Slekt med DNA treff

Moderator: MOD_DNA

Svar
Rolf Atle Charlsen
Sted: VALESTRANDSFOSSEN

Slekt med DNA treff

Legg inn av Rolf Atle Charlsen » 9. desember 2018 kl. 13.08

Hei
Jeg har sjekket min slekt på far og mor sin side, først via digitale arkiv, samt via statsarkivet.

Men når jeg sjekker DNA treff stemmer det ene leddet ikke lengre.

Mor: Anna N Duus, født 1930, mor, Anna Randine Duus (Moldekleiv) Andreas Duus, disse er bekreftet med DNA TREFF MOT DENNE FAMILIEN.

Far:Richard O Charlsen (Karlsen ) født 1909, mor Berntine Ellerine Alexandersdatter Eilertsen,
Har bekreftelse med DNA PÅ DETTE TREFF.

Men så kommer det som jeg ikke forstår, Far:står det oppført Sverre Marius Karlsen og faren hans er opplyst til Carl Emil Andreas Rasmussen, mor Julianne Svendsen ( Joelsdatter)

Han skal således være min oldefar, men så får jeg et DNA tref d.v.s tre treff i fra Norge og i fra USA, Dna treff i fra Norge er 4,4% (399,00cM) noe som skulle tyde på tremenning, men der kommer det opp Morkemo, det samme gjør det i Usa, der er treff tror jeg søskenbarn.

Har Dere noen god ide?
Hvor skal jeg sjekke dette videre?
Kan Dere hjelpe meg videre.

Mvh
Rolf Charlsen

gj26273
Sted: Oslo

Re: Slekt med DNA treff

Legg inn av gj26273 » 5. januar 2019 kl. 11.19

Min første reaksjon og tanke om dette er at det et eller annet sted har blitt gitt feil opplysninger. Noen som også har skjedd relativt ofte. Ikke uvanlig at noen vokser opp med feil opplysning om hvem som er biologisk far.

Usikker å hvor du har sett disse treffene, men det er jo også verdt å huske på at det finnes mange som ikke selv sjekker kilder så nøye, og bare kopierer opplysninger de har fått fra andre. Så det er ikke umulig at disse du har fått treff med har lagt inn feil opplysninger selv. Eller, at en gjorde det først, og de andre kopierte etterpå.

Rolf Atle Charlsen
Sted: VALESTRANDSFOSSEN

Legg inn av Rolf Atle Charlsen » 5. januar 2019 kl. 12.01

Hei igjen.
Takker for Deres svar.

Som jeg tidligere har forklart, så er jeg litt desorientert når det gjelder min far sin far og farfaren hans.

I fra statsarkivet i Trondhjem, ble det opplyst at min far Rickard O Karlsen (Charlsen)
Sønn av Sverre Marius Karlsen, som igjen var sønn av Carl Emil Andreas Rasmussen.

Mor Julianne Svendsen (joelsdatter).

Dna på Moren til min far er riktig, blant annet er det treff mot hennes datter datter.

Så jeg forstår ikke hvordan Morkemo kommer inn i bildet.

For øvrig er min farmor og farfar ført opp i kirkebøkene i Baklandet kirke, som foreldre til min far.

Mvh
Rolf

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Astrid Mollan » 5. januar 2019 kl. 17.36

Jeg ser navnet Morkemo finnes i Trondheim. Kanskje du kan spørre noen av dem om de kan ta en DNA test slik at du kan finne din egentlige forfar. (Den som står som far behøver ikke være den rette den gang som nå.)
Astrid M

dn25293
Sted: Sveits

Legg inn av dn25293 » 10. januar 2019 kl. 20.37

Rolf,

Fra hva du skriver forestår jeg at du har tatt en atDNA test. Du skriver at du ikke har treff med far og bestefar, Sverre Karlsen/Carl Rasmussen, men du sier ingen ting om at de har tatt en DNA test med samme firmaet - det må de ha gjort for at du skal få treff.

Hvis du vil komme til bunnen på dette mysteriet må du, Sverre, og/eller Carl (eller en annen direkte paternale slektning) ta en YDNA test, for å klarlegge din farslinje. Bare FTDNA tilbyr den nødvendige YDNA testene.

Good hunting!

Svar

Gå tilbake til «Autosomaltest/FamilyFinder»