Min konklusjon er at jeg sannsynligvis har noen individer med like navn mikset i hop, godt hjulpet at Hylbakk himself. Og jeg finner altså ikke veien ut av dette igjen.Beklager, men dette innlegget må bli langt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
** Anne Olsdatter giftet seg til Frøya/ Hitra i 1870, med Albrigt Hansen. Faren er oppgitt som Ole Olsen, ingen stedsnavn.
Herfra er det lett å følge familien. Men det er alt FØR jeg lurer på.
Her er hva jeg har av ulike kilder:
Her er hennes dåpsnotat fra Tingvoll sokn 1843
Innslag #122
Tilsynelatende er foreldrene Ole Olsen og Dordi Einerdatter gift og bor på Angvik, nå Gjemnes?
Faddere er John Olsen Scheid, Tørris Andersen Angvik, dreng Anders Olsen Løseth, kone Eli Nilsdatter Angvik, pikene Maria Larsdatter Angvik og Einersdatter Haltvik.
Jeg finner ikke familien i Tingvoll ættesoge 1 under Angvik, så de var muligens husmenn der, da.
Noen familetrær sier at Ole er Ole Olsen Løset, f 1800 på gården der,
Venstre side, nederst i første tredjedel av siden.
I såfall er han barn nr 3 øverst til høyre:
Tingvoll ættesoge 3 s 25
Han og hans yngre bror flyttet 1829 til Tingvoll fra Stangvik:
#13 og #14 høyre side
Herfra ramler mysteriene inn:
En Ole Olsen Løset 28 år gml, giftet seg i 1828 med Magnhild Einersdatter Skjølsvik 27 år
Høyre side #19
Hva som skjedde i det ekteskapet er ukjent for meg, men:
MAGNHILD Einersdatter Skjølsvik er påstått oppigjen gift med Hans Andersen Reiten (f 1799) den 14 nov 1836, 35 år gml. Da står hun notert som pige, så her må det jo være en sammenblanding av identiteter, eller så skjønner jeg ingenting:
Magnhilds vielse til Hans Andersen i 1836
Hylbak går god for at dette er riktig.
Se nederst på ve side
Magnhild har en eldre søster, Dordi, som skulle kunne være en god kandidat for å være Anne Olsdatter 1843 sin mor. Men Hylbakk sier intet om det, se lenken over her.
Men Dordi giftet seg i 1855 med enkemann Anders Arntsen Bjerkhol.
Så vidt jeg klarer tyde er hun her enke, har etternavn Løseth el Sørseth og fødested Skjølsvik.
Viede i Tingvoll 1855, #2, 11. april
Tilbake til Ole Olsen Løset f 1800:
I følge Stangvik bygdebok 3 s 20 fikk en Ole Olsen Løset en sønn i 1825 med Dordi Einarsdatter ÅSPRONG, f ca 1807. Hun er datter av Einar Jakobsen og Magnhild Larsdatter Åsprong.
Stangvik ætter 3 s 20, nederst
Er dette samme Ole?? Får han virkelig barn med Dordi Einersdatter og Dordi Einarsdatter??
Her er sønnen Einars dåp i Stangvik 1825:
Stangvik 1825, #24 ve side
Så har vi Ole Olsen Sortdal (?) og kona Dordi Einarsdatter som i 1839 får en datter kalt Anne:
Anne Olsdatter 1839, Tingvoll sokn #52
Så hvem er så de?
Så fant jeg denne etter jeg hadde postet nnlegget:
Dordi Einersdatter og Ole Olsen på Slettbakk fikk i 1832 en sønn kalt Ole:
Ole og Dordis sønn Ole, #73
Nå har jeg også bladd gjennom alle viede i Tingvoll for 1828-1832 og finner ingen notat for Ole Olsen og Dordi Einersdatter.
Kan det være så gale at vielsesnotatet fra 1828 har feil navn på bruden? At det skulle vært Dordi som giftet seg?