Skifte Senja og Tromsø 1840

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Arne Kristoffer Mathisen
Sted: OSLO

Skifte Senja og Tromsø 1840

Legg inn av Arne Kristoffer Mathisen » 30. april 2020 kl. 15.24

Trenger hjelp til å tyde skiftet etter avdøde Bertel Nielsen Rotsundelv (midt på venstre oppslag). Forstår noe men får ikke sammenhengen.
https://www.digitalarkivet.no/sk20081208720360

Jeg ber ikke om fullstendig avskrift, kun en beskrivelse av hva skrifte inneholder. Det ser ikke ut som et vanlig skifte. Kan det være en oversikt over hva vedkommende skylder?

PÅ forhånd takk!
Mvh Arne

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Skifte Senja og Tromsø 1840

Legg inn av Tore Kristiansen » 2. mai 2020 kl. 9.34

Ja, det var ei skiftesamling. Og det ser ut til at det er fordringene som er kommet inn, som ramses opp. Jeg har ikke lest ord for ord (skjønner ikke alt heller), men det er slik jeg forstår det.

I starten henvises det til at registreringa i boet ble gjort 24. november, og i siste setning står det at skiftet utsettes.

Så da skal du vel finne mer om skiftet på et seinere tidspunkt. Og kanskje registreringa i en annen protokoll.
:) Tore

Brukeravatar
Svein Alfred Nilsen
Sted: GIBOSTAD

Legg inn av Svein Alfred Nilsen » 3. mai 2020 kl. 1.51

Skifte efter afdøde Bertel Nielsen Rotsundelv
Skifteforvalteren fremlagde
1. Proclama af 4. Januar sidste,
2. den til denne Samling udstedte Plakat af 5. forrige Maaned,
3. Registeringsforretning i Boet af 27. November sidste saalydende ###
Stervboenken med Laugverge Ole Andersen Storslet mødte. Saa mødte og Formynderen Niels Isaksen Ravaldseidet, der erkjendte Rigtigheden af de under Registeringen anmeldte Fordringer med Undtagelse af Johannes Kunsts Fordring 3 speciedaler, 1 ort, 12 skilling der modsagdes, og Niels Nielsens Fordring hvoraf kun erkjendtes 6 speciedaler, videre fordredes af Madamme Lyng efter Regning af 5. October sidste 22 speciedaler, 3 ort, 20 skilling foruden den forhen af hende gjorte Fordring, af Thomas Arild 2 speciedaler, 2 ort, 16 skilling, Sogneprest Schmidt prestelige Rettigheder 4 speciedaler, 2 ort, 2 skilling, af Lasse Lassesen Sandelv 2 ort, 2 skilling, Thomas Arild og Lasse Sandelvs Fordringer modsagdes, de øvrige nu anmeldte Fordringer andtages, fremdeles vedtages at Boet skylder til Lensmand Alm Skolehold 2 ort og Fattighold 8 skilling.
Det besluttedes derefter af Skifteforvalteren i Foreening med Boets Vedkommende at Boets Registerede Eiendeele bortsælges ved offentlig Auction og at ???? Betalinger gives Henstand i 6 Uger samt at Lensmand Alm mod sedvanlig Godtgjørelse antages til Incassator. Skiftet udsættes saaledes indtil Auction er afholdt.
mvh Svein Alfred Nilsen
Moderator: Troms, Tyding av kilder

Arne Kristoffer Mathisen

Legg inn av Arne Kristoffer Mathisen » 3. mai 2020 kl. 16.50

Tusen takk! Da leter jeg videre etter endelig skifte.
Hilsen Arne

Arne Kristoffer Mathisen

Legg inn av Arne Kristoffer Mathisen » 3. mai 2020 kl. 16.54

Tusen takk Svein Alfred Nilsen!
Dette var avklarende. Ikke mye å hente i det skiftet! Vil se om jeg finner hvordan det gikk til slutt. Enken ble boende på gården (som var bygslet) med ny mann.
Hilsen Arne

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»