Kirkebok Tune 1736

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Karl Morten Johansen

Kirkebok Tune 1736

Legg inn av Karl Morten Johansen » 28. oktober 2021 kl. 16.41

Hei
Ønsker hjelp til å tyde oppføring nr. 21 og 23 under Trolovede 1736 i Tune kirkebok 1 side 51: https://media.digitalarkivet.no/view/7492/26

I linje 21 synes jeg det står: Olle Jonsen Stang - P Malene Hendrichsdatter Høydal - Forlovere Hendrich Høydal og _____? Stang
I linje 23 synes jeg det står: Corporal Olle Jonsen Stang - P ____? Hendrichsdatter Høydal - Forlovere _____? Stang og Gunraa Rostad

Synes det er litt påfallende at det omtrent samtidig er to personer med navn Olle Jonsen fra Stang som har giftet seg med en pike Hendricsdatter fra Høydal. Første steg til å finne en forklaring/avklaring kan være å forstå alt som står i kirkeboken. Håper noen kan hjelpe med tyding (og/eller innspill til avklaring) :) 

Karl Morten Johansen

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Kirkebok Tune 1736

Legg inn av Else Berit Rustad » 28. oktober 2021 kl. 19.28

Dette er to forskjellige vielser. I den andre (23) heter bruden Fredriksdatter.

Mvh
Else B.

Karl Morten Johansen

Legg inn av Karl Morten Johansen » 28. oktober 2021 kl. 20.53

Takk for avklaringen.

Jeg vet at navnet på barnefaren er Olle Jonsen Gretteland, mest sannsynlig født på Stang. Hvis jeg har tydet det rett er navnet på begge brudgommene Olle Jonsen Stang? Håper noen også kan hjelp til med å tyde de ordene hvor jeg har satt spørsmålstegn ved. 

Karl Morten

Brukeravatar
Even Stormoen
Sted: STAVANGER

Legg inn av Even Stormoen » 28. oktober 2021 kl. 21.12

Et forsøk: 

21. d: 6 Sept: Olle Jonsen stang %??% C d: 28 oct
P. Malene Hendricksdatter Høydal
Caut. Hendrick Høydal. Ellert stang 

23. d: 16 Sept. Corporal Olle Jonsen stang
P. Jertru Hendricksdatter [uenig med Else, dessverre] Høydal
Caut. Ellert stang, gunnar(?) Rostad. 

Det er nok allikevel to forskjellige trolovelser. I hvert fall to forskjellige bruder ;-) 

Mvh

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 28. oktober 2021 kl. 21.55

Jeg er fremdeles enig med meg selv at bruden heter Jertru (takk, Even for korrigeringen)Fredriksdatter!

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 28. oktober 2021 kl. 22.00

Nå først ser jeg at du har rett, Even. :shock:
Mea culpa!!

Mvh
Else B.

Karl Morten Johansen

Legg inn av Karl Morten Johansen » 3. november 2021 kl. 18.45

Takk for hjelp og korrigering av etternavn, den kom godt med :D
Jeg har lett langt og lenge for å finne ut av de to Ole Jonsen Stang. Har funnet den ene som er gift med Giertrud Hendrichsdatter mens den andre er "borte". En del andre slektstre oppgir Mallene Giertrud Hendrichsdatter som Ole sin kone, altså begge brudene sine navn.

I Kirkebøkene finner jeg ham både som Ole Gretteland og Ole Jonsen. Ved Giertrud sin død er han oppført som Ole Gretteland. Finner han også nevnt i et skifte på gården Høydahl, der er han nevnt som Ole Jonsen Gretteland. I skiftekortet på gården Gretteland søndre ved Giertrud sin død står enkemannen oppført som Ole Johannesen Stang. Dette er jo fortsatt litt forvirrende så jeg har prøvd å søke videre i skifteprotokoll 1b fra Tune sorenskriveri (også for å se om jeg finner noe link til potensiell far Jon Sørensen og brødrene Eilert (Ellert), Stang og Hans Jonsen, Ørmen.

Problemet er at jeg igjen trenger hjelp til tyding. Jeg kan se at både Ole Johannesen, Ole Jonsen Stang og Ole Gretteland er benyttet i skifteprotokollen, men klarer ikke å tyde i hvilken sammenheng og om det er samme person. Usikker på om jeg skal poste i dette Emne eller opprette nytt, prøver her først :)

Skifte er anno 1775, 10. Juni, begynner på side 416b høyre kolonne i skifteprotokoll 1b Tune sorenskriveri: https://media.digitalarkivet.no/view/25711/423
Det jeg tror er mest viktig å få tydet er:
  1. Fra starten side 416 og 8 linjer ned til der barna listes opp (barna står oppført i skiftekortet som er lett å tyde; https://media.digitalarkivet.no/view/76089/501).
  2. Side 417 fra start og ca 6 linjer - tror de etterfølgende linjene i avsnittet er beskrevet i skiftekortet.
  3. Side 417 høyre kolonne øverst. Det står listet opp noen navn (Ole Stang,..............., Hans Høydahl). I hvilken sammenheng er de listet opp, muligens der er nevnt nederst venstre kolonne?

Mvh
Karl Morten

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 3. november 2021 kl. 19.03

Lykke til, Karl Morten!
Mvh
Else B.

Brukeravatar
Even Stormoen

Legg inn av Even Stormoen » 4. november 2021 kl. 0.00

Nja, skiftet begynner v. kolonne 416b: 

Anno 1775 den 8de Julii blev til enSkifteRets behandling paa Gaarden
Gretteland Søndre Retten sadt og admini
steret paa Lille Trossvig, nærværende 
Lensmanden Hans Paulsen og Hans
Høydahl, saa var og overværende Enke
manden Ole Stang og Børnene  . . . 

osv. Og to svigersønner, Lars Olsen Walle og Ole Andersen. Ringstadhavnen

. . . . Liigeledes paa de Umyndi-
ges Vegne Deres Morbroder Hans
%Hans% Høydahl . . .

Disse har, såvidt jeg kan forstå, forfattet en Contract som omhandler barnas hjemmegift [medgift] og bryllup. 

Videre, h. kolonne: 

Den bemeldte Contract lyder saaledis:
Anno 1775 den 19 Junii er der skeed 
Mindelig Registrering og Vurdering
efter afgangne Giertrud Hendrichs 
Datter der boede og døde paa Rolvsøen i Thune
Sogn beliggende den 17de Junii imellem
den igienlevende Enkemand Ole Johan
nesen og deres udj ægteskab . . . 

[osv. - barnas navn igjen]. . .

og paa de Umyndiges Vegne Hans Hendricksen

Høydahl. Som nærmeste Værge effter den
afdøde og er bleven foreenet af samtlige
Arvinger udlægges til Dem som ere hiemme
ligesom De forrige som ere gifte i hjemme
gifter Sæng(?) og Brølløps Udlæg Saaledes
som følger: –
For det første bliver tillagt ligesom hans
forrige Broder John Olsen til Hendrick
Olsen udlagt som følger: – 

Siden vil ikke ‹svelge›. mer tekst, må fortsette i nytt innlegg.

Brukeravatar
Even Stormoen

Legg inn av Even Stormoen » 4. november 2021 kl. 0.06

Nei, dette går ikke! Frustrert. Får prøve å redigere direkte i innlegget. Et eksperiment. Ha tålmodighet.

[hva de forskjellige får utlagt som medgift.Og fortsetter side 417a. ]

H. kolonne: Dog ere vi samtlige bleven foreenet
om, at om Det findes Sænger(?) eftter Faderens
Død at de sidste udtage Dem (??) imod
de forrige bortgifte Døttre hvilke vi
samtlige Arvinger herved har tæsteret og
giort foreening. – Dog i meening De
3de Døttre som hiemme er at have Sænger(?)
imod de andre tvende. –

Det går hvis jeg deler inn i små doser. Forts. følger.

Brukeravatar
Even Stormoen

Legg inn av Even Stormoen » 4. november 2021 kl. 0.22

Nei, her er en eller annen ‹bug›, vil ikke forhåndsvises til redigering her når jeg limer inn fra egen tekstbehandler. Aner ikke hva jeg skal gjøre, fortsatt en god halvpart gjenstår. SUR!

Brukeravatar
Even Stormoen

Legg inn av Even Stormoen » 4. november 2021 kl. 0.25

[Gjelden begynner å listes. Blant kreditorene erSønnen Hendrick Olsen Gretteland og ‹onkel Hans› Høydahl.] Hvilken Gield tilligemedDe øvrige derudi SpecificeredeUdgifter samt Skiftets Omkost.Enkemanden bemeldte OleStang tilbød sig selv at vilde bestride, uden videre Om-kostninger for Boet, og badEnkemanden at der endnumaatte Observeres hvad i denindgivne Forretning dog moden anden Haand, at de 3de yngsteDøttre nyder imod de 3de ældste [417b v. kolonne:] 1 Sæng(?) in Natura hvorved alle nærværendeArvinger var fornøiet.Derefter indleverede Ole Jensen Stanget fra Hr. Werenskiold til Borregaard under29de Novbr 1738 udstæd Skiøde paa GaardenSøndre Gretteland. . .  [dette beynner å bli lovlig langt, men Ole (her plutselig kalt Ole Gretteland) har solgt en del av gården tilsønnen John Gretteland, og han har penger tilgode hos sønnen Elling for Gaarden Mellem Grettelands indkjøbsom føres boet til inntekt. Fordi Ole tar seg av gjeld og utgifter beholder han en tilsvarende større del av boet, med allessamtykke. Saaledes at være passeret bekræftesunder vore Hænder [h. kolonne:] Ole Stang, J. Olsen, Hendrick Olsen, LarsOlsen Walle, Ole Andersen, Hans Paul-sen Lensmand, Hans Høydahl. –Som Formynder for de Umyndige Børnforbliver Faderen med Tilsyn af HansHøydahl som lovforsvarlig haver atpaasee de Umyndiges bedste. [så kommer utleggene av selve arven, og skiftet sluttes.] Mvh

Brukeravatar
Even Stormoen

Legg inn av Even Stormoen » 4. november 2021 kl. 0.28

Ja dette blir resultatet. Får ikke redigert i det hele tatt. Alt blir en lang linje. Det er en grunn til at jeg trives best i DA . . .

Sur og frustrert hilsen

Karl Morten Johansen

Legg inn av Karl Morten Johansen » 4. november 2021 kl. 13.04

Takk Even, dette var supert :D

Får en del bekreftelser her samt et mye større perspektiv enn bare navn og datoer.

Er fortsatt noe forvirrende med navn på Ole men jeg føler det ganske sikker at Ole Jonsen Stang, Ole Gretteland og Ole Johannesen alle er samme person og Giertru sin ektemann. Er du av samme formening? Det samme gjelder denne setningen og at det skulle stått Ole "Jonsen" Stang og ikke "Jensen" - "Derefter indleverede Ole Jensen Stanget fra Hr. Werenskiold til Borregaard under29de Novbr 1738 udstæd Skiøde paa GaardenSøndre Gretteland. . ."

Jeg er fortsatt noe usikker på om de to vielsene innledningsvis i Emne er to ulike vielser, men det har kanskje ikke like stor betydning lenger da det gjennom skifte er bekreftet at Ole Jonsen Stang var gift med Giertru (andre slektstre oppgir Malene Giertru men jeg klarer ikke å finne noen kilder som refererer det navnet).
  • Brudgommen Ole Jonsen Stang har en bror Ellert Jonsen Stang og sistnevnte er caut. i begge vielsene
  • I følge skifte er brudens bror Hans Henrichsen Høydahl (vergen) og hans far er, i følge Kirkeboken for Tune, Henrich Høydahl. Henrich Høydal er caut, for den første vielsen hvor Pige er Malene, men har er ikke caut. ved vielsen hvor Pige er Giertru (hans datter).
Skiftene i Tune begynner først fra 1775 så jeg finner ikke noe skifte etter Henrich Høidahl (vet heller ikke om andre kilder jeg kan lete etter familie). Giertrud er beregnet til å være født ca. 1716 og Kirkebøkene i Tune starter 1720 så jeg finner ikke der hennes fødsel og bekreftelse på navn.

Med DA antar jeg du mener Digitalarkivet - er det forum for hjelp til tyding der også?

Igjen tusen takk for hjelp, med blid og fornøyd hilsen

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 5. november 2021 kl. 14.39

Ja, det er forum for tyding der også.

Mvh
Else B.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»