Utvandret fra Norge i 1861, når fremme i USA?

med tidligere kommuner Norderhov, Tyristrand, Hønefoss og Ådal

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Geir Antoniussen
Sted: BÆRUMS VERK

Utvandret fra Norge i 1861, når fremme i USA?

Legg inn av Geir Antoniussen » 5. februar 2018 kl. 13.33

Hei.

Min tipptippoldefar John Olsen Kjoseie og hans kone Anne Olsdatter utvandrer med noen av sine barn til USA i 1861. En datter av John Olsen Kjoseie, Maria Johnsdatter er gift med John Olsen Kjos f. 1806 og drar også våren 1861.

https://media.digitalarkivet.no/view/1112/454

De dro i slutten av april 1861 og jeg finner igjen en god del opplysninger om familien i Decorah i Iowa, finner at konen Anne Olsdatter dør i 1863, se utklipp fra kirkebok.

Datteren Maria og hennes mann John Olsen Kjos er å finne i opplysninger fra Madison Cementery. Det står at de kom med båt i 1863. Se vedlegg
Sønnen Gunder kjos er også nevnt i en bok fra Minnesota. Står at han dro først til Canada.

Vet det var vanlig å reise via Canada på den tiden, men kunne de ha vært en periode i Canada først før de dro videre ? Eller er opplysningene i disse dokumentene bare litt unøyaktige?

Har noen eksempler på en "mellomlanding" i Canada før man dro videre?

Jeg finner konen og barna igjen i Decorah i Iowa, men mannen John Olsen Kjoseie finner jeg ikke. Han var jo en godt voksen mann når han dro, det kan jo ha skjedd noe på reisen, eller at de var i Canada en stund?

Legger ved lenke på tidligere innlegg

https://forum.arkivverket.no/topic/1860 ... l-amerika/

Mvh
Geir
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Utvandret fra Norge i 1861, når fremme i USA?

Legg inn av Astrid Mollan » 5. februar 2018 kl. 14.13

Astrid M

Geir Antoniussen
Sted: BÆRUMS VERK

Re: Utvandret fra Norge i 1861, når fremme i USA?

Legg inn av Geir Antoniussen » 8. februar 2018 kl. 12.33

Hei.

John Olsen Kjoseie sin sønn Ole utvandrer året etter i 1862. Melder flytting i mai 1862.

Han bosatte seg også nær Decorahi Iowa i den første tiden.

De døperbarn i Little Iowa Church, i den norke evangelisk-Lutherske menigheten der

Name: Gunhild Maria Johnsen

Christening Date: 20 Feb 1864

Christening Place: Little Iowa Norsk-evangelisk Lutherske Menighed, Winneshiek, Iowa

Birth Date: 25 Dec 1863

Birthplace: Little Iowa Norsk-evangelisk Lutherske Menighed, , Winneshiek, Iowa

Father's Name: Ola Johnsen

Mother's Name: Mari Knudsdr

Legger ved utklipp fra kirkeboken. Faddere er John Johnsen og konen Maria Johnsdatter og Johan Johnsen og Maria Halgrimsdatter. De bruker nær familie som faddere.

Tyder på at de som dro i 1861 og de som dro året etter slo seg ned i samme områder. Siden Ole dro året etter i 1862 var vel de som dro i 1861 kommet vel frem
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Ringerike»