Kristoffer Jansen Gokstad død 1763 - opphav Mørk?

Med tidligere kommune Sandar (Sandeherred)

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Kristoffer Jansen Gokstad død 1763 - opphav Mørk?

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. mars 2018 kl. 17.49

Kristoffer Jansen østre Gokstad døde 14. august 1763, SAKO, Sandar kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1733-1788, s. 240, nr. 7 på høyresida. Begravet fredag 19. august Christopher Jansen Ø. Gogstad 59 år, 10 måneder, 2 uker.

Skifte ble holdt et år etter den 16. august 1764: SAKO, Larvik sorenskriveri, H/Hd/Hda/L0012: Skifteprotokoll, 1763-1784, s. 77a (høyre kolonne på høyresida).

Der står ei av døtrene, Johanna Maria gift med Ole Jacobsen Kruuse bager i Trundhiem. Da hun ble trolovet og gift i Domkirka i Trondhjem i 1750, kalles hun for Mørch. Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Trolovede 1750 Helt nederst på venstresida: 9. mars begjært trolovelse i Domkirka for mesterbaker Ole Jacobsen Kruse og mademoiselle Johanna Maria Christophersdatter Mørch.

Vha. Sandeherred bygdebok sidene 419-420 under Østre Gokstad er det mulig å starte å følge morsslekta til Johanna Maria bakover. Og ved hjelp av andre sekundærkilder på nett, har jeg ikke funnet noen Mørk.
Men jeg er fullstendig ukjent i dette området. Jeg kjenner ikke til noe som helst. Hvor grensene for sognene, prestegjeldene, sorenskriverdistriktene og kompanigrensene går må jeg leite meg fram til. Det er kanskje noe jeg har oversett i denne familien på østre Gokstad?

Lorens Berg i bygdeboka har ikke oversikt over opphavet til Kristoffer Jansen. Kan Mørk-navnet til Johanna Maria ha kommet inn derifra?

I hovedlegdsrulla for 2. smålenske regiment 1726 under Østre Larvikske kompani under Prima Plana står på nummer 10 Tambour Christopher Jansen. Der står han som 22 år gammel og født i Hedrum sogn i Larvik grevskap: RA, Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, Ki/L0015: [S14]: Hovedlegdsruller, 1726, s. 35.
Var det derifra at Johanna Maria har fått navnet Mørch?

Et annet spørsmål: Jeg ser av legdsrullene at mange av soldatene ble innrullert før de ble 20 år gamle. Dette er ikke vanlig i Nordmøre og Romsdal som jeg kjenner best. Var det vanlig i dette området at de ble soldater så tidlig?
:) Tore

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: Kristoffer Jansen Gokstad død 1763 - opphav Mørk?

Legg inn av gj00026 » 21. mars 2018 kl. 1.13

Kristoffer Jansen var sønn av Jan Leiersen (Leielsen) (ca. 1653-ca. 1716) og dennes andre hustru Barbro Tolvsdatter (ca. 1667-1738), som var leilendinger på gården Skaret i Hedrum.

Jeg har trukket konklusjonen på grunnlag av at:
- Jan Leiersen ved skiftet sluttet 26. oktober 1716 etterlot seg en sønn Kristoffer Jansen, 13 år, i ekteskap med enka Barbro Tolvsdatter.
- Tambur Kristoffer Jansen i 1726 sies å være 22 år og født i Hedrum.
- Ei Barbro Tolvsdatter - som må være Kristoffer Jansens mor - døde på Øvre Gokstad i 1738, vel 76 år gml.

Det finnes en gård Mørk i Hedrum som grenser mot Sandar, ikke langt fra Skaret. Jeg kan imidlertid ikke se noen forbindelse til denne gården, slik at det er vanskelig å se hvorfor Johanne Maria Kristoffersdatter skulle ta navnet Mørch derfra.

Jan Leiersens opphav er ukjent, og patronymet antyder at han må være innflytter til Hedrum, da jeg ikke kjenner navnet Leier (Leiel, Leidulv?) ellers i Vestfold på denne tida. Man kan ikke utelukke at Mørch-navnet kommer fra hans slekt, men det er igjen pussig at navnet eventuelt skal ha "hoppet over" et par generasjoner, før det dukker opp hos en kvinnelig etterkommer.

Jeg er nesten mer tilbøyelig til å tro at Kristoffer Jansen har gitt sin datter navnet Mørch som ei oppkalling av Sandefjord-slekta Mørch.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. mars 2018 kl. 13.08

Takk for svar!
Hadde ikke forventet at jeg skulle få et slikt svar så raskt med opphavet til Kristoffer Jansen.
Ser på sida di, http://www.hunskaar.no/kristian/slekt/s ... r1716.html hvor skiftet står, så da får jeg sett i kilden også.
Der står det også navnet på morbroren hans også!

Da jeg på mandag begynte å leite i Sandefjord, så jeg at Mørknavnet fantes.
Jeg har leita i mange år etter opphavet til Johanna Maria Kristoffersdatter, og har aldri tenkt tanken at hun kunne være fra denne delen av landet.
Og siden også Mørk/Mørch finnes som slektsnavn i Trondhjem og på Helgeland har jeg leita lenge der. Det var først da jeg brukte familysearch og utvida søket til hele landet på mandag, at det dukket opp ei i Sandefjord. Og de videre undersøkelsene viste at det var riktig person.

Nå døde sønnen hennes, Michael Wilhelm Kruse, i Porsgrunn i 1801, se denne Straysmeldinga, og da ble det også litt lettere å begynne å se i Sandefjord.
Det virker som om han var oppkalt etter sin morbror.

Jeg blir opptatt resten av dagen, så jeg får fundere litt mer på dette i kveld/natt.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 26. mars 2018 kl. 13.14

Jeg har ikke funnet noen Mørk blant fadderne til barna til Kristoffer Jansen og Mari Mikkelsdatter på øvre Gokstad. Det var ei Johanna Olsdatter Mørk i Sandefjord på den tida. Kanskje hun ble kalt opp etter henne?

I Trondhjem kalles hun bare for Mørch ved trolovelsen, vielsen og ved dåpen til første barnet.
Kanskje det finnes en presteattest på henne i arkivet til Statsarkivet i Trondheim? Det kan jo være at presten har lest feil eller har misforstått? Jeg får sjekke det, før jeg går videre på en eventuell Mørk-forbindelse i Sandefjordområdet.

Svar

Gå tilbake til «Sandefjord»