Etterkommere etter Jens Sørensen f. 1799 og Helvig Gulliksdt

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
May Britt Odden
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Etterkommere etter Jens Sørensen f. 1799 og Helvig Gulliksdt

Legg inn av May Britt Odden » 8. desember 2014 kl. 0.40

Kanskje litt rar henvendelse dette, men jeg søker altså etterkommere etter Jens Sørensen født i 1799 og Helvig Gulliksdatter Bergan f. 1802 - d. 1847.

Bakgrunnen for dette er at jeg i dag har fått to gamle bøker som ei venninne av meg kom over på et loppemarked eller bruktsalg eller noe slikt. Det er Gårds- og Slektshistorie fra Nøtterøy bind I og II.

I en av bøkene lå det noen dokumenter, håndskrevne sådan samt en slektslinje fra Vestre Bolærne, samt en kladd til et brev datert Nøtterøy 10. juni 1960, brevet er ikke signert og jeg går derfor ut fra at det bare er en kladd, eller kanskje det er et brev som aldri ble sendt. Brevet er stilet til: Herr misjonsprest Nils Kolberg, Fredrikstad, og tar for seg spørsmål om en familie og mulige koblinger på Gåsøya (eller Gåsø som det står i brevet).

Slektsgrenen som er skrevet ned med maskin kan jeg gjengi her, for de siste årstallene som her er nevnt er så langt tilbake som 1842, slik at det ikke skal bryte med personvernet.
Vestre Bolærne

Jens Jensen (ca. 1780-89 (vet ikke hva disse årene antyder)) kaldte seg også Jens Møller, kom fra Tønsberg, ble i 1753 gift med Valborg Sørensdatter. Han var sjømann og førte en liten brigg, drev senere litt jordbruk og fisket. Døde 1789 62 år, Valborg døde i 1803 -77 år
5 barn, hvorav nr. 2
Søren Jensen (1790-1805) ble født i 1762. Han var fast los, seilte seg bort i 1805 sammen med en losgutt. Giftet seg med Marit Olsdatter fra Mellom-Bolæren. Hadde 2 sønner hvorav nr. 2
Jens Sørensen (1824-29) ble født i 1799, for tilsjøs, ble senere fisker, døde 1849. Giftet seg i 1824 med Helvig Gulliksdatter Bergan (født 1802 - død 1847)
8 barn, hvorav nr. 7
Gullik Anton Jensen ble født 1839 giftet seg i 1864 med Josefine Fredrikke Hansdatter Gaasø
Jens Sørensens 8 barn:
1. Sofia Maria f. 1815 - g.m. Hans Jacobsen fra Drøbak i1851
2. Gurine Andrea f. 1826. 1852 gift med Jens Laurits sønn av Lars Ingvaldsen.
3. Søren f. 1829. I 1851 gift med Ellen Marie Nilsdatter Tandstadhagen
4. Hans f. 1831. I 1853 gift medInger Maria Johannesdatter Sparrønningen.
5. Johan Bernt f. 1834 - død 1857 i Holland
6. Jens Henrik f. 1875 gift med Elise Maria Andersdatter Strengsdal
7. Gullik Anton f. 1839. I 1864 gift med Josefine Fredrikke Hansdatter Gaasø
8. Marte Kirstine f. 1842 gift med ? Reiersen

Er det noen her som har kjennskap til denne familien, og er etterkommere etter dem? Jeg vil veldig gjerne at disse håndskrevne dokumentene skal komme til sine rettmessige "eiere". Til noen som kan ha nytte av den informasjonen som står her til sin slektsforskning.

mvh
May B.

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: Etterkommere etter Jens Sørensen f. 1799 og Helvig Gulli

Legg inn av gj00026 » 8. desember 2014 kl. 2.17

May skrev:Jens Jensen (ca. 1780-89 (vet ikke hva disse årene antyder)) kaldte seg også Jens Møller, kom fra Tønsberg, ble i 1753 gift med Valborg Sørensdatter. Han var sjømann og førte en liten brigg, drev senere litt jordbruk og fisket. Døde 1789 62 år, Valborg døde i 1803 -77 år

1780-89 må vel være den perioden Jens Jensen bodde på Vestre Bolæren. Angående Jens og Valborg, se gjerne Vestfold Slektshistorielags forum.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 8. desember 2014 kl. 2.54

Og finner du ikke noen som vil ha papirene, så legg dem inn i boka igjen. Bruktbokforhandlere fjerner ikke noe fra bruktbøker de får inn....unntatt pengesedler, for de må tas ut. (Sa en bruktbokforhandler til meg en gang)

Det er en del av bokas historie. Jeg sitter med en bygdebok jeg kjøpte brukt for noen år siden, og som inneholder noen småting. Et kort med dato og som forteller at boka var en bursdagsgave. Kortet er skrevet av en for lengst avdød statsarkivar, boka ble gitt av ham i gave til et ektepar som også er døde, en etnolog og en professor. Inni ligger det også en to siders vurdering skrevet på en elendig skrivemaskin...en vurdering av bygdeboka og om den holder mål som en hovedfagsoppgave. Pluss en liten lapp stukket inn mellom sidene..en lapp skrevet av et par som hadde forsøkt å besøke dem og ikke funnet dem hjemme, og sikkert lagt igjen en lapp i postkassa. Det står kun fornavn, men det var nok å google dem, så dukket det opp et lærerektepar som garantert er rette personer. Døde, de også.
Den gamle bygdeboka har levd sitt liv og kunne fortelle en del ekstra, og jeg skjønte hvorfor gamle papirer, utklipp, etc, ikke fjernes. :)

Mvh
Linda

May Britt Odden
Kontakt:

Legg inn av May Britt Odden » 8. desember 2014 kl. 9.04

Takk til dere begge for svar. Jeg har nå scannet dokumentene som lå i boka, og sender det til de som er i slekt med disse. I hvert fall inntil jeg finner noen som er direkte etterkommer.

Ja, papirene blir liggende i boka, mellom de to sidene hvor jeg fant dem, dersom ingen "gjør krav" på dem.

Takk for linken til Vestfold Slektshistorielag, jeg skal absolutt ta en titt der.

Mvh
May B.

May Britt Odden
Kontakt:

Legg inn av May Britt Odden » 13. desember 2014 kl. 17.48

Da har jeg kommet i kontakt med noen som kjenner datteren til hun som har skrevet brevet som lå inne i boka.

Jeg har lovet å sende dokumentene til henne dersom hun ønsker å ta vare på dem for ettertiden :-)

mvh
May B.

Sally Jensen Kiely

Re: Etterkommere etter Jens Sørensen f. 1799 og Helvig Gulliksdt

Legg inn av Sally Jensen Kiely » 19. mars 2021 kl. 3.18

Dette var lenge siden, men jeg er etterkommer av Jens Henrik Jensen, f. 1836 - d. 1899. Takk for at du la ut dette!

Sally Jensen Kiely i USA

May Britt Odden
Kontakt:

Re: Etterkommere etter Jens Sørensen f. 1799 og Helvig Gulliksdt

Legg inn av May Britt Odden » 22. mars 2021 kl. 23.24

Hyggelig at du la igjen en melding her på denne tråden. Dokumentene har for lengst blitt sendt til en slektning av en av de jeg etterlyste. Jeg husker ikke lenger navnet på hvem som fikk dokumentene, men mener å huske at jeg fikk et kort tilbake i sin tid. Det begynner jo å bli en stund siden jeg la ut denne etterlysningen.

Mvh
May B.

Svar

Gå tilbake til «Nøtterøy»