Dette er jo noe av det mest fascinerende med denne slektsforskningen - hvordan slekter tvinnes sammen, avgrenes og så smelter sammen igjen
Min oldemor og oldefar var søskenbarn, men det var utrolig hvor mange krysninger man får i f.eks. indre Agder, hvor min mor kom fra.
Jeg er f.eks. beslektet med mine søskenbarn der på 196 forskjellige måter !!
Mens andre av mine søskenbarn der, med begge foreldrene fra dette området, er beslektet seg i mellom langs f.eks. 237 forskjellige, unike linjer - så langt. Det er en rapport i Legacy på nesten 500 A4-sider!
Hver gang det dukker opp nye koblinger mellom greinene så dukker det opp en haug nye linjer.
Når det gjelder beskrivelse av de ulike slektskapsforholdene så virker det som om x-menning sorteres før G-forskyvning. Din fars tremenning kan skrives som din egen tremenning 1G. Dvs at tremenningsforholdet er en generasjon forskjøvet. Om det er snakk om din femmenning så sorteres dette normalt etter det foregående, og regnes som litt fjernere (?). Din far er da firmenning med en av foreldrene til denne femmenningen din, og firmenning 1G*(forskjøvet den andre veien).