Vallentin Olsen og Else Maria Pedersdatter omkr. 1791
Moderator: MOD_Østfold
Vallentin Olsen og Else Maria Pedersdatter omkr. 1791
Ifølge FS døpes Thomas Vallentinsen i F.hald den 09.03.1791. Hans foreldre er Vallentin Olsen og Else Maria Pedersdatter. Thomas flyttet på et tidspunkt før 1817 til Skjeberg og finnes på Sørle nedre i 1817 da han gifter seg med Kari Johansdatter
Jeg har forsøkt å finne igjen familien i FT1801, men uten hell.
Vet noen noe mer om denne familien, eller hvor de befinner seg i FT1801?
M. Grasto
Jeg har forsøkt å finne igjen familien i FT1801, men uten hell.
Vet noen noe mer om denne familien, eller hvor de befinner seg i FT1801?
M. Grasto
M. Grasto - www.grasto.net
- Egil Sundelius
- Sted: STOKKE
Re: Vallentin Olsen og Else Maria Pedersdatter omkr. 1791
Hei Magne !
Fant denne karen i (Berg) 1801, Thomas Faltensen Opfostringsbarn 9 år på denne lenken ! http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... funnenr=36 .
Finner (nesten en til) = Tomas Olsen Deres børn 11 år, her: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... funnenr=18 , hilsen Egil
Fant denne karen i (Berg) 1801, Thomas Faltensen Opfostringsbarn 9 år på denne lenken ! http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... funnenr=36 .
Finner (nesten en til) = Tomas Olsen Deres børn 11 år, her: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... funnenr=18 , hilsen Egil
Hei Egil,
Thomas Faltensen i Berg passer bra. Dersom hans far, Valentin Olsen er å finne død i F.hald mellom 1791 og 1801 ville det kunne forklare hvorfor Thomas ble satt bort.
Hilsen Magne
Thomas Faltensen i Berg passer bra. Dersom hans far, Valentin Olsen er å finne død i F.hald mellom 1791 og 1801 ville det kunne forklare hvorfor Thomas ble satt bort.
Hilsen Magne
Ved Thomas Valentinsens dåp i F.hald i 1791 oppgis hans far til enkemand Valentin Olsen Kongsberg. Etter å ha undersøkt MINI for Onsøy hvor en gård Kongsberg ligger, har jeg kommet frem til at han ikke kan komme derfra. Er det derimot noen som vet om han kan komme fra byen Kongsberg? Eller har annen informasjon om denne familien...
Thomas Valentinsen kom i oppfostringshjem i Berg, hvor han også ble konfirmert fra i 1810. Hans far er heller ikke derfra.
Mvh,
M. Grasto
Thomas Valentinsen kom i oppfostringshjem i Berg, hvor han også ble konfirmert fra i 1810. Hans far er heller ikke derfra.
Mvh,
M. Grasto
Det er noe jeg ikke skjønner helt her. Thomas' mor Else Maria Pedersdatter er ikke død da gutten døpes. At hun har fått et "uekte" barn med enkemannen Valentin Olsen hos Tambs (som er i Fredrikshald) er en annen sak. Det naturlige er jo at gutten følger moren inntil han settes bort. Så hvorfor fokus på faren ?
Eller kjennes morens historie ?
Eller kjennes morens historie ?
Jeg vet ikke om jeg helt forstår hva du mener Geir. Thomas Valentinsen er kartlagt, og nå begynner jeg på foreldrene, først faren Valentin. I og med at han benevnes Valentin Olsen Kongsberg fant jeg det naturlig å anta at han hadde en eller annen slags tilknytning til enten gården Kongsberg i Onsø eller byen Kongsberg.
Thomas mor, Else Maria Pedersdatter, vil jeg ta for meg siden.
Det er mulig vi "snakker" om hverandre her Geir?
M. Grasto
Thomas mor, Else Maria Pedersdatter, vil jeg ta for meg siden.
Det er mulig vi "snakker" om hverandre her Geir?
M. Grasto
Jeg vil legge til at jeg idag har forsøkt å finne Valentins første gifte på Kongsberg i tidsrommet 1760 til 1791. De eneste aktuelle i nevnte periode var:
1. en Johan Valentin Steinhauff(Tysker) som i 1763 ektet Madselle. Berthe Margrethe Olsd.
2. Valtin Thommesen Spiten som i 1790 ektet Ingebor Maria Larsd. Opjorden.
Forutsetningene må i så fall være henholdsvis at Johan Valentin Steinhauff også benyttet seg av patronymet Olsen, eller at Valtin Thommesen Spiten av en eller annen grunn har blitt forbyttet med Valtin Olsen. Med det mener jeg at i og med at Valentin Olsens sønn ble kalt Thomas, er det er sannsynlighet for at dette navnet har vært benyttet i familien tidligere. Med andre ord en glipp fra den geistliges side av bordet...
M. Grasto
1. en Johan Valentin Steinhauff(Tysker) som i 1763 ektet Madselle. Berthe Margrethe Olsd.
2. Valtin Thommesen Spiten som i 1790 ektet Ingebor Maria Larsd. Opjorden.
Forutsetningene må i så fall være henholdsvis at Johan Valentin Steinhauff også benyttet seg av patronymet Olsen, eller at Valtin Thommesen Spiten av en eller annen grunn har blitt forbyttet med Valtin Olsen. Med det mener jeg at i og med at Valentin Olsens sønn ble kalt Thomas, er det er sannsynlighet for at dette navnet har vært benyttet i familien tidligere. Med andre ord en glipp fra den geistliges side av bordet...
M. Grasto
Det er godt mulig jeg misforstod deg. Det var nok setningen om at farens død eventuelt medførte at gutten ble bortsatt, jeg tilla for stor vekt. Med mindre de giftet seg etter guttens dåp, var vel vanligvis mor og sønn overlatt til seg selv. Det var slik jeg tenkte og skrev deretter. Så ikke legg for mye vekt på det.
Da er vi enig. Jeg har ikke undersøkt, men finner det mindre sannsynlig at Valentin og Else Maria giftet seg. Min logikk tilsier at det da mest sannsynlig ikke ville være aktuelt å sende Thomas i oppfostringshjem. Men selvfølgelig, jeg aner ikke hva grunnen var, og kan derfor heller ikke si dette sikkert.
M. Grasto
M. Grasto
- Egil Sundelius
- Sted: STOKKE
Hei Magne.... sikkert et skudd i bl. Men finner på IGI en ' Marriage: 30 DEC 1799 Askim, Ostfold, Norway ' mellom KIRSTI DAPHINSDR og V. Olsen.... ha god natt, hilsen Egil S. 

Hei Egil,
jo, det er jo et skudd i blinde, men en kan jo ikke se bort ifra at det kan være noe av relevanse.
Takk skal du ha.
Magne
jo, det er jo et skudd i blinde, men en kan jo ikke se bort ifra at det kan være noe av relevanse.
Takk skal du ha.
Magne