 ) kan jo være mulig.
Hvor , og med hvem blir spørsmålet........

Dersom kommentaren i kirkeboken ved datteren Elen Maries dåp er riktig , hadde Anne Marine født et barn tidligere.
Dette barnet kan ha blitt bortsatt , eller dødd tidlig , siden vi ikke finner det sammen med moren i noen telling.
Denne saken har mange " tåkete " spor , siden fødselsåret varierer med 4 år fra innførsel til innførsel.
Om Anne Marine ble gift " på sine eldre dager ", sannsynligvis over 50 år gammel ( hun var ugift i 1891- tellinga, men oppgitt som enke i 1910 ) kan jo være mulig.
Hvor , og med hvem blir spørsmålet........
-
Ja. Har gått i de skannede kirke-arkivene og sjekket giftemålene fra 1891 og fram til 1910, hvor vi vet Anne Marine hun bodde med familien. Har ikke funnet noe. Kanskje deg med enke er feil..? Ugift står jo fra nesten begynnelse til slutt på henne, og hun heter Knutsen hele veien. Blir jo nysgjerrig når det er så vanskelig å finne ut av. Det et synd at det et så lite info å få om dette fra den eldre generasjon i min familie. Hadde jeg enda begynt med slektsforskningen noe før. Hadde jo besteforeldre i live ganske lenge, men tenkte da ikke over å spørre så mye da jeg var yngre.
Har lurt på det med Anne Marines 2. leiemål. Har søkt blant dødfødte, men ikke funnet noe. Kan barnet være satt bort til andre? Sjekket med adopsjon, og fikk inntrykk av at det ble satt i system her i landet først senere. Det er bare Elen Marie som nevnes i folketellingene. Anne var jo rundt 40 år da hun fikk Elen, så det første barnet kan være voksen da, men likevel rart at man ikke finner noen spor her. Jeg er helt fersk med slektsforskningen, begynte i juli, så jeg innser mine begrensninger, men hadde vært gøy å finne svar på disse tingene. Så dersom noen føler seg kallet, blir heg veldig takknemlig!!
Bente Fossdal
Har lurt på det med Anne Marines 2. leiemål. Har søkt blant dødfødte, men ikke funnet noe. Kan barnet være satt bort til andre? Sjekket med adopsjon, og fikk inntrykk av at det ble satt i system her i landet først senere. Det er bare Elen Marie som nevnes i folketellingene. Anne var jo rundt 40 år da hun fikk Elen, så det første barnet kan være voksen da, men likevel rart at man ikke finner noen spor her. Jeg er helt fersk med slektsforskningen, begynte i juli, så jeg innser mine begrensninger, men hadde vært gøy å finne svar på disse tingene. Så dersom noen føler seg kallet, blir heg veldig takknemlig!!
Bente Fossdal