Jeg har fulgt min slekt fra Lyngen i Troms til flytting til Honningsvåg, men nå i 1920, mangler altså far i familien.
Jeg vet at familien Bjerke Jakobsen flyttet fra Lyngen til Honningsvåg mellom 1910 og 1912 og fikk noen flere opplysninger i folketellingen 1920. Jeg finner alle i familien bortsett fra Hans og vet ikke hvor jeg skal lete..
Siste antatt oppholdsted:
1912 "s- honningsvåg": Sønn Haakons fødsel (nr 40)
1921 "h.våg": Datter Lauras konfirmasjon (nr 24)
1924 "berlevåg": Sønn Ernsts konfirmasjon (nr 10)
I 1920 bor alle hans barn i Honningsvåg, og de yngste er pleiebarn. I 1917 måtte nemlig alle Hans' eiendeler selges på auksjon, jeg antar dette er grunnen til at barna nå er pleiebarn og at familien er splittet.
Mor i familien har flyttet med en datter (Katinka f. 1916) til Gamvik og på hennes personseddel står det notert "mand bosatt annet sted". Jeg vil derfor anta at han hvertfall lever i 1920, men hvor han er er et mysterium... Kan noen hjelpe?
Han var jo fisker, kan han vært ute på sjøen? Hvor begynner jeg eventuelt å søke?
Jeg har gjort generelle søk i digitalarkivet og manuelt bladd meg gjennom folketellinger for Berlevåg, Kjelvik, Gamvik, inn- og utflyttinger, fødsler og død (Finner forøvrig ikke Katinka registrert noe sted heller annet enn folketelling). Men har altså ikke fått noe napp.
Informasjon om familien Bjerke Jakobsen
Far: Hans Bjerke Jakobsen (f. 1862, Lyngen) (sønn av Jakob Andersen (f. 1824 Vågå, Gulbrandsdalen) og Katarina Isaksdatter (f. 1825, Finland))
Mor: Hanna Birgitte Jakobsen f. Arnesen/Paulsen (f.1972, Kjosen) (datter av Arne Severin Paulsen og Anne Martha Mikkelsdatter)
Barn:
Vally Bjerke (f.1895)
Jakob Arnold Bjerke (1897 - 1921)
Arthur Bjerke (1898 - 1960)
Karsten Bjerke (f.1901)
Helene Johanna Bjerke (f.1902)
Hans Gustav Bjerke (f.1904)
Laura Henriette Bjerke (f.1907)
Ernst Theodor Bjerke (f.1909)
Haakon Bjerke (f. 1912 - 1912, Honningsvåg)
Katinka Bjerke (f.1916, Honningsvåg)
Øvrige barn er født i Lyngen, gnr/bnr 86/1, Sollia/Solliden/Sollien i Kjosen, Lyngen, Troms.
Tilleggsopplysning: Ingen av Hans' sine søsken har navnet Bjerke, jeg antar at Hans fikk dette navnet etter kirkesanger Bjerke i Lyngen, han hadde også faddere med navn Bjerke. Dermed må han også ikke blandes med Kirkesanger Bjerke fra Lyngen

NB: Årstall og skrivemåter kan variere selvfølgelig
Håper noen kan hjelpe meg!