hvor og når ble Knut L. Howden og Berte Oline Lillebø gift
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: Hårvik, Tjeldsund
hvor og når ble Knut L. Howden og Berte Oline Lillebø gift
har prøvd i flere kommuner/sogn på Sunnmøre i Perioden 1930 - 1939 å finne det registrerte ekteskapet til Knut Loren Howden f. 1910 se s. 582, Indre Howden 0210A,i Ørstingar bind 1.
hans kone Berte Oline Lillebø f. 1907 Lillebø, Vanylven, MR.
Hennes foreldre Andreas Olai Rasenimus Andersen Lillebø og Severine Oline Karlsdtr Leine skal ha bodd i Herøy der Severine var født , fra de ble gift 1896 til 1897, og flyttet deretter til Ålesund. De skal ha flyttet tilbake til Herøy 1/5-1905, det er vel tett etter bybrannen. De bodde i Ålesund i 1900 og 1910. trykk på linken foran Andreas i 1901 så kommer link til 1910 ft fram
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 001&lnr=04
Hans foreldre var Knut Howden som var frisør i Ålesund. Men alt dette har jeg. Det er dato og sted for Knut og Berte (Bertha) jeg mangler.
hans kone Berte Oline Lillebø f. 1907 Lillebø, Vanylven, MR.
Hennes foreldre Andreas Olai Rasenimus Andersen Lillebø og Severine Oline Karlsdtr Leine skal ha bodd i Herøy der Severine var født , fra de ble gift 1896 til 1897, og flyttet deretter til Ålesund. De skal ha flyttet tilbake til Herøy 1/5-1905, det er vel tett etter bybrannen. De bodde i Ålesund i 1900 og 1910. trykk på linken foran Andreas i 1901 så kommer link til 1910 ft fram
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 001&lnr=04
Hans foreldre var Knut Howden som var frisør i Ålesund. Men alt dette har jeg. Det er dato og sted for Knut og Berte (Bertha) jeg mangler.
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold
Hårvik, Tjeldsund
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: hvor og når ble Knut L. Howden og Berte Oline Lillebø gi
berre for å avklare...
- begge er vel frå Ålesund; er det nokon grunnar til at vigsla ikkje skulle vere i Ålesund?
- du har sikkert gått gjennom klokkarboka for Ålesund 1930-1939
- har du funne lister for borgarlege vigslar og dissentarar?
- kor sikker er du på årstala?
- har du sjekka om det er mogeleg å søkje i Sunnmørsposten for tidsrommet?
- begge er vel frå Ålesund; er det nokon grunnar til at vigsla ikkje skulle vere i Ålesund?
- du har sikkert gått gjennom klokkarboka for Ålesund 1930-1939
- har du funne lister for borgarlege vigslar og dissentarar?
- kor sikker er du på årstala?
- har du sjekka om det er mogeleg å søkje i Sunnmørsposten for tidsrommet?
-
jeg har søkt i Ålesund, Borgund, Vanylven, Ørsta og Herøy. De var medlemmer i statskirken så lenge de levde etter det familien opplyser. Det er derfor jeg la den inn her. De får barn i 1944, som er født etter at de ble gift. Har søkt fram til 1945 i tilfelle de var tidlig ute.
Jeg vet at de bodde tett ved Ålesund kirke, så derfor har jeg søkt mest i den kirkeboken.
Jeg vet at de bodde tett ved Ålesund kirke, så derfor har jeg søkt mest i den kirkeboken.
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
Hårvik, Tjeldsund
-
Dette skjer jo under krigen, de er trolig gift i 1942 i Ålesund kirke. Men det kan jo være at de holder seg borte fra Ålesund. Bertes søster Sigrid var med i motstandskampen og det var og hennes mann som hun ble gift med i Stockholm i Sverige i 1943.
De hadde vært 4 unge menn på tur til Sverige, for å gå i dekning for en periode. De støttet motstandsbevegelsen, og hadde kontakt med Joachim Rønneberg som ledet tungtvannsaksjonen på Rjukan. De 4 unge mennene hadde søkt ly i ei øde hytte langt oppi fjellheimen i Østerdalen, da en patrulje med tyskere hadde kommet forbi og fattet mistanke til hytta og beskutt den med maskingevær. Konrad døde av skuddskader - mens de tre øvrige hadde klart å gjemme seg og slapp unna i livet.
Sigrids mann var Konrad Eriksson f. 9/2-1908 Lillebo i Trysil, skutt av tyskerne 27/11-1944 i hytten nær Sverige
https://www.idunn.no/file/ci/42757929/K ... dsmann.pdf
Siden tyskerne hadde en tendens til å fengsle slektninger ble han begravd uten navn, og fikk en støtte satt opp av kommunen etter krigen.
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3012600
Dette kan jo være medvirkende til at de prøvde å holde seg borte fra rampelyset, for ikke å tiltrekke seg tysk oppmerksomhet.
Vet ikke om dette er til noe hjelp for å finne dem, men det kan jo forklare at de er så anonyme
De hadde vært 4 unge menn på tur til Sverige, for å gå i dekning for en periode. De støttet motstandsbevegelsen, og hadde kontakt med Joachim Rønneberg som ledet tungtvannsaksjonen på Rjukan. De 4 unge mennene hadde søkt ly i ei øde hytte langt oppi fjellheimen i Østerdalen, da en patrulje med tyskere hadde kommet forbi og fattet mistanke til hytta og beskutt den med maskingevær. Konrad døde av skuddskader - mens de tre øvrige hadde klart å gjemme seg og slapp unna i livet.
Sigrids mann var Konrad Eriksson f. 9/2-1908 Lillebo i Trysil, skutt av tyskerne 27/11-1944 i hytten nær Sverige
https://www.idunn.no/file/ci/42757929/K ... dsmann.pdf
Siden tyskerne hadde en tendens til å fengsle slektninger ble han begravd uten navn, og fikk en støtte satt opp av kommunen etter krigen.
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3012600
Dette kan jo være medvirkende til at de prøvde å holde seg borte fra rampelyset, for ikke å tiltrekke seg tysk oppmerksomhet.
Vet ikke om dette er til noe hjelp for å finne dem, men det kan jo forklare at de er så anonyme
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
Hårvik, Tjeldsund
-
- Kontakt:
I april 1942 la prestane ned embeta sine - altså den statlege delen av prestetenesta.
Det var litt ymse med kyrkjetenestene etter dette (lokale variasjonar).
Men sidan giftarmål er ei sivil embetshandling, vart dette ikkje utført av prestane i det heile. Alle måtte til sorenskrivar/byskrivar for å gifte seg, altså borgarleg.
(Men prestane - dei som ikkje vart hindra - utførte velsigning av borgarleg vigde; det er ei kyrkjeleg -ikkje statleg - handling. Eg veit ikkje korleis dette var i Ålesund.)
Det var litt ymse med kyrkjetenestene etter dette (lokale variasjonar).
Men sidan giftarmål er ei sivil embetshandling, vart dette ikkje utført av prestane i det heile. Alle måtte til sorenskrivar/byskrivar for å gifte seg, altså borgarleg.
(Men prestane - dei som ikkje vart hindra - utførte velsigning av borgarleg vigde; det er ei kyrkjeleg -ikkje statleg - handling. Eg veit ikkje korleis dette var i Ålesund.)
-
Det virker som om folk giftet seg i kirken i Borgund og Ålesund under krigen, det er mange nok registrert der. Har søkt i en protokoll med oversikt over ektepakter for Ålesund men de er ikke nevnt der heller under bokstaven H. fram til 1945.
Har prøvd å finne aviser fra Ålesund, men på nb.no virker det som om en får alt annet en det en søker på. skriver f. eks Sunnmørsposten og 1942, som de har fult opp av i arkivet, men det var bare aviser fra Rogaland og Nordland som dukket opp, men ikke en fra 1942 bare fra andre år. Helt holl i hodet etter min mening...
Har prøvd å finne aviser fra Ålesund, men på nb.no virker det som om en får alt annet en det en søker på. skriver f. eks Sunnmørsposten og 1942, som de har fult opp av i arkivet, men det var bare aviser fra Rogaland og Nordland som dukket opp, men ikke en fra 1942 bare fra andre år. Helt holl i hodet etter min mening...
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
Hårvik, Tjeldsund
-
- Kontakt:
Då fekk vel prestane halde på meir og mindre som før med kyrkjetenestene i Ålesund og Borgund.
Eller så kan kyrkjeboka vere ført i ettertid, i 1945, jf.
https://lokalhistoriewiki.no/index.php/ ... erdenskrig
Ektepakt er noko anna (t.d. avtale om særeige i ekteskap), og er uavhengig av om det er borgarleg eller kyrkjeleg vigsel.
Eller så kan kyrkjeboka vere ført i ettertid, i 1945, jf.
https://lokalhistoriewiki.no/index.php/ ... erdenskrig
Ektepakt er noko anna (t.d. avtale om særeige i ekteskap), og er uavhengig av om det er borgarleg eller kyrkjeleg vigsel.
-
- Sted: ÅLESUND
Har du forsøkt kirkebøkene for Molde? Jeg har funnet mange ålesundere som har giftet seg der.
Hilsen Berit
Hilsen Berit
-
har funnet dem, gift i den kirken som var oppgitt i familien. Takker for forslag etc det er jo en del som har lest det som står her ser det ut til.
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
Hårvik, Tjeldsund