Om å holde styr på familien

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
gj09303
Sted: DRAMMEN

Om å holde styr på familien

Legg inn av gj09303 » 30. juni 2020 kl. 12.26

Hei

Etter 2 PC sammenbrudd, tap av familieinformasjon og bilder, nye starter, dobbeltføringer og surr og rot (fra min side, hovedsakelig :oops: ), har jeg lært (tror jeg).

I tillegg til innføring i slektsprogrammet (jeg bruker Legacy, gratisversjon) har jeg planlagt å lagre all informasjon om hver person på word-ark (i tillegg til å ta sikkerhetskopi i slektsprogrammet). Det er antagelig unødvendig, men jeg gjør det for å få "kontroll" på all informasjonen.

Jeg begynte greit med en mappe for min mor og en for min far. Jeg laget nye mapper i hver deres mapper for søsken og foreldre. Alle mappene merker jeg med navnet på personen innholdet handlet om. Foran foreldrenes navn skriver jeg a og b for å få deres mapper først. I foreldrenes mapper gjør jeg det på samme måte. I mappene lagrer jeg både word-ark og bilder (jpgeg). Etterkommere av søsken får egne mapper i deres søsknenes mapper igjen.

Nå har jeg kommet til oldeforeldrene mine og synes dette systemet begynner å bli rotete, uoversiktlig og litt vanskelig å finne fram i.

Er det noen som har laget sitt eget "back-up" system i tillegg til lagringsfunksjonen i slektsprogrammet? Og er villig til å dele tips?

Vivi

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Om å holde styr på familien

Legg inn av Otto Jørgensen » 30. juni 2020 kl. 12.42

I tillegg til å ha data (både bilde, epost, slekt m.m.) på PC så blir det automatisk lagret til skyen. Bruker et annet slektsprogram, men hvilket program du bruker betyringen ting. Når vi holder kurs i slektsprogram er uansett en del av kurset at de får en minnepinne hvor selve program er. Den minnepinnen brukes også i opplæringen at de tar sikkerhetskopi av sine data til minnepinne. Det er uansett hvilken annen løsning den enkelte bruker i tillegg bruker.

gj09303

Legg inn av gj09303 » 30. juni 2020 kl. 20.45

Hei

Jeg tror ikke gratisversjonen lagrer i "skyen"?

At slektsprogrammet lagrer på min PC vet jeg. Jeg tar også "sikkerhetskopi" hver gang jeg har skrevet inn noe nytt.

Men jeg lurte på om noen har tips om et slags "reserve-system" i PC'ens vanlige filsystem som man kan hente inn alle familiedataene fra omigjen om det skjer noe med slektsprogrammet eller man må laste det inn på nytt på en ny PC eller klarer å lage ei skikkelig røre av slektsprogrammet.

(Jeg lagrer alltid alt av bilder og dokumenter på en ekstern harddisk.)

Vivi

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 1. juli 2020 kl. 13.38

Hei.
Jeg har brukt Legacy fullversjon i mange år. Nå bruker jeg også gratisprogrammet Gramps for det meste, men kopierer over til Legacy nå og da mest for å bytte språk (norsk, svensk og engelsk) for å gjøre rapporter . Men uavhengig av hvilket program du bruker vil jeg anbefale å gjøre kopi i Gedcom format nå og da. Da kan du enkelt føre over dine data til andre program eller Web tjenester som Geni, MyHeritage Ancestry etc etc.

Lykke til!
Niels

gj09303

Legg inn av gj09303 » 5. august 2020 kl. 11.35

Hei

Det høres fornuftig ut å ta kopi i Gedcom format.
Men hvordan gjør man det?

Vivi

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 5. august 2020 kl. 17.27

Hvis du velger fanen for 'fil' og klikker på 'Eksport' får du to valg: 'Gedcom-fil' og ' Eksporter til en ny Legacy familiefil'. Du velger 'Gedcom-fil' og får da spørsmål om hva du vil ha med etc.

Mvh Paul

gj09303

Legg inn av gj09303 » 5. august 2020 kl. 18.17

Hei

Fant det! :D

Da skal jeg forsøke.
Lar det seg forresten gjøre å kopiere bare "halve slekta" dvs bare min eller min manns familie?

Vivi

gj12185

Legg inn av gj12185 » 6. august 2020 kl. 22.16

Vivi skrev:Etter 2 PC sammenbrudd, tap av familieinformasjon og bilder, nye starter, dobbeltføringer og surr og rot (fra min side, hovedsakelig Embarassed ), har jeg lært (tror jeg).

Hahahahahahahahahaha :lol:! Du kommer til å banne like høyt neste gang :x , og du vil være like sint på deg sjøl :evil: , for de fine intensjonene om backup er så innmari lette å glemme! :roll:
Hvordan jeg vet det??
Etter 2 PC sammenbrudd, tap av familieinformasjon og bilder, nye starter, dobbeltføringer og surr og rot (fra min side, hovedsakelig Embarassed ), trodde jeg også at jeg hadde lært! :cry:
Håper du er heldigere!
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

gj09303

Legg inn av gj09303 » 6. august 2020 kl. 22.51

:oops: Godt jeg ikke er alene i hvert fall!

Ja, fare for at gode forsetter går i den store, tykke glemmeboka!

Men - krysser fingrene - jeg har vært flink hittil!

Vivi

gj12185

Legg inn av gj12185 » 7. august 2020 kl. 2.13

Forøvrig - jeg gjør det på samme måte som deg. Jeg har forsøkt å bruke slektsprogrammer, hovedsakelig Gramps, men det er mye lettere å gjøre kjappe notater i et tekstdokument. Så går det jo an å legge det inn i et slektsprogram når man begynner å få en komplett oversikt over en gren på slektstreet.

En ting jeg forsøker å få til å fungere, er å bruke skikkelig nummerering av personer. Det er også en fordel å ha som referanse hvis du lagrer Gedcom-filer. Litt nyttig info her:
http://www.saintclair.org/numbers/index.html

gj09303

Legg inn av gj09303 » 7. august 2020 kl. 11.57

Det var et slikt system for lagring på egen PC med wordark/foto i mapper jeg mente å spørre om.

Jeg har forsøkt et eget system en stund. Har nå kommet til mine oldeforeldre og det blir så ****** mange personer å holde styr på! Jeg tar med søsken og deres etterkommere i alle ledd også. Hele systemet mitt (eller mangel på system, kanskje?) har blitt så uoversiktelig og krever mange "klikk" for å komme til riktig person (alle "feil-klikk" inklusiv).

Nummersystemet du henviser til virker - vel - systematisk! De begynner imidlertid omvendt av meg - fra en "stamfar". (Hva skjer om de skulle finne far hans igjen??? :shock: )
Dessuten må de ha forsket ferdig hele slekta først, før de starter systematiseringen?

Jeg begynte med mine barn som generasjon 0 :D . Deretter meg selv som 1 (det er jo jeg som prøver føre hele greia!) og min mann som 2. Deretter mine foreldre som 1.1 og 1.2. Min manns foreldre som 2.1 og 2.2. Mine besteforeldre som 1.1.1, 1.1.2 og 1.2.1, 1.2.2 - samme for min mann, bare med 2 i stedet for 1 først. På den måten vet jeg alltid hvilken slekt en person hører hjemme i ved å se om hele tallet begynner på 1 eller 2. Det var forsåvidt smart (om jeg må si det selv) - men resten av systemet var ikke så smart. Når jeg får med søsken av foreldre, besteforeldre og oldeforeldre samt deres etterkommere, blir tallene helt håpløse.
Så skjedde det at generasjon 0 fikk barn - hva da? Skal det bli generasjon minus 0??? :shock:

Jeg har med andre ord droppet hele nummersystemet og samlet alt i et lettere kaos på navn i en mappe for meg og en for min mann.

Derfor mitt spørsmål om hvordan andre klarer holde styr på familien (les: informasjon om hver person i familien oversiktelig på PC).

Vivi

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 7. august 2020 kl. 16.03

Backup - Enklaste sak i verden :D

I dei fleste program kan man få opp spørsmål om backup når man avslutter programmet, bruk den muligheita.

I Legacy som eg bruker har eg lagt opp "Sikkerhets fil" som eigen knapp på verktøylinjen. Når eg f.eks røyser meg opp for å hente/koke meire kaffi så trykker eg berre på denne knappen og når eg er tilbake ved PC'en igjen er kopiane lagra der dei skal være :lol:

Tok ein test no på eiga fil, to museklikk så var den igang, etter 75 sekunder var alt lagra på eigen "pc" og Legacy cloud. Der forøvrigt clouden som går seinast.
Ein test utan å sende til Clouden viser at det då går under 20 sekunder før den er ferdig.
Fila inneholder godt over 40000 individer, eit par tusen bilder, nokre dokumenter og videoer.

Så det er ikkje tida man kan skylde på for ikkje å ta ein backup :D

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

gj12185

Legg inn av gj12185 » 8. august 2020 kl. 3.02

Vivi, i den første linken i Numbering Systems in Genealogy, så beskrives det enkleste systemet, og det som er mest bruk, en s.k. ahnentafel, dvs. en liste over kun dine aner.
Du er nummer 1
far er 2, mor er 3
fars far er det doble av far, dvs. 4, fars mor er farfar pluss 1, dvs. 5
mors far er det doble av mor, dvs. 6, mors mor er morfar pluss 1, dvs. 7
I hver generasjon, er faren hele tiden det dobbelte av nummeret til personen fra forrige generasjon, og moren er alltid lik faren pluss 1.

Om du ønsker å finne alle anene til din ektemann, lag en separat oversikt hvor han er nummer 1. Hvis du ønsker å ta med hele den slekten inn i din egen oversikt, så bruk konsekvent en bokstav etter tallet for hver person i den delen av familien, f.eks. 1M, 2M, 3M o.s.v. for ektemannens familie, eller kanskje forbokstaven i navnet hans?

Det gjør det også enkelt å lage en oversikt over forfedrene dine, f.eks med kun navn og fødsels- og dødsår, i enten en enkel database, eller et regneark, eller bare et tekstark. Etter hvert som antallet personer vokser, er det greit å ha en enkel oversikt med alle sammen lett tilgjengelig. Antall personer i neste generasjon dobles hele tiden, 2 foreldre, 4 besteforeldre, 8 oldeforeldre o.s.v, så du kan lage en lang, nummerert liste, med en tom linje som markering mellom hver generasjon, og bare fylle inn navnene på riktig plass etter hvert som du finner dem. For eksempel er tipp-tipp-tipp-oldefar alltid nummer 64 i en slik liste. Se vedlegg.

For å holde rede på farfars barn med din farmor, kan man så bruke 4.1 for eldste, 4.2 for neste o.s.v. Da vil du oppleve at f.eks din far kan ha kode 4.2, fordi han er din farfars nest eldste barn, men han er jo samtidig - i egenskap av å være din far, nummer 2 i anelisten. Det må du se bort ifra, og kun bruke tallene for barn som en oversikt over hvilke barn som et sett foreldre hadde, ikke blande inn at det - i nevnte tilfelle, også er din ane. Vedkommende vil da være oppført 2 ganger. For å unngå masse dobbeltoppføring for slike barn, pleier jeg bare å kopiere inn alle data fram til en vielse, og så henvise til at mere info finnes der hvor vedkommende er oppført som ane, med nummer XX.

Hvis du ønsker å ha med barn eller ektefelle fra tdligere ekteskap, bruk en bokstav for den av foreldrene, f.eks. 5a for en tidligere hustru av farfar (som er nr. 4), og 4a.1, 4a.2 osv. for barna deres. De er jo strengt tatt ikke full slekt, men personlig tar jeg med alle slike tilfeller, også ev. uekte barn.

Hvis du finleser artikkelen, så belyser forfatteren også problemet med forfedre kontra etterkommere, og der finnes det ikke noen gode løsninger. Grunnen er ganske enkelt fordi de starter i hver sin ende av skalaen. Lag heller en egen oversikt fra deg og barnas far og nedover med barn, barnebarn o.s.v. Ikke for å være grotesk, men med mindre du blir mye over 100 år gammel, og at du og dine er ekstremt produktive, så vil jo aldri den delen av basen bli så veldig stor...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj12483
Sted: Ålesund

Legg inn av gj12483 » 10. august 2020 kl. 18.18

Vivi skrev:Jeg har forsøkt et eget system en stund. Har nå kommet til mine oldeforeldre og det blir så ****** mange personer å holde styr på! Jeg tar med søsken og deres etterkommere i alle ledd også. Hele systemet mitt (eller mangel på system, kanskje?) har blitt så uoversiktelig og krever mange "klikk" for å komme til riktig person (alle "feil-klikk" inklusiv).

Nettopp. Det er derfor vi bruker slektsprogrammer. Det blir raskt for mye data til å sortere manuelt eller finne sitt eget system. Derfor finnes der ikke noget godt svar til deg.

Ahnentafelsystemet, som nevnt, fungerer dog, dersom du kun organiserer aner, og ikke begynner på søsken og sidegrener eller trenger å lagre konkurrerende teorier og overlappende trær. Dersom du ikke trenger mer, er det greitt nok å skrive ut en ahnentafelrapport, og bruke numrene i rapporten til å sortere andre filer, men det fungerer kun med ahnentafel der nummereringen er konstant selv om treet skulle vokse.

Sikkerhetskopi er ikke enkelt, som du sier. Den eneste grunnen til at jeg får det til, er at jeg daglig jobber med mer enn en maskin, så jeg er nødt til å synkronisere data mellom dem. Da har jeg også sikkerhetskopi. Jeg ville aldri ha husket å kopiere bare for sikkerhets skyld ...

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 10. august 2020 kl. 20.10

Beklager å måtte sei det, men backup er enkelt i alle slektsprogram :D

Berre eit par museklikk så er sikkerheitskopien på plass, rein latskap om man ikkje gjer det :lol:

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 10. august 2020 kl. 20.52

Støtter Ingmar.
de fleste program dekker opp det som er omtalt i http://www.saintclair.org/numbers/index.html
så det er ikke noe problem.
Har slektsprogrammet en god sikkerhetsrutine har man dekket det også.
Hvis man ønsker å sikre seg for evt. overgang til andre slektsprogram er jo GEDCOM løsningen. men man bør være klar over at de fleste programutviklere i sine programmer kan ha tilført hendelser som ikke er standard over alt. Tross alt er GEDCOM en meget gammel teknikk og hvor den ikke helt har fulgt med i samfunnets utvikling.

gj12185

Legg inn av gj12185 » 11. august 2020 kl. 3.37

Hans Georg skrev:Ahnentafelsystemet, som nevnt, fungerer dog, dersom du kun organiserer aner, og ikke begynner på søsken og sidegrener eller trenger å lagre konkurrerende teorier og overlappende trær. Dersom du ikke trenger mer, er det greitt nok å skrive ut en ahnentafelrapport, og bruke numrene i rapporten til å sortere andre filer, men det fungerer kun med ahnentafel der nummereringen er konstant selv om treet skulle vokse.

Jeg er enig i det, men før du kommer så langt at du begynner å kartlegge søsken og sidegrener, så er ahnentafelsystemet velegnet. Det øyeblikket du har så mange av de direkte anene kartlagt, at du begynner på søsknenes historie, så er du sannsynligvis kommet så langt at du vet hva du forventer av et slektsprogram. Et annet moment er hva du egentlig trenger, er det for å lett kunne finne igjen og legge til informasjon om personer, så er ahnentafel rask å jobbe med. Er du kommet så langt at du inkluderer gårdshistorie, bilder, bumerker o.l., så trenger du sannsynligvis noe bedre enn et tekstprogram. Når det er sagt, etter noenogtredve år med slektsgransking, finner jeg sjøl fortsatt at et tekstdokument er velegnet, men det er jo smak og behag i dette tilfellet som i alt annet.

Ingmar skrev:Berre eit par museklikk så er sikkerheitskopien på plass, rein latskap om man ikkje gjer det

Eller som i mitt tilfelle, tilfeldig svikt i kommunikasjonen mellom begge hjernecellene... :lol:

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 11. august 2020 kl. 9.44

Ingmar skrev:Beklager å måtte sei det, men backup er enkelt i alle slektsprogram :D

Berre eit par museklikk så er sikkerheitskopien på plass, rein latskap om man ikkje gjer det :lol:

Mvh
Ingmar 8)

Herværende slektsprogram Heredis har et valg om regelmessig automatisk backup, feks hvert 15. minutt.
Og ved avlutting av programmet fås automatisk varsel om backup ønskes, når det er gjort endringer i data.

T. Haugødegård

gj12483

Legg inn av gj12483 » 13. august 2020 kl. 7.01

Ingmar skrev:Berre eit par museklikk så er sikkerheitskopien på plass, rein latskap om man ikkje gjer det :lol:

... og då er sikkerheitskopien forsvarleg plassert på ei anna maskin, i eit anna hus, i eit format som kan lesast av dei programma du har tilgang til 10-20 år seinare?

Ein effektiv sikkerheitskopi skal overleva mykje rart, alt frå brann til systembyte og framtidig inkompatibilitet.

Du må gjerne kalla det latskap, men utfordringa er for dei fleste å hugsa, ikkje å gjera. Med gode vanar går det av seg sjølv, men gode vanar er ikkje enkle å skapa.

gj09303

Legg inn av gj09303 » 13. august 2020 kl. 10.29

Ingmar skrev:Backup - Enklaste sak i verden :D

I dei fleste program kan man få opp spørsmål om backup når man avslutter programmet, bruk den muligheita.
8)

Hei
Jepp - der er jeg veldig nøye! Jeg tar "backup" hver gang jeg avslutter slekts-programmet. Backup'en lagres - ett sted - på min PC. Supert!

Problemet kommer når PC'en avgår ved en uventet død (skjedd 2 ganger). Den ene lot seg gjennopplive, men med fullstendig hukommelsestap.

Mine egne dokumenter og bilder lagrer jeg systematisk på en HDD så de beholdt jeg, men slekta derimot ... :(

Vivi

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 13. august 2020 kl. 11.03

Backup på egen PC er jo ikke det smarteste. Ryker PC eller blir stjålet eller ødelagt sitter man med et problem. Man bør ta backupen til et annet media/sted som både er fysisk adskilt.

gj09303

Legg inn av gj09303 » 13. august 2020 kl. 11.53

Otto skrev:Backup på egen PC er jo ikke det smarteste. Ryker PC eller blir stjålet eller ødelagt sitter man med et problem. Man bør ta backupen til et annet media/sted som både er fysisk adskilt.

Det vet jeg av bitter erfaring, men lærer jeg ... :oops: - mer enn noen måneder...

Det kunne jo vært interessant å vite:
Hvor mange her har oppdatert backup på eget medium adskilt fra PC (Harddisk, minnepenn, annen PC...)?
Hvor mange oppbevarer denne i et annet hus enn PC'en befinner seg i?

... eller er det bare meg som "synder" her?

Vivi

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 13. august 2020 kl. 12.14

Dessverre tror jeg mange svikter her.

På kurs jeg holder i Oslo, deles det ut minnepinne og vi tar som del av kurset en sikkerhetskopi. Metoden gjennomgås. Den er også beskrevet i brukerveiledningen. Standardoppsettet av programmet er også lagt til rette for å ta ekstern sikkerhetskopi.

Men hvordan det gjøres rundt omkring, tror jeg er veldig sparsomt. Det er ikke hoe tema hos de fleste brukerne. Dessverre.

Selv har jeg i tillegg til rutinen med sikkerhetskopiering av data fra Slektsprogrammet, full synkroniseringen til skyen av alle data jeg har på PC, Mobiler og Fotoapparat. Skjer automatisk.

Pogrammene sikrer jeg passor og nødvendig informasjon for å kunne innstalere disse på nytt
Sist redigert av Otto Jørgensen den 15. august 2020 kl. 9.45, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 13. august 2020 kl. 13.07

Jeg tar backup på alle programmer hvor det har skjedd endringer (på minnepinne).
Slik holder jeg meg oppdatert.
Minnepinnen tar jeg med meg når jeg reiser bort...

Mvh
Else B.

gj09303

Legg inn av gj09303 » 13. august 2020 kl. 14.20

Else skrev:Jeg tar backup på alle programmer hvor det har skjedd endringer (på minnepinne).
Slik holder jeg meg oppdatert.
Minnepinnen tar jeg med meg når jeg reiser bort...

Mvh
Else B.

Imponert!!!

Vivi

Helge Haugland
Kontakt:

Legg inn av Helge Haugland » 13. august 2020 kl. 18.35

Backup-fil(ene) kan lagres på OneDrive eller en av de andre synkroniseringsskytjenestene (Google Drive, Dropbox) for enkelt å lagres i skya. Da er den på en annen lokasjon uten at du behøver å reise bort. Om PCen går i svart eller blir stjelt, kan du enkelt hente backupen tilbake til en ny PC (om du husker passordet).

Vær oppmerksom på at synkronisering av filer ikke er backup. Dersom du får et løsepengevirus som krypterer alle filene på disken vil den krypterte fila ofte overskrive orginalen også i skya. Har du god fler-generasjons-backup er det ikke noe problem. Kombinasjonen backup til skya må være det beste.

gj12483

Legg inn av gj12483 » 15. august 2020 kl. 8.30

Helge skrev: Dersom du får et løsepengevirus som krypterer alle filene på disken vil den krypterte fila ofte overskrive orginalen også i skya. Har du god fler-generasjons-backup er det ikke noe problem. Kombinasjonen backup til skya må være det beste.

Skyløysingane er ok dersom du stoler fullt og heilt på skyleverandøren. Deg om det.

Eg synkroniserer via eit versjonskontrollsystem som eg har full kontroll på. Det skal mykje til for eit virus å skriva gjennom, sjølv om det er mogleg. Eg er nok litt for godt van; eg har ikkje sett eit virus sidan me hadde 3½" diskettar ... det må vera heilt på starten av 90-talet om ikkje før.

Du har eit poeng. Fleirgenerasjons-backup er vesentleg, men det er også kritisk at brukaren ikkje har full tilgang til systemet, og berre kan legga til versjonar eller henta ut versjonar. Ein skal vera kritisk til både vilkår, garantiar og tekniske løysingar når ein kjøper teneste. Altso er oppgåva ikkje triviell.

Ogso minnepinnen kan øydeleggjast av eit virus, dersom det er smart nok, og programmert for å ta seg tid til å få kontroll med store delar av systemet før det røper seg.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»