Opphavet hans ble diskutert oktober 2010 - juli 2011 i et emne i Rennebu, Sivert Jonsen fra Rennebu, av Aud Kalland Sterten og Inger Bjørnaas. Der er det mange gode lenker, og jeg har gjentatt noen av dem her.
I Rennebuemnet er det henvist til at temaet kom opp i et emne i det gamle Brukarforumet, [#59345] Marit Pedersdatter Tevig f1733 Aure i innleggene 11, 13-15 og 19.
I innlegg 11 skriver Aud at klokkerkona i Aure, Marit Jonsdatter, kanskje var fra Botten? Peder Nilsen Tevik var sønn av Nils Torsteinsen Tevik 1700-1777 og Marit Joensdatter (Botten?) -1770
Jeg har funnet ei ny kilde som kanskje understøtter Botn-forbindelsen.
I Hovedlegdsrulla for Vikske kompani, datert Halse, 24. februar 1749, står en soldat på nummer 79, Siver Joensen Baatten, 33 år, innrullert i 1743, bg (bruker gard) og gift
RA, Kommanderende general (KG I) med Det norske krigsdirektorium, E/Ea/L0512: 2. Trondheimske regiment, 1746-1749, s. 472.
Mi erfaring med disse landrullene fra midt på 1700-tallet fra Nordmøre og Romsdal er at soldaten står med det samme gardsnavnet som han kom inn i rullene med. I dette tilfellet ei ungdomsrulle som ikke finnes nå.
Altså at Siver Jonsen Botn ikke trengte å bo på Botn da denne rulla ble skrevet. Men da han kom inn i listene til militæret, bodde han der. Det gjør det både lettere og vanskeligere å identifisere disse soldatene.
Alderen til denne Siver Jonsen stemmer med alderen da Sivert Jonsen Ålmo døde. Denne soldaten og Sivert Ålmo kan være samme mann.
I 1746-rulla til Vikske kompani står Siver Joensen Baatten på nummer 22, RA, Kommanderende general (KG I) med Det norske krigsdirektorium, E/Ea/L0512: 2. Trondheimske regiment, 1746-1749, s. 11: 30 år gammel, står oppført i legd nr. 42 som er et fremmed legd. Født i Oure sogn, Baatten (og dessverre er det også mi erfaring at opplysninga i denne kolonna ikke trenger å stemme. Det er for mange gjentakelser av gardsnavnet som soldaten står med. Så denne opplysninga mener jeg ikke kan brukes som et bevis på fødestedet.)
Han var gift, 1 barn, bondesønn, bruker gard som han har skattet 1 år av. Han kom inn i rulla i 1743 og hadde tjenestegjort i 3 år.
Navnet til Siver Joensen Baatten står også under nummer 102 i 1756-rulla for Vikske kompani, men det står bare at han hadde blitt dimmitert. Og det var naturlig etter over 10 års tjeneste.
Hvor Sivert Jonsen brukte gard før han overtok på Ålmo i 1752 har jeg ikke funnet.
Aud og Inger har funnet i Rennebuemnet at dette var en søskenflokk.
- Sivert Jonsen Ålmo
- Marit Jonsdatter, gift med klokker Nils Tosteinsen Tevik. Skifte i 1770, men med 4 voksne sønner, står det ingenting om slekta hennes der. Hennes eldste sønn i 1770 var 34 år gammel.
- Lars Jonsen Botn som det var skifte etter i 1760, SAT, Nordmøre skifteprotokoll 1755-1760, folio 537a. Jens Jonsen Bårset kalles farbror til barna hans, og klokker Nils Tosteinsen som var gift med farens søster.
- Jens Jonsen på Bårset i 1760 og 1762 men skifte etter ham på Straumsvik i 1780, Nordmøre skifteprotokoll, 1776-1781, folio 613a. Der står det at enka til Jens, hadde mannens bror, Sivert Jonsen Ålmo, som sin lagverge.
Jens Jonsen og kona Marit Olsdatter står også på Bårset i ekstraskattemanntallet i 1764.
Jeg tror, og understreker tror, at opphavet til denne søskenflokken er på Botn i Valsøyfjorden. Jeg har, foreløpig, ikke sett etter om det var noen forbindelser til Sundsby, som er den andre teorien.
I Gardtales for Valsøyfjord på side 332 om Botngardene skrev Anders Todal om garden til Lars Jonsen. Men legg merke til at han gjør et hopp i beskrivelsen fra Jon Jonsen i 1701 og til Lars Jonsen i 1758. Han gjør ikke det for noen av de andre tre brukene.
I 1701-manntallet for Viks tinglag side 102 (ca. midt på sida) står den siste av brukerne som Joen Jonss. 32 år med sønnen Peder Jonss. 1 år.
I Skoskatten 1711, øverst i høyre kolonne på høyresida står de fire brukerne på Botn som Anders, Peder Jonsen, Gunder og Peder Olsen, Jon Jonsen. (Mi utheving)
Ytre og Indre Botn, gard nummer 49, var på til sammen 2 spann i 1723-matrikkelen og det var 4 brukere. Ole, Peder, Gunder og Jon (mi utheving): RA, Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, N/Nb/Nbf/L0155: Nordmøre matrikkelprotokoll, 1721-1723, s. 90
Og i et skifte på Øyen i Todalen 10. oktober 1733 etter Jon Kristensen Enge, står det i venstre kolonne på side 557 (skiftet starter på side 554) om jordegodset han eide. Deriblant 2 spann i Botn. Under Tilstående gjeld kommer det at tre av brukerne på Botn hadde utestående landskyld for 1733, og den siste av dem som står var Jon Jonsen som var skyldig 2-1-15.
Så Jon Jonsen Botn var i live høsten 1733.
I fogderegnskapet for Nordmøre 1744 (Riksarkivet, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, Nordmøre fogderi, Fogderegnskap Nordmøre, 1744. Arkivsti: RA/EA-4092/R56/L3777) er det ei liste over dem som hadde fått utdelt magasinkorn i 1743. Det er litt over 1600 forskjellige navn, og nesten alle bønder på Nordmøre står i lista.
På Botn står disse 4: Evind Christensen, Joen Pederssen, Ole Gunderssen, Peder Joenssen.
Denne Peder Jonsen tror jeg var en femte i søskenflokken, og den Peder som var 1 år gammel i 1701-manntallet. Årsaken til at jeg tror det, er at det i skiftedesignasjonene for Nordmøre som ligger i Stiftamtmannsarkivet i SAT for perioden 16. april 1757-18. mai 1758 står det under nummer 40 (av totalt 90 designasjoner). Det står dessverre ikke dato på designasjonene. Og det er egentlig ikke en skiftedesignasjon men ei liste over umyndige.
På nummer 40 står Peder Jonsen Botten med arving Jon Pedersen 13 år. Han arvet 11-2-8 og formynder ble Sivert Dahlen.
-------------
Det er flere kilder som kan sjekkes, og må sjekkes. Men foreløpig ser det ut for meg som om det er mange indisier som knytter denne søskenflokken til Botn i Valsøyfjorden.