Jeg lurer på oom noen kan hjelpe meg med hvorfor Petter Germundsson (1806-62) fra Långelanda
satt på Långholmen i Stockholm i tida fra 1837 til han døde i 1862. Hans kone het Johanna Pehrsdtr.
Hva var han dømt for? Takker så mye på forhånd.
Hermod Moursund
Petter Germundsson (1806-62) - livtidsfange. Hvorfor?
Moderator: MOD_Emigranter
Re: Petter Germundsson (1806-62) - livtidsfange. Hvorfor?
Hei!
Fra Centralfängelse Långholmen.
Ser ut som han var overført dit i nov. 1859.
Håper det blir leselig.
Hilsen Kari
Fra Centralfängelse Långholmen.
Ser ut som han var overført dit i nov. 1859.
Håper det blir leselig.
Hilsen Kari
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
TUSEN HJERTELIG TAKK IGJEN, KARI.
Jeg greier ikke å finne hva årsaken til det langvarige fangeoppholdet var. Er det noen som kan hjelpe meg? Takk igjen.
Jeg greier ikke å finne hva årsaken til det langvarige fangeoppholdet var. Er det noen som kan hjelpe meg? Takk igjen.
Jeg er usikker,men ser ut som han er dømt for tjuveri (stöld) tre ganger, 1832 og 1835 i Gøteborg og 1836 i Vänersborg.Der stå at han ble dømt til livstid.
Under tror jeg det står at han er benådet 1/10 -59 (fra livstid???) . Kan det være at han skal sone 4 år og så fri???
Ser om jeg finner mer.
Legger inn hans dødsfall. Der står det f.d. (føre detta) livstidsfånge. Nr. 11, død 30.april 1862.
Men både her og ved innskriving på Långholmen,står det at han er f. 1800, ikke 1806.
Hilsen Kari
Under tror jeg det står at han er benådet 1/10 -59 (fra livstid???) . Kan det være at han skal sone 4 år og så fri???
Ser om jeg finner mer.
Legger inn hans dødsfall. Der står det f.d. (føre detta) livstidsfånge. Nr. 11, død 30.april 1862.
Men både her og ved innskriving på Långholmen,står det at han er f. 1800, ikke 1806.
Hilsen Kari
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Har sett på f.data for Peter/Petter Germundsson.
På Långholmen står han f. 7/7 1800 i Långelanda,med foreldre Germund Andersson og Ingeborg Jonsdtr. Denne dato passer også med alder oppgitt ved død.
Finner ingen Peter/Petter f. den dato i Långelanda, men..jeg finner Peter/Petter f. 14/6 1806 med de samme foreldre.
Undersøker nærmere.
Hilsen Kari
På Långholmen står han f. 7/7 1800 i Långelanda,med foreldre Germund Andersson og Ingeborg Jonsdtr. Denne dato passer også med alder oppgitt ved død.
Finner ingen Peter/Petter f. den dato i Långelanda, men..jeg finner Peter/Petter f. 14/6 1806 med de samme foreldre.
Undersøker nærmere.
Hilsen Kari
Her er husf. Långelanda 1816-1818 s. 25 med familien. Det er første husf. i Långelanda.
Der er ingen Peter f. 1800, men en f. 1806.
I protokoll for Långholmen sto at han bodde hos foreldrene til 1825. ??
Hilsen Kari
Der er ingen Peter f. 1800, men en f. 1806.
I protokoll for Långholmen sto at han bodde hos foreldrene til 1825. ??
Hilsen Kari
Takk igjen, Kari.
Du er flink. Da vet jeg mye mer enn da jeg begynte med denne siden. Takk.
Du er flink. Da vet jeg mye mer enn da jeg begynte med denne siden. Takk.