Ekteskapsinnførsel Bergen 1919-20

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Brukeravatar
Tom Richard Wold
Sted: Åndalsnes

Ekteskapsinnførsel Bergen 1919-20

Legg inn av Tom Richard Wold » 17. oktober 2017 kl. 23.24

Hei, har i laaaang tid vært på leting etter en slektnings kone og fant endelig en lysning som jeg skulle tro løste puslespillet. Men selvfølgelig ikke......så til saken:

Sigvald Andersen Einang f. 1888 i Grytten var maskinmester og matros. Jeg har visst at han var gift med ei Agnes Mary. Sigvald gikk ned med skipet D/S Falkanger i 1928. Skiftet nevner denne Agnes men ingen fødselsdato eller pikenavn.
Statsarkivet i Bergen har gitt meg noen få opplysninger fra sitt arkiv og det som gir litt mer å gå på derfra er at Agnes Mary også skal være født i 1888(uten at det nevnes hvor).

Så fant jeg lysningen på Nasjonalbiblioteket som lyder:
"Maskinist Sigvald Andersen Einavig(?), Bullsgate 42, Ålesund og serveringspike Agnes Mary Hansen, Nordalsgaard 1a, Bergen - Byfogden i Bergen. (Norsk Kundgjørelsestidende 27.nov. 1919).

Dermed trodde jeg at jeg endelig skulle finne ut hvem denne Agnes var og når de giftet seg, men nå har jeg letet meg blind uten å ha funnet vielsen i kirkebøkene.

Hvis noen har friske øyne og bedre måter å søke på har jeg vært takknemmelig for all hjelp til å finne dokumentasjon på vielsen.

Kan legge til at det ifølge skiftet etter Sigvald ikke er oppført barn i ekteskapet. Agnes kan også ha en viss tilknytning til Trondheimsområdet ettersom skiftet er foretatt der.

mvh Tom R.

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Ekteskapsinnførsel Bergen 1919-20

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 18. oktober 2017 kl. 9.12

Tom skrev:... Agnes kan også ha en viss tilknytning til Trondheimsområdet ettersom skiftet er foretatt der....

Har du sjekket ut denne kandidaten?
Agnes Mary, med far Hans Hansen, født 1889 Trondheim

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000003985232
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 18. oktober 2017 kl. 12.14

Konfirmasjonsinnføringen til denne Agnes Mary oppgir fødselsdato 10/8-1888 , Hammerfest.

https://media.digitalarkivet.no/kb20050609020709

Da finner vi henne her i 1900 :
https://digitalarkivet.no/census/person ... 7426034609

og her som " Dampskippike " , i Kirkegaten 54 i Trondheim i 1910-tellinga :

https://digitalarkivet.no/census/person ... 6806043939

Da er det vel trolig at hun ble gift med en sjømann ;) .

Brukeravatar
Rolf Lønningen
Sted: RÅDAL
Kontakt:

Legg inn av Rolf Lønningen » 18. oktober 2017 kl. 12.37

Det er vist til sorenskriveren i Bergen. Det er etter det ikke noe å finne i kirkebøkene i Bergen. Jeg har dessverre ikke funnet noe i akrivet fra før 1921

Brukeravatar
Tom Richard Wold
Sted: Åndalsnes

Legg inn av Tom Richard Wold » 18. oktober 2017 kl. 20.50

Hei, takker for innspill og hjelp til søk.Veldig hyggelig:)

Regner med at det her gjelder en borgelig vielse og at vanskeligheten med å finne kilder på ekteskapsinnførselen beror på manglende føring eller digitalisering.

Går da ut i fra at jeg må henvende meg til Statsarkivet i Bergen for å høre om de har noe materiale som kan være aktuelt som enda ikke er digitalisert.

Jeg har også vært innom Agnes Mary f. 1888 i Hammerfest som en mulig kandidat. Selv om Agnes Mary er et ikke helt vanlig navn sammensatt av "Agnes" og "Mary" så er det selvfølgelig mulig at dette i folketellinger og andre kilder har hatt ordlyden Agnes Marie, noe jeg ikke tør utelukke. Dermed er det noen flere potensielle å lete blant, både i Trondheim og Bergen. Folketellingen for 1920 hadde vært gull nå:)

Fant et avisoppslag fra Adressavisen på Nasjonalbibliotekets sider som antagelig kan gjelde Agnes. Hun har jo naturligvis hatt et liv etter at hun ble enke. Oppslaget er fra Adressavisa 13 juni 1968 og nevner et dødsfall "Agnes Einang døde i dag nær 80 år gammel". Så her er nok en hentydning mot Trondheimsområdet, uten at jeg igjen kan med 100% sikkerhet si at dette er den Agnes jeg leter etter. Avisoppslaget er heller ikke fullt tilgjengelig så jeg får kun lest det som står i linkteksten.

Tom R.

Svar

Gå tilbake til «Bergen»