I fil 2 ser vi at Ole Lassesen Giftet seg med Guri Larsdotter fra samme år, og vi får bekreftet at han kommer fra gården Strengklov på Losna. Han er 36 år i 1834. Det står også at far hans heter Lasse Andersen.
Videre finner jeg i Folketellingen i 1825 kun en Ole Lassesen i Askvoll og Gaular som kan passe med denne personen. Han er da 31 år (som skulle tilsi at han var født i 1794) og jobber som Tjener på Hellem (Hvor også Guri Larsdotter bor og er 20 år gammel).
Videre finner jeg en Ole født på Strengklouen (Strengklauv) i 1797 av far Lasse Ottesen og mor Agatha Andersdatter. Faddere er også nevnt. Dette er også transkibert på digitalarkivet. 1797 stemmer bra med at han er 36 år i 1834 og jeg tror dette må være riktig Ole. Nå heter derimot faren Lasse Ottesen, tidligere benevnt som Lasse Andersen i vedlegg nr. 2.
Lasse Ottesen fra Strengklouen er nevnt i folketellingen av 1801. Her er de en av 2 familier på strengklouen og de bor på bruk nr.2. Han er 51 år og gift med Giertrud Andersdatter (50 år) og de har en datter på 9 år, Orlog Lassesdatter. Det er ikke nevnt noen Ole, og jeg finner han ikke igjen før han muligens dukker opp på folketellingen i 1825.
I den gamle Bygdaboka fra Gaular (i Bind 1, s. 21) er plassen Stormyra under Strengkloven nevnt, og det sies at første plassmann der er Lasse Ottesen (f. 1750) som var gift med Giertrud Andersdatter (f. 1751) og at de sammen hadde barna Andreas (f. 1789) og Adele (f. 1791). De var her tydeligvis heller ikke under folketellingen i 1801. Lasse Ottesen døde i 1810 og Stormyra ble forlatt i 1856.
Jeg undres veldig på hva som foregår her. Min onkel er fra Losna og forteller at Strengkloven er en liten plass som aldri kunne brødfø mange (folketellingen viser at det aldri har bodd mer enn 11 mennesker der). Stormyra har han aldri hørt om. Har barna blitt sendt vekk fordi det ikke har vært mat nok? Hvor har de isåfall havnet da? Har jeg funnet riktig Ole, født av Lasse og Agatha i 1797, og hvem er da denne Agatha og er det Lasse Ottesen, mann til Giertrud som er faren? Når Ole Lassesen nevner far sin som Lasse Andersen når han gifter seg i 1834, kan dette være fordi han aldri kjente far sin og ikke vet sikkert hva han heter?
Mange spørsmål, men håper at noen kan hjelpe meg med å avklare disse spørsmålene, evt. gi meg tips til hvordan jeg komme videre i denne saken.
mvh Hans Salbu