Har ingen kilder på denne karen bortsett fra det som står i bygdeboken bind 3 side 361 under gården og hans dødsfall i 1853.
Har letet langt og lenge i digitalarkivet for sjekke kildene opp i mot bygdeboken men finner intet bortsett fra at han er nevnt i listene for "Sølvskatten" 1816. Så spørsmålet er om det er noen andre her som har vært opptatt av historien til denne mannen.
Nils skal være født Engdal men jeg vet ikke om dette kan være Engdal (Øvre) i Aure? Han skal være gift med Marit Pedersdatter uten at jeg har funnet ekteskapet innført noe sted i Aure eller Halsa(Stangvig). Bygdebokforfatteren nevner at Marit trolig også skulle være fra Engdal?
Bygdeboken nevner også at han var lagrettsmann og at han får kongeskjøte på gården "Oppigården" i 1847. Dette skjøtet er det kilder på i panteregistrene.
Nils og Marit skal etter sigende bare ha fått et barn (Peder) uten at jeg har funnet dåpsinnførselen. Bygdeboken skriver at Peder ble født i 1820 men alle senere kilder rundt Peder sier at han skal ha blitt født i 1817.
Så det som for meg er enda merkeligere. Det ser ikke ut til å være registrert skifte etter Nils eller kona noe som virker rart for en tidligere lagrettsmann og eier av gård? Det er heller ikke skifte etter kona ved hennes dødsfall i 1854.
Takker så mye hvis noen av dere kan bidra med litt eksperthjelp for å sikre kildene rundt det som står i bygdeboken slik at jeg får historien til mine forfedre så presis som mulig