Søker Peder Samuelsen.

Moderator: MOD_Troms

Svar
Solveig Holsen
Sted: OSLO

Søker Peder Samuelsen.

Legg inn av Solveig Holsen » 17. februar 2005 kl. 10.38

Hei, søker etter Peder Samuelsen og hans kone Eva Larsdatter, de hadde 10 barn, Et av barna het Abel Kirstine F: 1824.
De bodde på Reisen, Skjervøy. Er det noen som kjenner til når Peder Samuelsen og Eva Larsdatter er født--gård--deres foreldre.
Håper på svar,
Mvh: Solveig Holsen.

gj01107
Sted: KIRKENES

Re: Søker Peder Samuelsen.

Legg inn av gj01107 » 20. april 2005 kl. 20.22

Her er noen opplysninger jeg har funnet frem:

Dåpen til Peder og Evas første barn (Skjervøy 1811):
Døbt Peder Samuelsen og hustrue Eva Larsdr Strømfjordejdet, deres 1ste barn, kaldet Ellen Cathrine, født 2den Octb.
Test: Henrik Abrahamsen Nordkjos, Bastian Zachariasen Rafelsejdet, Salomon Samuelsen Strømfjordejdet, Gjordemoder Stine Nielsdatter p.t. af Skjervøe, Cathrine Larsd Nordkjos, Abel Abrahamsen Dybvig. Moderen indledet.

Vielsen til Peder og Eva:
Viet 31 April 1810 Ungkarl Peder Samuelss: Strømfjordeidet og pige Eva Larsd: Strømfjordeidet.
Spons: Peder Pederss: Strømfjord og Isaach Johanniss: ??stad

Alt taler vel for at Salomon Samuelsen er Peders bror og at det er disse du finner på gården Storvig i FT1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1083#ovre

Anne Pedersdatter er her enke, men hun var ganske sikkert gift med Samuel Olsen, for dåpen til deres 7. barn finnes i kirkebøker for Skjervøy:
Den 3. November 1793 døpt Samuel Olsen og Ane Pedersdatter Oxfjordvandet deres 7 barn født 4 September, kaldet Maria.
Kan ikke finne tidligere barn til dette paret, så muligens er de innflyttet til Skjervøy.

I FT1801 fins bare en Eva Larsdatter i Skjervøy, og hun finnes som pleiebarn på gården Rothsund Sør, og hun er 10 år på det tidspunkt:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=577#ovre
Det kan være hennes dåp som er registrert i 1791:
31 July 1791 Døbt Lars Ols: og Johana Jensdtr: Vigen, deres 6te barn, fød 14 July, kaldet Eva Andrea Schieldrup.
Om dette er riktig Eva Larsdatter er vanskelig å si, men det er iallfall et forslag.

Mvh Odd Villy

Solveig Holsen

Legg inn av Solveig Holsen » 26. april 2005 kl. 16.01

Hei, tusen takk for svar.
Det kan nok være riktig par. Det har vært vanskelig å finne noe om dem, var inne på 1801 tellingen, men var veldig usikker på om det var dem. Du har hjulpet meg en gang før, da fikk jeg navnene på noen av deres barn. Der står Ellen Cathrine f 1811.
Men foreldre til Peder Samuelsen og Eva larsdatter er heller ikke lett å finne.
Men takk for hjelpen, da vet jeg noe mer.

Mvh: Solveig Holsen

gj01107

Legg inn av gj01107 » 27. april 2005 kl. 12.33

Hei igjen

Som sagt så ser det ut for meg som dette er en innflyttet familie. Et søk på Fam Search gav dette interessante treffet:

Samuel Olsson og Ana Pehrsdotter, Mettäjärvi, Øver-Torneå, Sverige, gift 25 Des 1783 (el.1781), barn:
Johan, født 15 Des 1783
Petter, født Apr 1785
Salomon, født 21 Aug 1786

Disse opplysningene er ikke avskrift av kirkebøker, men noe som et medlem av LDS har lagt inn, så det er vanskelig å si hvor mye en kan stole på dette. Men foreldre og barn stemmer jo perfekt med de en finner på gården Storvig ved FT1801. Kirkebøker for Øver-Torneå vil kunne gi svar på om opplysningene er riktige og om familien eventuelt har flyttet til Norge.

Mvh Odd Villy

Solveig Holsen

Legg inn av Solveig Holsen » 28. april 2005 kl. 12.10

Hei igjen, tusen takk for svar og leting etter disse personer. Synes det har vært vanskelig å finne noe om dem. Så det er nok mulig at de er innflyttet fra Sverige.
Veldig interesant, håper jeg kan finne noe mer etter hvert.
Er kjempe glad for hjelpen, dette hadde jeg ikke klart selv.

Takk igjen med hilsen fra Solveig Holsen.

gj07710
Sted: TROMSDALEN

Legg inn av gj07710 » 20. september 2008 kl. 0.51

Lars Olsen og Johanna Jensdatter hadde 4 barn hjemme i flg. FT 1801, men Eva Andrea Schieldrup, som ble døpt 1791, var deres 6. barn. Sjekk innlegg av Odd Villy Ovesen. Da var det to barn som ikke bodde hjemme i FT 1801.

FT 1801 - Lars Olsen og Johanna Jensdatter + 4 barn, to barn mangler.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1132#ovre

Jeg tror litt på at Eva Larsdatter, som giftet seg med Peder Samuelsen, var identisk med Eva Andrea Schieldrup. Cathrine Larsdatter var i dåpen til Peder og Evas første barn, og det samme var Henrik Abrahamsen. De to var gift. Jeg tror også litt på at Cathrine Larsdatter var søster til Eva. Henrik og Cathrine er forøvrig to av mine forfedre.

FT 1801 - Henrik Abrahamsen (person 434) og Cathrine Larsdatter (person 436) jobbet på Hamnes i 1801.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=434#ovre

Lars Olsen er vel kanskje broren til Hans Olsen Kurås fra Røros?

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 32&t=18165

Jeg er en nybegynner når det gjelder slektsforskning, og jeg finner ikke foreldrene til Cathrine Larsdatter. Derfor kommer jeg med forslaget om at hun og Eva var søstre og at faren var Lars Olsen Kurås. Ingen påstand, men bare et forslag.

Tar jeg fullstendig feil, eller?

gj01107

Legg inn av gj01107 » 20. september 2008 kl. 11.44

Bare en liten kommentar angående numereringen av barna til Lars Olsen og Johanna Jensdatter:

Der er uten tvil en feil i kirkeboka, for Eva født 1791 er oppgitt å være barn nr 6, mens Doreth f. 1795 er oppgitt å være barn nr 5. Faste døpt 10 Des 1797 var nr 7 og Johannes døpt 30 Aug 1801 var nr 8.

Uansett, at antallet hjemmeværende barn ved FT-1801 ikke stemmer med antall fødte barn, kan enten bety at noen av barna bor annetsteds av en eller annen grunn, eller at noen av barna er døde.

Jeg vil imidlertid ikke avvise at Cathrine kan være datter til Lars og Johanne, for paret har sannsynligvis fått to barn i perioden 1784-1790, men disse synes ikke å være døpt i Skjervøy (Ole født 1780 og Ane Maria født 1783, er derimot døpt i Skjervøy). Det kan derfor synes som paret har oppholdt seg annetsteds i denne perioden, uten at jeg kan si hvor.

Se forøvrig følgende diskusjon: Hans Olsen Kurås fra Røros til Skjervøy

Mvh Odd Villy

Solveig Holsen

Legg inn av Solveig Holsen » 21. september 2008 kl. 18.06

Hei--tusen takk for svar til begge to.

Det kan nok godt stemme at det er riktige foreldre til Eva larsdatter. Jeg har ikke funnet noe mere der. Men hvor kommer Schieldrup navnet fra, har de andre barna også fått det navnet.
Mye å søke på her.

Spennende om det er så at de er innflyttet fra Røros, da får jeg prøve å lete litt der.

Men igjen takk for hjelp.

Mvh Solveig Holsen,

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 23. november 2008 kl. 2.44

Hei.

Dersom du ser på dåpen til Eva Andrea Schieldrup her: Nederst høyre side og fortsetter på neste side. Da vil du se at den første kvinnelige fadderen er Madme. Schieldrup Strømfiord. Eva er nok oppkalt etter hennes slektsnavn. Denne Madame Schieldrup i Strømfjord er Marit Andersdatter Schielderup, født 1723 på Fikke i Hamarøy, død i 1809 på Lenvik i Steigen, gravlagt 16 mars 1809 i Skjervøy. Hun var ektefelle til Henrich Hanssen Klæboe som døde på Leirvig i Steigen 3. juni 1770. Deres yngste barn (barn nr. 11) Henrich Johan Klæboe var handelsmann på Strømfjord, gift med Susanna Hess. Han tok vare på sin mor da hun ble gammel og hun bodde på Strømfjord sammen med hans familie.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Solveig Holsen

Legg inn av Solveig Holsen » 25. november 2008 kl. 17.53

Hei, tusen takk. Nå ble et mysterium løst, ja det kan nok være den riktige Eva. Jeg fikk ikke navnet til å stemme, har jo sett på hennes navn --har lett etter Eva larsdatter. Fant jo Eva Andrea Schieldrup men fikk det jo ikke til å stemme. Så ikke navn på foregående side, så takk for at du fant det.
Et pent navn fikk hun jo etter Madam Schieldrup--artig.
Da kom jeg litt lenger igjen på slekta.

Mvh. solveig Holsen.

19411
Sted: FLATEBY

Legg inn av 19411 » 7. januar 2009 kl. 8.47

Hei, jeg tenkte jeg skulle forsøke å blåre liv i denne etterlysningen igjen, da jeg er veldig interessert i hvem som er foreldre til Eva Larsdatter er. Jeg er en etterkommer etter Eva Larsdatter og Peder/Peter Samuelsen sin sønn Lars Pedersen f: 1813.

Når det gjelder hvem som er foreldrene til Eva tror jeg og at det kan være Lars Olsen fra Røros og Johanna Jensdatter.
Kan noen tolke trolovelsen deres 1780 Skjervøy nr: 17:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-91

Noen tanker jeg har er at min ane Lars Pedersen blir Lærer, og dette er skrevet i Lyngen bygdebok:

I mai 1842 tilskriver sogneprest Christie biskopen og ber om å få godkjent tilsetting av Lars Pedersen, Talvik ? en av Stockfleths elever ? som omgangsskoleholder. ?Musikklærer Roverud skal nå i Tromsø undervise skoleholderne i Kirkesang og Psalmodikonspil?. Christie søker om at Lars Pedersen får anledning å delta der. Han fikk delta, og fikk attest av musikklæreren herfor. 1846; Det var bispevisitas i Lyngen, men lærer Lars Pedersen møtte ikke, da han var opptatt med fiske. Det ble anført at elevene var forholdsmessig flinke til å lese og skrive, tatt i betraktning at det var mange finner og kvæner blant dem. Omgangsskolelærer Pedersen underviste 130 elever, i 5 måneder for året, slik at hver fikk 4 ukers skolegang. Dette var for lite etter det lovbefalte, men da de hadde mangel på lærekrefter hadde det blitt slik. Og værre skulle det bli, for Lars Pedersen hadde nå sagt opp stillinga.

Dette tyder på at familien hadde "gode" kontakter i området. Min ane reiste til Talvik, Finnmark og ble bl.a. gift der i 1841. Han døde i Hammerfest 1866. Han hadde barna Johan Peder, Eva Sophie og Lars Henrik. Alle barna er født i Lyngen.

Mvh Monica

Solveig Holsen

Legg inn av Solveig Holsen » 10. juli 2009 kl. 17.32

Hei Monica,
Har ikke sett dette innlegget ditt før nå, har holdt på med en annen slektsgren. Flaut--men takker, dette var interesant. Artig at vi har noen gamle aner i sammen. Har som sagt ikke kommet noe lenger, så jeg får prøve litt til på denne grenen igjen.
Mvh. Solveig

Svar

Gå tilbake til «Skjervøy»