Hvor ble det av Hans Bjerke Jakobsen (f. ca 1862) i Flkt 1920?

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
Anja Emilie Olsen Bråthen

Hvor ble det av Hans Bjerke Jakobsen (f. ca 1862) i Flkt 1920?

Legg inn av Anja Emilie Olsen Bråthen » 25. mai 2021 kl. 17.55

Hei!

Jeg har fulgt min slekt fra Lyngen i Troms til flytting til Honningsvåg, men nå i 1920, mangler altså far i familien.
Jeg vet at familien Bjerke Jakobsen flyttet fra Lyngen til Honningsvåg mellom 1910 og 1912 og fikk noen flere opplysninger i folketellingen 1920. Jeg finner alle i familien bortsett fra Hans og vet ikke hvor jeg skal lete..
Siste antatt oppholdsted:
1912 "s- honningsvåg": Sønn Haakons fødsel  (nr 40)
1921 "h.våg": Datter Lauras konfirmasjon (nr 24)
1924 "berlevåg": Sønn Ernsts konfirmasjon (nr 10)

I 1920 bor alle hans barn i Honningsvåg, og de yngste er pleiebarn. I 1917 måtte nemlig alle Hans' eiendeler selges på auksjon, jeg antar dette er grunnen til at barna nå er pleiebarn og at familien er splittet.
Mor i familien har flyttet med en datter (Katinka f. 1916) til Gamvik og på hennes personseddel står det notert "mand bosatt annet sted". Jeg vil derfor anta at han hvertfall lever i 1920, men hvor han er er et mysterium... Kan noen hjelpe?
Han var jo fisker, kan han vært ute på sjøen? Hvor begynner jeg eventuelt å søke?
Jeg har gjort generelle søk i digitalarkivet og manuelt bladd meg gjennom folketellinger for Berlevåg, Kjelvik, Gamvik, inn- og utflyttinger, fødsler og død (Finner forøvrig ikke Katinka registrert noe sted heller annet enn folketelling). Men har altså ikke fått noe napp.

Informasjon om familien Bjerke Jakobsen
Far: Hans Bjerke Jakobsen (f. 1862, Lyngen) (sønn av Jakob Andersen (f. 1824 Vågå, Gulbrandsdalen) og Katarina Isaksdatter (f. 1825, Finland))
Mor: Hanna Birgitte Jakobsen f. Arnesen/Paulsen (f.1972, Kjosen) (datter av Arne Severin Paulsen og Anne Martha Mikkelsdatter)
Barn:
Vally Bjerke (f.1895)
Jakob Arnold Bjerke (1897 - 1921)
Arthur Bjerke (1898 - 1960)
Karsten Bjerke (f.1901)
Helene Johanna Bjerke (f.1902)
Hans Gustav Bjerke (f.1904)
Laura Henriette Bjerke (f.1907)
Ernst Theodor Bjerke (f.1909)
Haakon Bjerke (f. 1912 - 1912, Honningsvåg)
Katinka Bjerke (f.1916, Honningsvåg)
Øvrige barn er født i Lyngen, gnr/bnr 86/1, Sollia/Solliden/Sollien i Kjosen, Lyngen, Troms.

Tilleggsopplysning: Ingen av Hans' sine søsken har navnet Bjerke, jeg antar at Hans fikk dette navnet etter kirkesanger Bjerke i Lyngen, han hadde også faddere med navn Bjerke. Dermed må han også ikke blandes med Kirkesanger Bjerke fra Lyngen :)

NB: Årstall og skrivemåter kan variere selvfølgelig

Håper noen kan hjelpe meg!

Bent Roger Ødegaard
Sted: VESTMARKA
Kontakt:

Re: Hvor ble det av Hans Bjerke Jakobsen (f. ca 1862) i Flkt 1920?

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 26. mai 2021 kl. 12.41

Hei
Finner dette ved søk på Nasjonalbiblioteket, søkte med "Hans Bjerke Jakobsen" og "Hans Bjerke Jacobsen"
Norsk Kunngjørelsestidende nr.304 fredag 18. november 1921
Hans Bjerke Jacobsen.gif
H. Bjerke Jacobsen.gif

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh. BentØ

Anja Emilie Olsen Bråthen

Re: Hvor ble det av Hans Bjerke Jakobsen (f. ca 1862) i Flkt 1920?

Legg inn av Anja Emilie Olsen Bråthen » 4. juni 2021 kl. 8.20

Tusen takk!

den første har jeg vært borti, men den andre kan jeg ikke huske å ha sett! Utrolig synd jeg ikke får tilgang til hele kilden 🤪 Men det er jo et fullt mulig årstall han kan ha død! Kanskje det er mulig å kontakte arkivene i Tromsø for eventuelle opplysninger om hans død ettersom det er under 100 år siden (og det derfor ikke ligger tilgjengelig på digitalarkivene)?

Svar

Gå tilbake til «Berlevåg»