Slenger meg på her, da jeg også er interessert i en presisering av lovverket. Når det gjelder Internett, så virker det rimelig klart at her er det masse begrensninger. Selv om det på diverse internettsider ligger ute på det det ene og det andre av private og foreningers sider, fulle av personopplysninger, ser det ut som om det går ganske så greit allikevel. Det er forøvrig noen artikler om dette i siste Slekt og Data (nr. 1 2005). Imidlertid er jeg interessert i hva lovverket sier om punkt 1, altså slektsbok (trykt på papir på den gamle gode måten) til distribusjon innen familien. Selvom den distibueres innen familien, kan den vel kanskje anses å være offentlig publisert. Kan man f.eks omgå dette ved å forsikre seg om at den som skal ha boken må være i familie?? Et annet prinsipielt spørsmål er: Skal noen få stoppe en slektsbok av rent egoistiske hensyn, når majoriteten ønsker en slik bok velkommen?? Så lenge en holder seg unna sensitive opplysninger, som dødsårsaker, strafferegistere etc, burde det ikke være noe problem, med mindre man ikke vil vedkjenne seg sin egen familie, og familieforhold da. Hva med åndsverksloven. Hva om man gir ut en slektsbok som ikke kun består av navn og data, men også har et historisk perspektiv, skal den da også stoppes, og bli gjenstand for den enkelte slektsforskers egotrip, kun til eget bruk?? Jeg har tidligere sett at noen er imot en offentliggjøring av ens eget navn og slektsforhold i en slik bok, og skulle gjerne ha noen skikkelige gode argumenter for dette.
Sven Borg