Takk Even, dette var supert

.
Får en del bekreftelser her samt et mye større perspektiv enn bare navn og datoer.
Er fortsatt noe forvirrende med navn på Ole men jeg føler det ganske sikker at Ole Jonsen Stang, Ole Gretteland og Ole Johannesen alle er samme person og Giertru sin ektemann. Er du av samme formening? Det samme gjelder denne setningen og at det skulle stått Ole "Jonsen" Stang og ikke "Jensen" - "
Derefter indleverede Ole Jensen Stanget fra Hr. Werenskiold til Borregaard under29de Novbr 1738 udstæd Skiøde paa GaardenSøndre Gretteland. . ."
Jeg er fortsatt noe usikker på om de to vielsene innledningsvis i Emne er to ulike vielser, men det har kanskje ikke like stor betydning lenger da det gjennom skifte er bekreftet at Ole Jonsen Stang var gift med Giertru (andre slektstre oppgir Malene Giertru men jeg klarer ikke å finne noen kilder som refererer det navnet).
- Brudgommen Ole Jonsen Stang har en bror Ellert Jonsen Stang og sistnevnte er caut. i begge vielsene
- I følge skifte er brudens bror Hans Henrichsen Høydahl (vergen) og hans far er, i følge Kirkeboken for Tune, Henrich Høydahl. Henrich Høydal er caut, for den første vielsen hvor Pige er Malene, men har er ikke caut. ved vielsen hvor Pige er Giertru (hans datter).
Skiftene i Tune begynner først fra 1775 så jeg finner ikke noe skifte etter Henrich Høidahl (vet heller ikke om andre kilder jeg kan lete etter familie). Giertrud er beregnet til å være født ca. 1716 og Kirkebøkene i Tune starter 1720 så jeg finner ikke der hennes fødsel og bekreftelse på navn.
Med DA antar jeg du mener Digitalarkivet - er det forum for hjelp til tyding der også?
Igjen tusen takk for hjelp, med blid og fornøyd hilsen