Kirkebok Kvæfjord 1851 - dåp/fødsel

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Tohmas Brevick
Sted: MJØNDALEN

Kirkebok Kvæfjord 1851 - dåp/fødsel

Legg inn av Tohmas Brevick » 23. november 2017 kl. 13.43

Hei,

Her trenger jeg litt hjelp!

Klokkerbok Kvæfjord 1851. Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070601620494

Ministrialbok Kvæfjord 1851. Bruslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070601610492

Nr. 70, Født 8 august, døpt 16 november (1851) - Macelius T(h)eodor Bernhard, uægte. (klokkerboken er den enkleste å tyde).

Jeg klarer ikke å tyde det som er skrevet i rubrikk 3, etter dåpsdato? Det ser ut som dette er en hjemmedåp bekreftet i kirken 26 desember. Kan det stemme?

Pige Anne Christine Christiansdatter Berg, …..? (strå det oppgitt?) til Barnefader ungkarl og skredder Petter eller Peder Olaus Dahl. Står det Trastad eller Frostad? Klokkerbok er tydelig, det står Trastad (Kvæfjord), ministrialbok er for meg utydelig.

Faddere og hvem som har gjennomført hjemmedåp er grei.

Siste rubrikk har jeg problemer med. Jeg ser to navn, Johan L. Thomasen Berg … Ole Corneliussen Strømmen. Resten klarer jeg ikke å tyde.

Kan noen hjelpe meg?

Mvh Tohmas

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Kirkebok Kvæfjord 1851 - dåp/fødsel

Legg inn av Else Berit Rustad » 23. november 2017 kl. 13.53

Klokkerboka:

70 | 8de August | Hjemmed. 16de November; bekræftet i Kirken 26d December | Macilius Teodor Bernard | Uægte | Pige Anne Christine Christiansdatter Berg, der opgav til Barnefader Ungkarl og Skrædder P. Dahl Trastad. |

Siste kolonne:
Af Gdbr. Johan L. Thomassen Berg. Efter Sigende hans første. Moderens 2d Leiermaal.
(Som betyr: Gårdbruker Johan Berg meldte fra om barnedåpen. Dette skulle være barnefarens første, mens morens andre leiermål)

Siste kolonne i ministerialboka:
Opgaven skeet ved Gaardbruger, Medhjælper Johan L. Thomesen Berg. - Efter Sigende Barnefaderens første Leiermaal, hvorved det er Moderens 2det.

Mvh
Else B.

Tohmas Brevick
Sted: MJØNDALEN

Re: Kirkebok Kvæfjord 1851 - dåp/fødsel

Legg inn av Tohmas Brevick » 23. november 2017 kl. 18.11

Tusen takk for hjelpen!

Tohmas

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»